Tråden om HV71

Alsing säger alltså själv att systemet är bra men att spelarna ger blanka fan i det och kör sitt eget race. Står fast vid min teori om att truppen inte går ihop alls, inga spelare klaffar, och att ingen tränare kan rädda ett gäng divor…

3 gillningar

Säsongen och SHL kontrakt är redan kört. Detta lag har tappat all heder. Om vi äns tar nån mer poäng denna säsong är jag förvånad. Som jag sagt tidigare de segrar vi har var inte för vi var bra, utan motståndarna gav dem till oss. Laget tror inte längre på detta. Innan hade man en heder att man kämpade så det inte rann iväg, nu är man uppgivna och likgiltiga. AB står säger bra saker men han är bara en bullshitare som är bra på och snacka o hålla en fasad utåt. Utsidan är som ett slott men insidan är som ett ruckel som har säckat ihop.

Truppen sett de, han fortsätter samma bana. Spelarna har tröttnat på o köra in i samma betongvägg och skiter de i det.

Kasta in handduken finns inget mer o göra, denna förening klarar inte av att driva en seriös sportslig verksamhet.

2 gillningar

Detta är säsongen när HV71 dör.
Vi kommer åka ur med buller och bång, även om vi faktiskt snor 1 bortamatch i Play Out.

Nästa säsong har vi inga hemvändare att luta oss emot och de vi faktiskt kan plocka med oss ner är alldeles för dåliga för HA så dom vill vi inte ha.

Nästa säsong slutar vi 7a i HA, ryker tyvärr i kvarten mot Nybro. Det följs av några riktigt slitsamma år med en havererad ekonomi men lagom till min 50-årsdag 2035 så är vi i final i HA och vinner den mot Malmö som ramlade ur ett par år tidigare.

5 gillningar

Klubbdirektören sa ju att skadorna var orsaken till att vi låg i botten. Trots att all statistik då visade att vi överpresterat.

Nu när vi är fullt lag och det blivit ännu sämre, vad ska man skylla på då?

Skrämmande när ledningen inte ser de uppenbara problemen. Då kan man nog inte vänta sig en positiv förändring.

Strutsmetoden brukar inte fungera så bra och ingen metod att rekommendera.

1 gillning

Ja det finns ju helt klart en paradox här.

Klarar man sig kvar så kan i princip ingenting förändras. Vi har fortfarande kontrakt med Engsund, Tikka, Tedenby, Nyberg, Day m.fl. Nästa säsong blir likadan som denna och förra.

Åker man ur så uppstår läget där man kan göra om allt, inte minst på positionerna som inte är direkt kopplade till laget, men som är delaktiga i att ha drivit föreningen i botten. Men sannolikt så kommer det ta lång tid att gå upp igen och risken att bli ett nytt SSK eller AIK är större än chansen att gå upp.

Så lite damned if you do, damned in you don’t.

1 gillning

Givet hur det ser ut skulle jag vilja föreslå detta.

• Gå in i krisläge. Erkänn offentligt att det är kris i HV och att klubben svikit fansens förtroende och åtgärder ska tas, och be därför om överseende med att informationen kommer minska under en period medan verksamheten ställer om.

• Tillsätt en ny styrelse, alternativt en krisgrupp med starka mandat som är duktiga på krishantering. Inga från jönköpingstrakten. Inga får vara knutna till sponsorer. Alla som andas gamla namn och trotjänare skickas med enkelbiljett till Visingsö och blir permabannade från alla pizzerior.

• Rensa ut organisationen. Jag är inte kunnig nog att veta exakt vilka det skulle vara, men tränare, delar av styrelse, spelare behöver skäras bort. Det bör vara folk som självmant säger upp sig och visar att man menar allvar. Det går liksom inte bara att ge folk sparken hela tiden. Det är dags att föreningen någon gång tar ansvar för sina misslyckanden. Jag skiter i om man kommer överens med löneutbetalningar, men någon i HV:s organisation måste kunna visa att man tar misslyckande seriöst och inte bara köra med ”så länge jag har styrelsens förtroende …”

• Lägg pengarna från sålda spelare till löner för psykologer och annan form av teambuildingverksamhet. Åk till lämplig trevlig ort med spelarfamiljerna och jobba stenhårt med att få de kvarvarande spelarna att jobba som ett lag.

• Minimera informationen som går ut (för herrlaget). Ta bort alla glättiga reportage. Allt sådant går nu emot vad laget faktiskt presterar och skapar bara en ännu mer fjärmad fans-skara. Det riskerar också skapa kognitiv dissonans för spelarna. De ska inte behöva ljuga och försöka säga diplomatiska saker. Fokusera bara på visa bilder och korta okommenterade videosnuttar på hur laget kämpar, sliter och har ångest. Inga intervjuer, stör spelarna så lite som möjligt.

• Ställ upp på minimalt med intervjuer. Kom överens i laget om vem som tar intervjuerna. Kör konsekvent samma meddelande. Vi jobbar stenhårt med att komma ihop som lag. Innan vi börjar spela som ett riktigt hockeylag så kommer vi inte kunna säga så mycket mer. Inget hymmel. Inga artiga politiskt korrekta svar. Bara ”Vi har allt fokus på att fixa problemen.”

• Det spelar då i slutändan ingen roll att laget förlorar i play out. Man har i alla fall visat att man brytt sig om föreningen och försökt. Men inte räckt till.

• Men lyckas man i stället hålla sig kvar så kan man på så sätt tillsammans bygga en ny framgångssaga och bättre klubbidentitet.

26 gillningar

Tror ni det kan bli värre? Oja boys. När man tror HV71 landat i den djupaste avgrunden av dumhet upptäcker dom 35 ny våningar under. Det kommer bara blir värre och värre. Skulle påstå att HV71 är Sveriges mest största fiasko på elitnivå genom tiderna. Snacka om att föreningen sätt pipan mot tinningen och tryckt av.

Något måste ju hända nu , vi åker ut med detta spel, kvalet är nästan en realitet och jag kan omöjligt se oss slå modo eller malmö i ett play-out om inget mycket drastiskt händer.

Det är slående hur ofta spelarna passar in i tomma intet eller rakt till motståndare. I dagens match arbetade lenc ner pucken i zon längs sargen, han lämnar över till lindbäck som passar mot backplats men där finns ingen, pucken glider ut ur zon. Ett annat tillfälle spelar vi back-back på blå och sedan slår vänsterbacken ned pucken i sarghörnet där bara en ohotad brynäsare finns, våra killar stod i mitten eller andra sarghörnet…

samma sak i egen zon när pucken ska ut, back rensar hårt längs sargen bakom mål mot rundeln men när pucken när blå står bara en brynäsback där och kan behålla trycket, våra spelare står och tittar på i mitten av zon istället för att gå till sarg och förlänga ut pucken.

Liksom hockeyns ABC, håll sargerna och linjen, ligg nära motståndarna när dom har puck och sök tomma ytor för att vara spelbar när vi har puck, hur svårt kan det vara.

Det är inget dåligt lag vi har på pappret men av nån anledning kan ingen, med få undantag åka rätt, passa rätt eller stå rätt.

Nu är måttet rågat, bägaren har runnit över och gränsen är nådd.

3 gillningar

@Quila kanske också bra samla i HV dom elitorg-tråden, mkt bra! Precis så. Men sannolikt inte att det sker…

Man kan ju konstatera att allt som gjordes inför säsong ledde till det sämre. Vår sämsta start med råge i modern tid, vilket @sArg-gubbe visat på med sina siffror. HV är alltså inte bara usla. De är anmärkningsvärt usla. Och när vi är som uslast, det är då vissa menar att vi ska behålla tränaren. Förstår inte logiken…

Jag började få lite magont när Abbott och truppen snackade om slutspel inför säsongen. Men tänkte att det är väl mest nåt man säger.

Nu är det dags att revidera sina mål ordentligt. Blomman verkar ju onekligen ha tappat truppen så det enda riktiga är att sparka honom. Jag tror tyvärr inte det blir så. Och med ser det mörkt ut på riktigt. Blomman kommer inte få ihop detta. Men om man nu låter kontinuitet och rädsla för att “skämma ut sig” (vilket HV gör bra ändå. Finns liksom ingen heder att förlora längre) gå före sin SHL-existens och med det låter Blomman fortsätta. Då är det enda riktiga, som @sArg-gubbe också skriver, att HV går ut idag och säger att man nu ställer in sig på kval och ser de 33 kommande omgångarna som förberedelse inför det som komma skall. Det är det enda som skulle kunna ge Blomman, truppen och föreningen lite arbetsro. Är inte HV transparenta nu så tror jag nämligen detta kan eskalera rätt fort.

4 gillningar

Klockren plan och finns inget annat att göra för organisationen. Inse och erkänn krisen så fort som möjligt, trots att det är jobbigt!

Tänker speciellt på detta med de ”glättiga” reportagen.

Det har inget med Freijd att göra, som är en av få i organisationen som levererar klass, men det ger inget förtroende alls med dessa reportage med skratt och leende. Det är inte där vi är! Självinsikt är det enda som kan rädda oss!

7 gillningar

Nä och nu ser man alla mössor och annat i shoppen. Nån tyckte, även om jag medger de är lite roliga, att det var ett gyllene läge att ta tillbaka tjuren just här och nu. Kanske inte det man ska fokusera på nu. (Medvetet för att rikta om fokus?) INTA KRISLÄGE NU!

Kom hem sent igår natt och har för en gångs skull inte sett matchen.
Jag är dig svaret skyldig på ovanstående men det får bli längre fram, känns inte som prio just nu.

För övrigt väldigt bra inlägg med konstruktiva saker.

Igår var en svart dag i HVs historia och nu är goda råd dyra.
Tyvärr har såvitt jag förstår det båda dom sista två matcherna inneburit rejäla steg bakåt och nu måste klubben på olika sätt agera.

Jag är inte alls särskilt övertygad att man överhuvudtaget har någon plan.

8 gillningar

Skrev det redan för något år sedan om jag inte missminner mig… All heder åt Freijd men det går för långt ibland enligt mitt tycke. Går det så här tungt för föreningen och speciellt spelarna borde dem nog egentligen sitta hos en psykolog/mental rådgivare istället för att sitta och svara på vad den o dens hund eller pappa heter eller vilket mellannamn den andre spelaren bredvid har… Allt är inte guld och gröna skogar i verkligheten hela tiden, och för dem är det förhoppningsvis en seriös arbetsplats där arbetsgivaren förhoppningsvis försöker se till att den mentala biten mår bra, och det gör man inte med frågelekar för femåringar, tyvärr…

6 gillningar

Tror inte spelarna oavsett hur professionella de är kan hålla en glöd och glädje att spela 33(!) matcher till för att få till hemmaplansfördel i kvalet.

När vi väl står i Mars/April och har varit kvalklara i 5 månader så kommer vi fallera rejält om vi inte avslutar säsongen med riktigt bra spel och ett par vinster, likt Malmö gjorde 22/23 när de vann allt i slutet och med enkelhet spelade ut Brynäs från SHL.

Det finns hopp om att undvika kval, men det ligger inte i våra händer, utan Malmös/Linköpings händer…
Börjar någon av de två rada upp förluster samt det sker någon form av förändring så att vi tar lite poäng här och där,så kanske, KANSKE vi kan undvika kvalet…

Ffan vad full jag ska bli ikväll, allt gott!

1 gillning

Den ligger väl på att hitta Abbots ersättare. Typ så

23 gillningar

Hahaha! Tack :joy:

Jag kan ge mig fan på att man presenterar Johan Hult som GM och Georgsson som SC innan veckan är slut.

Då kommer jag begära urträde som medlem, det kan jag garantera.

1 gillning

Enligt blomman i jp idag så använder man sig av en mental coach och gjort sen man var på träningsläger i Halmstad i somras men att han inte konstant befinner sig i hallen utan kommer lite då och då. Kanske dags att antingen plocka in en annan som befinner sig heltid runt laget eller se till så han är det för att gå från att driva spelet de första 9-10 minuterna till att släppa in ett mål och totalt klappa igen så som man gjorde inte minst igår är om något en psykologisk fråga