Tråden om HV71

Vi bör ju komma överens här om frågor och att någon/några framför dem. Jag skall gå på mötet. För jag hoppas att en hel del har både ett och annat att säga.

2 gillningar

Kanske läge att minska antalet importer och ge våra juniorer chansen på allvar.
Bygga en kärna an egna spelare, som är villiga att ge allt för laget, och varandra!
Som allas vår Thörna uttryckte det för några år sedan: ’ Det är roligare att komma och titta på spelare man känner igen och har en anknytning till, än att komma och glo på ett gäng amerikaner, som man inte har nån koll på. Så klart man måste krydda laget med lite spets, men stommen måste folk känna igen så man vet vad det handlar om’.

2 gillningar

Kan du ställa frågorna? Eller vill du att nån annan gör det om vi listar ett par frågor vi vill ha svar på från forumet?

Jag tycker att du har fel. Jag tycker att kärnan ska vara spelare som driver andra, som gör andra bättre.
Som Karlqvist, som ytter kunna driva sin kedja med sitt spel. Som Davidsson som center som driver sin kedja, Laine, Ledin etc.
Det är väl ändå kärnan som ska driva resten och inte tvärtom?
Jag förstår inte alls argumentet att fråga dom vad dom vill ha för spelare runt sig för att bli bra?
På riktigt? Är det den stommen vi vill ha i HV? Då åker vi ner i fördärvet igen.
HV behöver härförare, ledare, krigare, spelare som visar. Spelare som leder med ett gott exempel. Det är sådana man tar rygg på, det är sådana man ser upp till, det är sådana man respekterar och spelar för.
Min åsikt är att skicka bort alla tre, AP, Teden och Brännan. Jag skiter i vilken moderklubb dom har när dom inte visar det på isen. Var fan är hjärtat?
HV behöver nya härförare, låt det komma från dom egna leden, rekrytera någon.
Jag vänder på argumentet. Vilka i HV kan vi bygga en kedja kring?
OFM? Check på den.
Luoto? Check på den.
Vad kan vi göra för dom? Hur maximerar vi deras insatser?
En i var kedja. Och ingen Brännan, AP, Teden eller Osl i dom.
Vad har vi kvar?
Träff? Reber? Borgström? Lenc?

Borgström-OFM-Träff
Luoto-Reber-Lenc

Låt dessa herrar leda laget

I 3e
Ang-Kero-HP
4e
Junior-Tikka-Junior/WIN

Alternativt alternera med Ang i dom andra formationerna.

Dököttet måste bort, inte bygga laget runt dom.

förutom att du är inne på lagbygget-tråd-inlägg så tror jag det är dumt att kast ut de få poängspelare vi har. AP skall man naturligtvis ta hand om och få ihop rätt spelare till.

2 gillningar

Poäng spelar ingen roll just nu. Vi måste få ihop ett lag som kan vinna ett negativt kval.

2 gillningar

I kval får toppspelare som Lodin och Petersson betydligt mer svängrum. Det såg vi våras. Du får komma ihåg att det kommer vara seriens sämsta lag som möts. Så att göra sig av med AP inför ett kval, det skulle vara som att frivilligt ge Modo en gratischans.

Också lite kul att awesome vill ställa över en HV-trio. I ett kval behövs förutom spelarna som gör skillnad även de där som bryr sig. Jag tror helt ärligt det var en kombination av det som höll oss kvar förra säsongen. Vi hade bättre spelare individuellt sett, samt mer hjärta. Det var ju knappt nån i Oskarshamn som brydde sig efter förlusten i sjunde. Var väl typ bara Engsund och Salomonsson som var förstörda. Resten av legoknektarna i IKO tog semester och började ladda inför en ny säsong i nya klubbar.

1 gillning

Jag menade inte att jag höll med awesome till 100%. Han har en bra poäng.
AP får gärna avgöra 4 raka i kval. Men det kan han väl göra i en 3e eller 4e kedja? Om han är hel och frisk? Om han vill visa sitt hv-hjärta en sista gång innan han byter klub?

Jag har tänkt att gå men frågan är bara med tanke det vi tror oss veta utifrån allt som skriv här inne och medialt.

Ponera att man för utrymme för fråga. Vad är det som säger att HV tar dem till sig och faktiskt gör något konkret?

Det kan man aldrig veta.

Nej sant. Så länge man har gjort sin röst hörd så är det en start.

Mycket möjligt att det är dumt att slänga ut dom.
Jag har inte facit. Däremot så vill jag inte att HV har spelare i truppen som gör andra sämre.
Jag vill se en uppryckning i detta nu. Drastiska förändringar.
Med sämre menar jag på isen och vid sidan.
Inga dagisfasoner i omklädningsrummet.
Vill man det så kan man traska ut ur garden och aldrig återkomma.
Det är ett lag som ska byggas, vill man inte vara en del av laget HV71 24/25 för att det inte passar, så spelar man i fel liga. Det går inte att ha spelare som går sina egna vägar.
Ett lag är ett lag. Köp in på konceptet eller dra!
Bygg laget på dom som tillför, inte tvärtom. Ta rygg på det lilla positiva vi har! Bort med resten.

Våra Hv killar är ju inte dem som drar lasset och har väl aldrig varit killar som gått i bräschen. Både Teden och AP vill väl vara finlirare och vet väl knappt hur det är att ta på sig blåstället.
Är väl Önerud, Sundh och Thörnberg som vi haft det senaste. Legoknektar utan hjärta för klubben lär inte göra det om man inte fått hjärta för klubben som t ex Laine.

För många spelare utan rätt karaktär som Hult och Nubben pratat om i år men som ändå lyser med sin frånvaro. Vi kommer aldrig komma på banan igen om vi inte ger killar från staden chansen. Då får vi räkna med att man inte bryr sig och spelar för själv.

3 gillningar

Spelarna är ju helt under isen, känns inte som dem ens är medvetna om att dem faktiskt är vakna när dem spelar. Inför nästa hemmamatch krävs något som chockar dem, t.ex att Stillman kommer smygandes till killarna och bara appappapp, idag ska vi känna oss som ett vinnande lag, vi kommer därför byta om i bortalagets omklädningsrum, så får dem ta vårat, ren psykologi

2 gillningar

Måste vara 9 poäng i veckan?

Jag tror faktiskt att man skulle kunna reda ut det här med ett antal legoknektar, om dom är tillräckligt bra. Det här med klubbhjärta osv. tror jag inte är det som längre avgör var man spelar. För vissa enskilda spelare kan det säkert vara en parameter, men för det breda kollektivet så tror jag att det mer eller mindre saknar betydelse. Jag baserar min uppfattning på hur spelarna byter klubb nu för tiden, allt från ungdom, junior till senior. Det liknar mer och mer NA och NHL. 2-3 år och sen ny klubb, nytt lag. Man går till den klubb och det lag där man som individ får bäst förutsättningar att utvecklas som ungdom och junior och att vinna som senior (eller tjäna pengar).

Problemet som jag ser det nu i HV, så är det att legoknektarna är för dåliga. Borgström, Tikka, Kero, Day, OSL, osv. är inte tillräckligt skickliga för att utgöra den avgörande skillnaden som kan vinna de matcher som krävs för att nå de uppsatta målen.

Utöver det så vänder jag mig emot retoriken att ”det är ingen här som vill åka runt och bara förlora - alla vill ju vinna!” Ja!? Något annat vore väl fullkomligt orimligt, eller!? Men det man borde prata om och ställa frågor om är väl snarare; vilka är beredda att betala priset som krävs för att faktiskt vinna de matcher som krävs? Jag tror att svaret då skulle bli - inte lika många och alldeles för få!

Häri tror jag att HVs huvudsakliga problem ligger. Oskickliga spelare som inte är beredda att betala priset för att vinna. För många tror jag har resignerat till att fundera på vart de ska ta vägen till nästa säsong, snarare än hur de ska reda ut den här säsongen.

4 gillningar

Undrar om vi har likheter med Värnamo?

De som inte vill vara här kan man skeppa iväg, menar han.
Intressant att hans pappa Jonas säger ”ingen har gnällt…” Thern i tårar efter slutsignalen – ”Vi har fått kämpa i motvind” - P4 Jönköping | Sveriges Radio

1 gillning

Jag håller med. Klubbhjärta är varken en egenskap spelare kommer med eller gör dem till bättre spelare. Det är något klubbar måste förtjäna. Det är något som växer fram om man har en bra upplevelse i organisationen.

2 gillningar

Nja, HV71 har ingen Simon/Jonas Thern och Freddy Winsth :wink:

9 poäng är en dröm i detta läget. Kan man ta 6 poäng är det mycket bra.
Men hoppas med alla tummar och tår att det är denna veckan det vänder.