Haha
. Med den retoriken så är HV m a o tillbaka med Blue Bulls tröjan igen.
Bara massa tjurar som bökar omkring i hörnena
![]()
Med Tikka ![]()
Hv åkte ut när dom fyllde 50. Jag fyller 50 nästa år. Detta känns inte bra alls. Inte att jag fyller 50 men att historien kan upprepa sig .
Kanske. Eller kanske inte. Vi får se. Jag anser att de flesta har en nykter inställning här, varav din är bara en - varken mer eller mindre.
Att ”vi nu äntligen tycks ha något att bygga på” har vi sagt många gånger förr. Och lika många gånger förr så har HV följt upp det med bottenlöst usla insatser. Men som sagt. Vi får se. Det kanske vänder nu.
Meaning?
Tråkigt om alla här inte kommer upp till din (självutnämnt) höga nivå.
En fråga f ö: vad anser du är rotorsak till läget (tabelläge, prestation, m.m.) och hur anser du att man ska komma tillrätta med problemen?
Där har du helt klart en poäng.
Tyvärr har man blivit jävligt besviken förr.
Vad jag syftar på är främst att vi nu börjar närma oss någon form av ordinarie lag som det var tänkt från start, man ser tydliga linjer i spelet.
Vart detta sedan tar oss det väntar man med spänning på att se framåt.
Synd att vi grävt en avgrund med ett för svagt och dessutom rejält skadedrabbat lag hittills.m
Nja nu övertolkar du mitt påstående.
Det var på intet sätt min mening att hissa upp mig själv på några höga hästar men emellanåt blir det tröttsamt att läsa hur kass någon/några är men bara som rena påstående utan något som överhuvudtaget underbygger det man säger.
Jag tycker det är toppen att tycka olika men låt oss då utbyta argument med varandra istället för bara en massa populstiska påståenden som inte alls underbygts.
Glömde svara på frågan på slutet som är ganska djupgående och jävligt bra.
För mig handlar det tråkigt nog om tålamod och våga lita på det man gör.
Klubben gjorde som vanligt senaste 4-5 åren och gick in med en alltför svag trupp och då i synnerhet två delar. Alltför svag centersida och för dåliga backar på att flytta puck.
Till detta ska läggas ett skadeläge av sällan skådat slag med trauma skador som är helt omöjliga att undvika.
När man nu kompletterat med två backar Sean Day och Lallegia (Day som jag förvisso sätter stort frågetecken runt) samt Ang och spelare precis kommit tillbaka måste man ge detta tid. Väl medveten om att tid är en helvetes bristvara. Tyvärr blir tiden inte kortare för att kasta allt över bord och börja om igen.
Skulle vilja jämföra det med att köpa en ny maskin i en fabrik, det tar ca 6 månader att få den att fungera någorlunda bra ca 60-75% lite beroende av maskin och medarbetare. Som regel säger man ca 12 månader så är den uppe och kör som tanken var och efter 3-4 år kör den på sitt absoluta max. Problemet är ifall konkurrenten köpte maskinen 4 år innan oss?
Du kan sparka alla produktionschefer/avdelningschefer i världen så kör inte maskinen bättre för det. Tiden för ingångkörande är såklart avhängigt av nivån på dina operatörer och blir någon sjukskriven i 2 månader ja då skjuts tiden framåt ungefär motsvarande osv osv.
Långt svar men tid, tålamod och lita på att en bra daglig verksamhet med alla på plats så kommer resultaten att komma.
Skillnaden som gör det svårare att bedöma r den psykologiska faktorn när man ligger där vi ligger, hur mycket påverkar den?
Jag har inte koll på gruppen eller tränarna men skulle man få signaler inifrån och ser tendenser att detta påverka bör man agera i god tid (Inte HVs styrka) och jobba med någon form av lagpsykolog. Vissa rykten gör gällande att så redan sker. Jag vet dock inte detta.
Ungefär så!
Glömde skriva att man absolut ska skicka ett antal spelare och så snart som möjligt hitta en center av hög nivå (Om det ens är möjligt så här års)
Du menar andracenter?
Ja nu är det tryckt stämmning på forat ![]()
Spännande att folk ser så olika på hockey.
Sätter på streamen av förra matchen där jag slocknade igår.
Av en ren tillfällighet så ser jag den livligt debatterade Tikka tappa pucken i offensiv zon helt i onödan vilket ger Timrå en kontringschans, som de inte tar.
I nästa sekvens så passar han över centrallinjen i offensiv zon, missar passen, den hamnar mellan två hv spelare, sen åker han och parkerar bakom offensivt mål. I samma veva tappar vi pucken, delvis orsakat av den kassa passningen. Vem är det som inte hinner hem? Ren tur att Timrå inte får till en kvalificerad målchans.
Tikka så klart.
Ett byte, två mindre bra beslut. Två omställningar enbart pga av att Tikka inte riktigt når upp till SHL nivå.
Med det sagt så gör han några bra byten i matchen, det gör han allt som oftast.
Men det går liiiite för sakta. Kommer in 2 tiondelar för sent alldeles för ofta. Det håller tyvärr inte.
Och nej, jag orkar inte gå över alla hans byten i matchen sekund för sekund.
Väldigt många kloka synpunkter och infallsvinklar i vanlig ordning.
Det är väl detta som är vårt HV på något sätt. HV71 ligger oss alla varmt om hjärtat på ett eller annat sätt. HV71 berör oss alla på ett eller annat sätt. Vi vill vår klubbs bästa. Vi finns med längs resan - oavsett ledare, spelare, klubbdirektörer och medias svartmålande rubriker. Vi är HV71, vi står kvar när andra byter omgivningar.
En stor ljusglimt i det mörker som verkar vägra släppa vår klubb är för mig de fantastiska juniorer som kliver fram och visar en anda som vi kanske inte sett sedan ”fornstora dagar”. Juniorer som kommer upp i a-laget. Juniorer som varken ursäktar sig eller funderar, utan tar för sig och agerar genom sitt spel och sin inställning. Det ger åtminstone mig en smula hopp.
Inte mycket av identiteten HV71 är särskilt starkt befäst längre, men i dessa juniorer finns en gnista, en stolthet, en ungdoms befriande naivitet om att förändra utan att titta i backspegeln och genom det begränsas över de omständigheter som i andras ögon är och förblir hinder. För mig är det just detta som behövs som allra mest, men som är så svår att finna genom genvägar (läs ekonomiskt inhandlade spelare och ledare). För allt i världen - satsa nu på våra juniorer HV71.
För att hålla ett någorlunda poängsnitt så behöver HV spela hem minst 4p på de två kommande matcherna.
0p så har tåget gått. Då behöver vi inte ens fundera mer, för då är sannolikheten att klara sig utan kval oerhört låg.
Pettersson i Timrå har blicken/bröstet mot pucken och spelet när pucken spelas iväg av back. Han följer spelet. Han vänder sig om när pucken kommer mot honom för att försöka få tag på den.
Vår center (som råkar vara Tikka) står med ryggen mot spelet när pucken lämnar back. Han ser alltså inte pucken, ser inte spelet, och kan inte veta vad som kommer att hända. Tio av elva utespelare vet i denna sekvens var pucken befinner sig.
Först här vrider Tikka på huvudet för att se var pucken är. Notera avståndet som uppstått till Pettersson. Under denna knappa sekund har Pettersson haft full syn på pucken.
Vår center ska absolut sätta press, han har ju chans att få stopp på spelet, t o m vinna puck!
I praktiken gör han det ej. I praktiken hamnar han på fel sida om två timråspelare. Typiskt olyckligt i numerärt underläge. Här hade jag hellre sett honom i den position han är i, i nästa bild. Åtminstone ovanför förlängda.
Då hade han, mest troligt, haft en bättre chans att ligga rätt när denna pass går. Även Brännström hamnar, som du är inne på, lite på mellis här, men enligt mig kan han inte heller totalt släppa sin back om Dahlén skulle välja den vägen istället.
Som svar på din följdfråga citerar jag mig själv från inlägget som du svarade på.
Nu tror jag inte att jag kommer längre, inte ikväll
Trevlig helg! ![]()
Försöker med lite ironi för att lätta upp mörkret som inträtt. Kl är ju 17.29 och det är kolsvart!
Vill bara inflika att det inte är Tikkas misslyckade pass som är problemet utan det alltför svåra spelsystem som AB implementerat
![]()
De enda jag ser HV ha en chans mot är SAIK och det är enbart om deras märkliga svacka fortsätter. Spelare de sitt vanliga spel, vilket är mest troligt då alla verkar bryta sina dåliga sviter mot HV, så är en “hedersam förlust” bästa tänkbara utfall.
Vill bara tillägga att det blir tokigt i Tikkas presspel vilket jag skrev om tidigare då pucken tar i plexit och får en tokig bana som tyvärr lurar Tikka. och som gör att pucken ramlar ner på fel sida till Timrå spelarens fördel.
Det såg jag inte först utan efter jag tittade igen efter dina klipp när jag gick tillbaka.
Hur somhelst tack för bra snack och trevlig kväll alla HV vänner.
Det känns ganska rimligt. Tittar vi på poängstatistiken i ett 0 + 0 -scenario skulle det vara en väldigt oroväckande trend jämfört med tidigare (minst lika oroväckande) år.
(Obs kurvan på bilden är alltså helt hypotetisk … än så länge)
HV har lyckats väldigt bra med att vara jämndåliga.