Matchen på lördag känns som liv och död… fullsatt och kommer vara galet tryck… en kollaps och förnedring mot LHC hemma en lördag… eller fattar HV obekväma beslut denna veckan och det blir vändningen?
Jag har biljetter…nervös redan nu. Fast om man vinner mot MoDo och gör en bra match mot Örebro så känns det bättre.
Lika självklart som Kalle Anka på julafton diskuterar vi numera varje säsong tränarens vara eller icke vara vid den här tiden på året.
Diskussionen känns igen, argumenten är ofta desamma till varför eller varför man inte är för ett tränarbyte. Så här kommer ett reuse:at argument från mig.
Många drar öronen åt sig när man snackar tränarbyten. Oftast brukar argumentet vara att det sällan leder till det bättre. Någon hänvisar till en gammal “studie” (notera citationstecknen) som gjordes på nåt obskyrt svenskt universitet för mer än ett decennium sedan, som påpekar att det sällan ger någon positiv effekt.
Därför vill jag återigen påminna om varför det ibland är 100 procent nödvändigt att sparka en tränare. Tror man att ett lag i botten ska segla upp i tabellen och slåss om guld framåt vårkanten. Ja, då spelar det nog ingen roll om man sparkar tränaren eller inte. Men i regel handlar en tränarsparkning om att få till en riktningsändring och ett försök till en reboot med syfte att rädda det som räddas kan.
Just där är vi nu med HV71, jag skulle säga att det är mer så än det någonsin tidigare varit. Vi måste rädda det som räddas kan.
Att sparka Blomman skulle i mitt fall inte handla om att i första hand få laget att kravla sig över kvalstrecket. Det skulle snarare handla om att få till den där riktningsändringen som i bästa fall innebär att man faktiskt vinner säsongens sista match.
I en tid då många pratar om att HV sparkar tränare i parti och minut så vill jag även påminna om att HV faktiskt “bara” sparkat fem tränare under säsong de senaste elva åren. Och HV har sett till den effekt dessa tränarbyten gett faktiskt haft en rätt hög hit ratio, om vi nu utgår från att syftet varit att rädda det som räddas kan.
Säsongen 13/14. Ulf Dahlén sparkas i mitten av december. HV ligger då två poäng ovanför kvalstrecket och snittar 1,25 poäng per match.
Torgny Bendelin tar över. Resterande omgångar snittar man 1,35 poäng per match. Man slutar på samma tabellplacering som laget hade med Dahlén, men man är nu tio poäng från kval. I play in lyckas man som lag 10 vinna mot Leksand och tar sig till kvartsfinal mot Skellefteå.
Säsongen 18/19. Johan Lindbom får sparken i slutet av november. HV ligger då tre poäng ovanför kvalstrecket och snittar 1,15 poäng per match.
Stephan ”Lillis" Lundh tar över. Resterande omgångar snittar man 1,78 poäng per match. Man klättrar tre tabellplaceringar, man är 20 poäng från kval, vinner sin åttondelsfinal och tar det till sju matcher i kvartsfinalen mot Färjestad.
Säsongen 20/21. Nicklas Rahm sparkas i mitten av januari. HV snittar då 1,00 poäng per match, ett poängsnitt som placerar dem på plats 13 i en haltande tabell.
Stephan ”Lillis” Lund tar över igen. Resterande omgångar snittar man 0,98 poäng, man faller en tabellplacering och slutar sist i SHL. I det efterföljande kvalet åker man ut mot Brynäs.
Säsongen 22/23. Tommy Samuelsson sparkas i slutet av januari. HV ligger på plats 13 och snittar 1,05 poäng per match.
Johan Lindbom tar över. Resterande omgångar är man tillsammans med Växjö seriens bästa lag och snittar 2,00 poäng per match. HV klättrar två placeringar och slutar på plats 11, med sex poäng ner till kvalplats.
Säsongen 23/24. Tomas Montén sparkas i slutet av oktober. HV snittar 0,83 poäng per match och ligger sist i tabellen på samma poäng som Oskarshamn.
Johan Lindbom tar över igen. Resterande omgångar snittar HV 1,08 poäng per match. Man klättrar en placering och slutar 16 poäng före Oskarshamn. Samma lag vinner man över med 4-3 i matcher i det negativa kvalet.
För att summera. I fyra av fem fall då vi sparkat tränaren under säsong har det gett någon form av positiv effekt. I två fall har det till och med gett en jätteeffekt.
De senaste åren har vi ju ofta sagt att det iallafall inte kan bli sämre. Och i HV:s fall här och nu tror jag det stämmer rätt bra. Efter tjugo spelade omgångar med ett poängsnitt på 0,75 poäng per match, sex raka förluster, inte en trepoängare på tio omgångar, så är jag tämligen övertygad om att det inte kan bli sämre. Men då gäller det också att göra de förändringar som förhoppningsvis kan ge oss en positiv effekt ( “host, host” se ovan).
Klockrent. Att envist slå huvudet i väggen som de gör nu, att hålla fast vid något som inte funkar är inte hållbart
Bra genomgång. Men det är genomgående en sak som inte mäts eller diskuteras här i den och det är truppens ställning mot övriga SHL-lag.
Det är fakta att det har löst sig 4/5 gånger att byta tränare under säsong. Jag motsätter mig absolut inte det. Men truppens faktiska förmåga spelar ju in om de ska kunna vara mottagliga för en annan tränares linje.
Jag vill påstå att den trupp HV förfogar över idag är en botten 3 genom alla tider. Mer lik den som inledde 13/14 (utan förstärkningarna det året hade man aldrig klarat sig) och den som åkte ur 20/21 (och som trots förstärkning var för dålig) än den som höll sig kvar första året efter återkomsten.
Om man byter tränare så hoppas jag att det lyckas. Men jag är långt ifrån övertygad om att det hjälper/räcker.
Att bara byta tränare tror jag inte hjälper, antar att problemen är djupare än så. Fråga mig inte vad som bör göras, tror inte jag har något bra svar.
Slutsatsen ovan är att det snart är dags att kalla in Lindbom! ![]()
Fan så sjukt att HV71-kris blivit ett begrepp: Klubbdirektören om Amos stora missräkning: ”Ingen HV71-kris” – Barometern-OT
Flyttar han hem om Abbott ringer tro eller har även han ledsnat nu?
Ha ha ha! Jag kanske inte skulle skratta men det där var faktiskt kul, skadeglädje.
Skadeglädje? Gentemot det andra laget eller HV? ![]()
De senaste 4 säsongerna, denna inräknad, i SHL har ju varit under all kritik. Jag vet inte hur länge klubben kommer orka bära detta men det är högt oroande. Hur länge fortsätter man vara “en rik klubb” med dessa förutsättningar och ännu sämre utfall, år efter år?
Att Lindboms korta sejour i slutet av 22/23 är det enda som funkat skapligt sen 20/21 säger väl allt.
Man kan inte utesluta att HV återigen behöver sparka en eller flera tränare. Kanske är det dags att riva av Abbott-plåstret också? Han blir inte kvar, vi kan inte bygga något kring honom och hans strategi. En ersättare borde vara färdig långt innan mellan denna säsong och nästa.
Stora frågetecken på bänken också. Men det mesta alarmerande är fortsatt truppen. Så vilken tränare oavsett, huvud- eller assisterande, skulle kunna axla en sådan uppgift?
Hur mycket som än ändras så landar det bara i flera gamla HV-spelare på ledande positioner och ingen utdelning sportsligt.
OSL bänkad 3 matcher, sen -5 och idag är han poster boy inför matchen!
Det är nog bara i HV71.
sjukt.
Jag undrar ibland vad de pysslar med. Samma med lirare som hansson och big sam. När de var som sämst och fick massor av kritik: POSTER BOY.
Vad vill man med detta? Är det bara en slump? Det kan det ju omöjligt vara.
Tränarna tycker alltså att Hugo Fransson behöver bli ”noggrannare över hela banan” enligt han själv i JP idag. Att det är därför han är petad.
Då borde väl det finnas andra backar som blir petade innan honom? Med tanke på hans statistik
Vi har hittills släppt in …….75 mål
Sean Day har varit inne på….30(!!!) i röva
16-30 och -14
Men det är klart att grabben ska spela
Hugo har 10-9. Alltså +1.
Jag tycker det är snabbheten på laget som är en stor akilleshäl. Vi har få spelare som lyckas skrinna ifrån motståndarna.
Sen är det såklart skillsen också men snabbheten är rätt så avgörande för att få yta att göra något med pucken.
Men det är helt otroligt att Day kommer undan pga att han är en import och kostar fläsk och inget annat. Men det är som vanligt i HV71 där man spelar efter vad man tjänar.
Annars hade Tedenby aldrig fått den istid han får för han bidrar inte med något förutom trillar omkring. Otroligt dålig i egen zon och blir omfamnad i offensiv zon.
Sen är det inte bara Teden som är dålig men med hans lön så känns det som man inte kan ställa han åt sidan för det skulle skapa svarta rubriker.
Men ska det vändas så måste man spela dem som visar det! Inte vad man tjänar!
Kanske finns ett underliggande budskap i valet av poster boy? Typ i vilken nivå vi kan lägga våra förväntningar på matchen?
Är ju som HV71 Inside-mejlet… allt frid och fröjd, avsändare Bagdad Bob
Känns som HV71 lite för mycket tar efter texten i alla HV-låtarna. De ligger dem i fatet…
Vi är störst bäst vackrast… Spelar bäst ändå… HV71 kommer alltid att finnas… de där låtarna andas ju inte precis ödmjukhet. Har man dem som ledord så kan det gå hur som helst.