Tråden om HV71

Kanske. Jag tror ett större problem är att vi aldrig får veta om det beror på att det aldrig funnits sådana spelare eller att sådana spelare aldrig fått växa fram organiskt på grund av att ledningen slängt pengar på random lösningar och inte verkar haft en aning om vad de behöver eller vad som ska premieras. Bröderna Davidsson kanske hade blivit sådana om de fått vara i ett lag som var välbalanserat?

Problemet med HV:s organisation är att den är näringsfattig så det är aldrig någon spelare som växer (in i någon roll).

2 gillningar

Denna är ganska intressant. Låter ju onekligen som att SSK jobbar stenhårt för att komma i hamn med Georgsson de närmsta dagarna. https://www.tv4.se/artikel/40rgJpnImz1qiQU9V4lGqV/efter-ryktena-soedertaelje-vill-behalla-sportchefen?utm_medium=TV4+Hockey&utm_source=twitter

Hoppas de lyckas! :sweat_smile:
Om han nu bestämt sig för HV vilket många medier spekulerar i så borde han redan lämnat ett definitivt besked till SSK så att ordföranden sluppit att stå där i direktsändning och se dum ut.

Hugo P. Gör sitt andra mål för Kalmar, nu 1-2, HV får nog plockar hem Hugo av plocka bort ett antal gamla f.d.

1 gillning

Han får ju ändå inte rätt roll om de tar hem honom förmodligen

Fatta ville trupp vi hade kunnat ha för nuvarande budget om vi hade haft kompetent personal sen vi gick upp!

Exakt. Då blir han placerad bredvid Tikka eller Lindbäck sen va den återkomsten förstörd.

2 gillningar

Fascinerande när du skriver ALLA.
Då vill jag meddela att inte jag är en av dom.

Efter att ha följt HV under ganska många år med vissa avbrott på grund av utlandsvistelser blir jag konfunderad över slutsatser som många drar utifrån vad jag tycker mycket tveksamma fakta.

Inte ens när HV71 åkte ur SHL tycktes exempelvis dåvarande klubbdirektör Agne Bengtsson inse att organisationen skulle genomlysas utan argumenterade för att bibehålla SHL kostymen och när korten synades hänvisade han till mångåriga överskott men där man kirurgiskt skalat bort all form av utveckling i klubben.
Johan Lindbom anställdes som klubbdirektör som i sin tur anställde Kent Norberg som sportchef. Varken Johan Lindbom eller Agne Bengtsson eller för den sakens skull föregångaren Peter Eklund har egentligen lyckats med någonting inom klubben och gjort minst sagt dåliga vägval för klubben.

Utifrån all fakta jag lyckats få till mig genom att läsa allt omkring HV i tidningar och på nätet, lyssnat på poddar, varit på partnerträffar men också medlemsmöten är min slutsats att AD på kort tid åtgärdade en mängd brister och började ifrågasätta det mesta inom klubben. Min bedömning är att det gjordes med all rätt.
Ponera nu att han upptäckte alla skit avtal som fanns inom klubben och att han kraftfullt agerade på detta, det skapar nog minst sagt konflikt.
Johan Lindbom hade kult status inom klubben men det få tycktes förstått var all skit som dolde sig bakom fasaden.

En jämförelse från bolags världen är att ha en urusel försäljningschef som ger bort alla varor samtidigt som produktionschefen har alltför ineffektiv produktion och det mesta produceras fel.
Dessutom är all form av Forskning och utveckling nedlagd sedan länge.
När anställningar ska göras tar man gamla kompisar för att det ska gå snabbt och visa att man tar sakerna på allvar.

På kort tid adresseras ett antal områden som måste förbättras och rekryteringar drogs igång.
Det hela resulterar i ny fysansvarig, ny SC, ny HC, ny ass coach, uppsägning av junior ansvarig, byte av folk nere i staben runt laget, ny scout och ny Klubbdirektör. Säkert andra saker som jag missat.
Jag ser bara det positiva i ovanstående!

Vi får tycka olika men snälla skriv inte ALLA, tack!

Det är så enkelt att skriva att tränaren är kass eller att spelare är dåliga eller för den sakens skull att AD var skit men argumenten när man gräver lite djupare i ämnena anser jag tydligt ger en annan bild.

Alla utbildningar jag gått inom ledarskap handlar i princip alla om samma sak.
Ut i vekligheten och ta reda på fakta, prata om problemen, hitta lösningar och execution.

Återigen tycker jag totalt annorlunda jämfört med många andra…

2 gillningar

Finns nog många här på forumet som är väl bevandrade i ledarskapsfrågor.
Att, som du, leda juniorträningar är ju också ett sorts ledarskap men väsensskilt från att ha en ledande position i ett bolag med anställda som omsätter många miljoner.

2 gillningar

Nu var det nog ganska längesedan jag ledde ett junior lag i och för sig. Det var en väldigt bra erfarenhet vill jag säga.
Jag jobbar som konsult inom ledarskap och organisationsutveckling sedan drygt 15 år tillbaka i tiden.

Nej, AD var en clown. Media skrattade åt oss och folk var redo att lämna föreningen om han skulle bli kvar. Pratat med flertalet personer inom föreningen som alla hade samma bild av Andreas. Han visste dessutom att han inte skulle bli omvald som ordförande så han körde sitt race enbart för att bli ihågkommen för nånting, lite som Biden nu gör i USA…

Folk skakade på huvudet när AD kom på tal och han skulle vara så jävla macho i diverse poddar och intervjuer men i sista änden så var han inte redo att stå upp för sina åsikter. Smet undan ute i katakomberna när besökare i arenan ställde frågor. Att han först blev omvald i styrelsen är ett skämt, men det visade sig rätt snabbt vad resten tyckte då han försvann illa kvickt. AD var ute efter en enda sak och det var att få synas i media… Men resultatet blev nog inte riktigt vad han hade önskat.

4 gillningar

Jag känner inte till alla saker som du beskriver men tittar uteslutande på dom saker som trotsallt genomfördes under hans tid.
Att sedan människor som berörs/drabbas av förändringar blir negativa det ingår i själva förändringsarbetets natur.

Ser man utifrån sett är det mer förändringar som kommer krävas i HV71 snarare än färre.
Frågan är vem/vilka som kommer genomföra dessa framåt.

Som läget är nu är det bara helt tyst och det förändringsarbete jag anser direkt nödvändigt för att förändra klubben i grunden tycks helt ha avstannat.

Det måste finnas många skäl till att klubben befunnit sig på ett sluttande plan under över snart 15 års tid och denna trend måste brytas och då måste man börja arbeta med förändringar.

1 gillning

Förändringarna som skedde hade troligtvis skett oavsett ledning. Det var liksom inte hållbart med varken Fd Sportchefen eller Lindbom.

Sen är jag enig, det kommer krävas mer förändring och framförallt så måste HV hitta tillbaka till det familjära tänket och släppa företagsinriktningen.

Dessvärre har vi redan tappat förbaskat många eldsjälar under de senaste åren. Mycket pga dåligt ledarskap av framförallt Johan Lindbom. Han kom in med en alldeles för stor kostym efter en säsong i Kristianstad.

5 gillningar

:face_with_hand_over_mouth:

1 gillning

Fast det blir ett konstigt argument!
Det är inte jag som sågar AD utan många andra.
Faktum är att han gjorde slag i saken och genomförde en lång rad med förändringar som jag till fullo anser borde gjorts långt tidigare men varför gjorde inte Johan Lindbom dessa?
Hans föregångare Agne Bengtsson?

Jag tror utifrån vad jag hör och ser att HV som organisation är otroligt ovillig till förändringar och så snart någon startar detta arbete på riktigt blir det en häxjakt och bevisligen hakar många även utanför organisationen på detta.

HVs absolut största problem och det är nog faktiskt något jag vågar uttala att i alla fall dom allra flesta ser, är att man inte förändrat i princip någonting i alla fall inte till det bättre på 15 år och det är huvudanledningen till att snart sagt alla andra klubbar sprungit förbi klubben.

Det behövs mycket mer förändringar inte färre och det kommer göra jävligt ont men alternativet är mycket värre för det kommer hota hela klubbens existens.

2 gillningar

Snabbt bara, det är väl inte mängden som är vital utan vilka som är tänkt och hur dem faktiskt genomförs. Kvalité före kvantitet. Hellre färre och att det blir än förändring än att man gör flera saker samtidigt och det mynnar ut i ingenting.

4 gillningar

Såklart är det så!
I HVs fall är nog mängden förändringar det minsta problemet.
Hjulspåren är nog så djupa efter alla år att det kommer krävas både nya vägar och nya fordon.

Nopa1995. Du är tvärsäker i dina åsikter. Jag börjar känna mig rätt trygga i mina gällande AD. Du uttrycker dig ofta som att du står för någon slags sanning. Tyvärr blir det rätt svårt att alltid ta dig på orden eftersom du slänger fram grejer som inte går att just faktachecka.

Du har naturligtvis en stor poäng i att ledarskapet inte varit bra på flera år. Av allt jag får till mig, i media och från annat håll, pekar det åt att AD inte heller han var rätt person.

Så hur förklarar du det som nu kommer fram om AD? Känns nästan som att du har en personlig koppling åt det hållet.

Och snälla, kom inte hit och surra om fakta. Om du hängt med på forumet sedan 2012 så vill jag säga att de flesta här allt som oftast försöker basera sina argument och åsikter på fakta. Fakta som faktiskt går att ta på. Huruvida du har insyn eller inte, huruvida det du säger skulle vara fakta, det kan ingen här inne tyvärr faktachecka. Om du inte redan gjort, PM:a mods och admins och berätta mer om dig själv så de åtminstone kan garantera oss andra att du faktiskt är den du utger dig för att vara. Om så är fallet. Kul!

14 gillningar

Bra inlägg!
Jag är inte tvärsäker i några åsikter men fakta är sådant som är offentliga saker.
Kan du ge exempel på saker som jag skriver som du vill ha en förklaring på?
Jag har bara konstaterat att saker hände som jag uppfattar som väldigt positiva för HV71 i form av dom anställningar som gjordes.
Uttalanden från Agne har gjorts i både tidningar och HVTV flera gånger.

Det jag vänder mig emot är att bygga sitt resonemang på att någon är kass eller illa omtyckt eller att någon gömmer sig. Ja det går inte att bemöta och faktiskt helt ointressant.

Saker som ändå gjorts senaste halvåret var riktigt bra saker sedan om det faller väl ut ja det är mer tveksamt eftersom det just nu inte går särskilt bra.
Att Lindbom och Nubben var tvungna att kapas bort har väl om inte senaste dagarna visat sig vara korrekt, även där gör vissa gällande att AD gjort avtal med spelare vilket är direkt fel.
Dom uppseendeväckande avtalen om dom nu stämmer (?) hände knappast under AD korta tid som ordförande att han däremot upptäckte många konstigheter är nog mer högst troligt.

I sista stund är sporten det högst avgörande. Dvs sportchefen. Här har vi i många år blivit misshandlade av både Hult och k.

Därför är det extremt jävla viktigt att träffa rätt den här gången, hade förhoppningar om att Chris skulle fixa till det här men det blev som det blev. Fiasko. Får vi in rätt sportchef (Patrik Hall) så är jag förbannat säker på att han kan vända den här skiten, sen kommer det kosta pengar med vissa spelare som ska bort men det går inte fortsätta.

Därefter tillsätta en sportslig ledning, säga vad man vill om Agne men trevligare och ödmjukare person har vi nog inte haft på många år i föreningen. Han tog sig verkligen tid för alla. Även om hans ledarskap slutade där det slutade så var det synd.

Primära är som sagt sporten, träffar vi rätt där så har vi en riktigt bra grund att lyckas. Tror att Nylin kan växa in i sin roll som klubbdirektör och Anna-Lena har jag sett/hört alldeles för lite om för att göra en bedömning.

4 gillningar

Och även jag utgår från det som är offentligt.

Har du läst Aftonbladet-artikeln? Det som står där stämmer inte, menar du? Om du menar att det inte stämmer, hur ska vi kunna lita på dig att det inte stämmer?

4 gillningar