Jag har ingen insyn alls men jag tittar extremt noggrant på matcherna och försöker kolla en del träningar för att analysera hur man jobbar med dom problem/förbättrings områden som finns på matcherna.
Vad gäller nya scouten har jag ingen uppfattning alls mer än att jag hörde mig för tidigare med lite gamla kontakter jag har. Då fick han väldigt bra omdöme just omkring en styrka att han har både en god analytisk förmåga men även har bra hockey öga. Hur han sedan jobbar eller hans personlighet känner jag tyvärr inte till.
Utifrån det jag sett på matcher men framförallt träningar är jag verkligen nöjd med Anton, tycker han verkar riktigt vass. Rak och tydlig och väldigt aktiv, syns tydligt att han jobbar med rätt saker och att spelarna lyssnar och har respekt för honom. Jag tycker framförallt Davidsson känns väldigt tillbakadragen/anonym när jag tittat medan Stillman känns betydligt mer aktiv. Får även ett väldigt bra intryck av Beech när jag sett honom in action.
Jag sätter frågetecken på Gistedt och Davidsson men har inte tillräckligt med fakta för att helt bedöma.
För övrigt vet jag inte hur man jobbar med det mentala och där kan jag tänka mig att framförallt med tanke på historiken under senaste åren vore direkt lämpligt med någon som backade om laget. Ryktes vis har jag hört att man har någon där men ingenting jag sett i alla fall. Där hade jag nog allvarligt funderat på n¨ågon förstärkning.
Jag är inte superinsatt i just olika spelsätt inom hockey, men det är väl uppenbart att spelarna inte fixar att spela på det sättet som Blomman vill. När jag menar ”vila med puck” så menar jag att backarna tar burskydd och väntar in inövade sekvenser. Men om motståndarma är samlade och uppställda i mittzon så behövs fart och bra distinkta pass? Eller en murbräcka? Annars blir det ju mycket dump. Och då måste vi ju vara först på puck.
Dina exempel på spelare som du anser inte behärskar det spelet håller jag med om. Men det är ju halva laget. Då måste ju en tränare hitta ett spel som flera kuggar i för att sedan växla upp taktiskt. Om nu alla spelare borde fixa det, varför ser det då ut som det gör? Vi skapar ju extremt få målchanser till exempel. Vi ligger väl i botten i de flesta avdelningarna förutom i PP och i skotteffektivitet?
I de flesta fall som sämre lag slår bättre så är motivation och kämpaglöd utmärkande. (Underskattning av de bättre lagen osv)
När vi mötte bättre lag i min fotbollskarriär så var budskapet tydligt, spring snabbare, och ta fler maxlöpningar. Spela enkelt och ge aldrig upp. Det borde ju gissningsvis finnas liknande faktorer i hockey.
Jag lär mig gärna mer av vad du anser att HVs spelsätt går ut på? Vad är tanken med att vila med puck förutom att fortsätta ha pucken? Vänta in rätt lägen? Spela sig ur press av motståndarna? Få dom att öppna sig?
Jag anser det oerhört viktigt att skilja på spelsätt och utförande.
Tyvärr det utförandet som brister emellanåt.
Vad gäller offensiven brister nog tyvärr den mest på grund av för dåliga centrar samt för få backar som kan flytta puck.
Hoppas och tror att detta ska bli bättre med en Fisker, Laleggia, Ang och spelare som kommer in i det mer och mer.
Även fast vissa hävdar motsatsen har tyvärr skador sårat oss rejält såhär långt men hoppas att man för varje träniing som nu passerar ska se mer och mer linjer i allt laget håller på med.
Burskydd är inte heller min favorit och det är knappast det Anton menar med att vila med pucken.