Tråden om HV71

@kohwai, det är inte bara matchcoachningen. Det är inte bara enskilda spelare som Day eller Tikka. Det är inte bara avsaknaden av offensiva system. Det är en blandning av massor av saker som inte håller måttet, men där det till syvende och sist blir så uppenbart hur sårbart detta lag är för felbeslut när det kommer till vilka som spelas när, hur mycket förtroende vissa spelare får jämfört med andra alternativ. Spelare som gång på gång gör misstag får fortsatt förtroende i form av istid och det även i väldigt känsliga lägen. Vill inte ens tänka på vilka signaler detta skickar till spelare som ställs åt sidan.

12 gillningar

Jag har tittat på samtliga matcher 2-3 gånger i år.
Blomman brist på fingertoppskänsla i matchcoachningen har kostat oss 3-4 matcher.
Är man snäll så låt oss säga 7poäng.
Då hade vi varit med i kampen om play-in/slutspel.
Kan han inte bra svälja stoltheten, knata in till CA och be om en riktigt rutinerad matchcoach/ass?

5 gillningar

Sist laget drog på en Norrlandsturné blev det väl 0 poäng av 9 möjliga. Nu har vi hittills 1 poäng av 3 möjliga. Nu har SAIK 5 eller 6 raka förluster och ska man bryta en trend så är HV71 drömmotståndet. Med det sagt lägger jag hela månadslönen på förlust även imorgon.

3 gillningar

Precis så. Varje felbeslut Blomman tar under match får helt sjuka proportioner. Vi kan jämföra det med ett korthus. Så fort Blomman andas så rasar allt. Det Blomman bör göra är att få upp korthuset och sen backa tusen steg så att det inte rasar igen.

4 gillningar

Dagens artikel i expressen angående SHL mest lönsamma kontrakt fanns ingen hv spelare med

Du får vänta tills de kommer med artikeln om de “sämsta kontrakten”.

1 gillning

Jag vet inte vilken tråd jag ska skriva detta i men skriver här då det behandlar ett flertal ämnen och trådar.

Igår kunde jag konstatera att det är många som i affekt sitter och kastar ur sig standard kommentarer omkring Tikka och vår HC.
Jag har nu sett matchen först igår på en fladdring jävlig förbindelse utomlands.
Därefter tittade jag på matchen en gång till i natt och sedan på morgonen läste jag kommentarer härinifrån och bestämde mig för att se matchen en gång till.
Jag har djupstuderat vartenda skär Tommy Tikka tog igår på isen och även haft stort fokus på Anton Blomqvist enligt den här tråden urusla matchcoachning.

Helt ärligt funderar jag på ifall vi sett två het olika matcher?

Jämfört med exempelvis matchen hemma mot Timrå är det klass skillnad på lagets insats.
Om vi börja med forechecken är den näst intill 100%-ig matchen igenom, vi stänger mittzon och tar oftast ner Timrås fart och vi har ett otroligt bra utgrupperad försvarsspel matchen igenom. Vi möter kanske seriens skickligaste offensiva lag i alla fall ett utav dom och med En Kapanen just hemkommen efter att ha gjort det riktigt bra borta i NHL.

För inte särskilt länge sedan berömde jag nivån härinne.

Om vi börjar med coachningen.
Matchen igenom är min bestämda uppfattning att Anton matchar på ett jävligt bra vis.
Flera gånger har han fingertopps känsla och kör in ex. Träff med andra linor vid offensiv tek när han flera byten i rad haft fina aktioner i offensiv zon. Han kastar in Ang istället för Pettersson vid några tillfällen och han varierar ett antal gånger mellan första och andra linan vid rätt tillfällen när dom varit heta. Exempelvis när vi gör 1-1 målet har Kero linan varit inne nyligen och skapat riktigt fina lägen och med ett byte emellan tek offensivt då kastar man in Kero linan och Pettersson gör mål på en riktigt bra skymning av Luoto.
Sista 2 minuterna i andra kör han första och andra linan konstant och vi har otroligt bra momentum.
Nu har vi en helt annan bredd så man kan matcha på ett helt annat vis och där coachar Anton aktivt hela matchen.

Nu tar vi den hetaste potatisen!
Man kan tycka vad man vill om Tommy Tikka och vad han tjänar men under gårdagens match gör han utifrån den roll han ska ha i HV71 en mer eller mindre klanderfri insats.
Jag ser på klipp efter klipp hur han vinner puckar, är stark över pucken och konstant ligger rätt i poistionsspelet, han vinner ett stort antal viktiga tekningar. Ja jag vet att han också förlorar ett gäng. Omkring 50% i tekningsprocent. Den linan med han, Träff och Lenc är i många stycken vår bästa line igår.
Han är inte på något vis briljant rent tekniskt men han gör alltså ett enormt jobb igår över hela banan!!

Nu ska jag ta alla målen vi släpper in.

1-0 Timrå Vi har 4 spelare på en liten yta och pucken kommer lite olyckligt ifrån Sjöholm så han inte når den. Juste före målet tar Ang ett översteg åt fel håll och tappar därmed sin gubbe och även Fisker hamnar lite på mellis. Ett delvis olyckligt mål men som Timrå också utnyttjar till max.
2-2 målet föregås av en enorm räddning av Juel och det blir offensiv tekning. Tikka tar den klockrent och den går rakt upp till Engsund som gör exakt det han ska till en början dvs åker ner med det i hörnet, tyvärr tar han ett enormt fel beslut och mer eller mindre ger bort pucken till Timrå spelaren. Han borde antingen försökt låsa pucken i hörnet då Tikka också finns som understödjare eller dragit den i kortsargen och bytt sida då Timrå kraftigt överbelastar då dom vill vinna pucken och gå till anfall.
Nu blir det ett rejält fel beslut och vi hamnar ur position pga detta. Timrå flyttar därmed upp spelet enkelt i vår zon.
Till slut är pucken snett bakom vårt mål och Tikka går ner bakom förlängda OBS!! Exakt så en center ska agera för att sätta press och minska ner tid för agerande. Pucken spelas ut till Dahlen som hittar in den i mitten där Brännström tyvärr står fel positionerad och markerar ingen. Han hamnar tyvärr hel på mellis där och 2-2.

24 sekunder kvar och tek i egen zon och Tikka vinner den och vi kan avsluta perioden.

Sudden vi har en man mindre och vi ställer upp med Måns- Engsund -Alsing.
Måns torskar teken och byter snabbt och Tikka kommer in.
Timrå är grymt sklickliga och 4 vs 3 är svårt att försvara sig mot och till slut blir det mål.
Tikka gör 100% det han ska och kan på intet vis lastas för målet.
En klockren dag om Hugo stått på huvudet kanske han skulle tagit returen men han gör det bra matchen igenom.

Summering.

Jag tycker med mycket bra underlag att man coachar laget riktigt bra, jag vet att massvis med skribenter härinne tycker annorlunda. Skicka gärna mig till klipp och exempel på saker och ting ex. på Tikka och dom felen han i givet fall gör.
Skriv nu inte att Tikka överbetald och kass bara för det lägger jag inte tid på.
Vi gör helt klart en av säsongen bästa matcher och vi har Timrå i brygga men tyvärr gör det mentala spelet att vi hittar en väg att förlora och det kommer nog betydligt mer av tabell läget än något annat.
För övrigt tog jag chansen att lyssna på Robban Ohlsson igår och han väldigt bra redogörelse omkring Skellefteås kräftgång framförallt sista 6-7 matcherna. Skador och ryckigt med många mindre erfarna spelare in i truppen och en mental aspekt samt att inte kunna träna in dom nya i Skellefteås sätt att spela ishockey etc.

Jag sitter inte och är nöjd med att vi tappar 2 poängt igår men man får faktiskt ha lite nykter inställning till insatsen och att vi nu äntligen tycks ha något att bygga på och att man har helt andra verktyg inte minst när det gäller coachningen.

Jag vill också understryk att jag nu såklart kommer bli överöst av istider på olika spelare och hur lätt vi hade vunnit ifall bara Fisker och Reber hade spelat mycket mera.
Fisker vill jag lägga till att han alltså bröt handleden och varit borta sedan den 23/9 och därefter kört 3 hela lagtröningar efter det och han behöver nog ett par matcher för att hitta matchflåset.
Reber är skicklig men en urusel tekare och tyvärr ännu så länge alltför lätt i egen zon. En enorm talang som har framtiden för sig men behöver mogna och växa till sig så blir det riktigt bra.

Tack för mig

16 gillningar

Alltså. Du säger att du jobbat inom hockey? Jobbade du med siffror eller gick du helt på dina egna preferenser? Får det intrycket när jag läser dina inlägg, att det du ser är det rätta. Som exempel. Reber är en urusel tekare tycker du. När siffrorna visar att Tikka var sämre igår. Hur dålig tekare är då inte Tikka?

Säger inte att din analys är fel eftersom jag inte såg matchen. Frågar av ren nyfikenhet

4 gillningar

Jag har jobbat väldigt mycket med ögat men sista åren blev det mer och mer siffror/underliggande statistik.
Det har varit en enorm utveckling framförallt sista 5-6 åren.

Jag håller absolut med dig om att tikka gör 100% rätt i alla situationer problemet är att han gör det en halv sekund för sent hela tiden. Såg tex att han delade ut en rejäl offensiv tackling vid ett tillfälle problemet var att motspelaren redan var två meter bort

4 gillningar

Håller med i mångt och mycket, men just här skiljer sig våra åsikter diametralt.

Tikka gör ett okej centerjobb fram till ca 1.05 återstår, då pucken når TIK-backen. Tikka står då vänd bort från pucken, och ser helt enkelt inte när den kommer. Redan där är han alltså snett på det. Han kan inte sätta press, för att han 1) vet inte när han ska göra det, och 2) är för långsam så han hinner varken ut eller tillbaka.

Det liknar mer övningen “kvadraten”, när en ensam stackare (Tikka) i mitten får jaga och jaga och jaga.

Jag säger inte att vi undvikt 2-2 med en annan center på isen, men att säga att Tikka gör det bra i den sekvensen är att överdriva.

1 gillning

Jag såg den också minut 14 i 3:e perioden.
Där kommer han lite sent in men ärligt talat det är sånt som händer is tidens hetta.

Han gör precis som han ska i den situationen, som center ska du ut och sätta press där.
Problemet i hela det bytet är först Engsund som gör total fel i offensiv zon och därefter väl i egen zon står Brännström ca 2-3 meter för långt ut mot sargen. Därifrån skall han inte vara.
Det är ett direkt fel och det är det som kostar oss målet.
Olyckligt också att returen just studsar ner där 2 Timrå spelare står och en ensam Oscar Engsund

Helt bisarrt

Nu hade väl i och för sig Reber 33% igår och Tikka 48%!

1 gillning

My bad. Jag som såg fel

Lätt hänt i stridens hetta.
Reber ligger för övrigt oftast runt dessa siffror medan Tikka ofta parkerar sig runt 50%.
Kero är oftast bra märks att han har lång erfarenhet.

Jag såg den i första perioden för i mitten av andra gav jag upp tv sändningen. Jag tror tikka har rätt tänk dock för långsam just nu passar nog lite bättre i liiga ändå.

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det känns som jag många gånger är försvarsadvokat för AD, AB och Tikka men jag måste faktiskt säga att ska man ge kritik vilket man absolut ska inte minst mot HV under senaste åren då ska det i alla fall vara med rätt underlag.

Det är inte så att jag sitter och försöker få fram att Tikka är guds gåva till mänskligheten då han han troligen kostar som en första center vilket han inte är och heller aldrig kommer att bli.
Nu finns han i laget och killen går till jobbet varje dag och gör utifrån en fjärde center roll exempelvis på matchen igår det förbannat bra och då ska man också säga det.
Samma sak gäller AB och då ska man också ta fram det.
Tycker kritiken biter bättre när folk sedan är dåliga då ska man lägga fram argument och bevis för det.

3 gillningar

Ska center sätta press? Ja.
Sätter Tikka press? Nej.

Som jag skrev – våra åsikter skiljer sig diametralt. Vi kommer nog inte längre. :man_shrugging:

1 gillning