Tråden om HV71

Det är en social konstruktion. SHL ville ha mer rivalitet i samband med de derbygrupper man hade för sisådär en 15 år sen. Rivaliteten mellan HV och LHC är ett påhitt i samband med det. Rivaliteten var väldigt viktig för nykomlingen LHC, medan den var relativt ointressant för HV.

HVs riktiga rivaler är FBK och FHC.

5 gillningar

var

:frowning_face:

6 gillningar

Ouch!

1 gillning

Ja ouch! De senaste åren har HVs värsta konkurrenter varit Björklöven, Oskarshamn, Malmö och Brynäs (innan de blev bra igen). Och just nu är det MoDo.

Speaking of så är det MoDo HV71 ikväll (28/11), lite nervöst så där men jag hoppas att HV71 tar någon poäng i alla fall. Det blir ett intressant bottenmöte eftersom båda ligger där de gör i tabellen, och att det verkar att båda har skärpt till sig den senaste tiden.

Inte för att förringa något, förstår din positivet mellan raderna. Men på sin höjd har denna upplägga presterat 15 ich bra minuter sedan ja säg Timrå borta. Det är min bok inte speciellt upphetsande eller direkt övertygande.

2 gillningar

Vet inte riktigt om HV “skärpt till sig” den sista tiden. Ja, förutsatt du inte tänker på den senaste spelade perioden

2 gillningar

Hur går dina tankar nu efter två segrar?

2 gillningar

Hoppet lever med dagens seger och hoppas fortfarande att vi kan locka till oss Hall från Växjö. Gör vi det kan han ta med sig sin bästa polare Hansen från FBK.

Säger det igen, vi har världens jävla chans att träffa rätt här! Hade jag varit Nylin och company hade jag jobbat stenhårt för att få in den duon!

11 gillningar

Växjö åker ur till våren. Så där går det att hitta mycket rat

2 gillningar

Ja snälla. Applåder på den. Hoppas gör jag oxå. Då kan vi snart vända blad

Hoppas att alla här vet att livet utan HV71 är ett liv med guldkant, kantarelldoft och bra samliv.
Att vi här Valt törnet, torkan och skrubbsåret på själen.
Vi ligger med i toppen på formtabellen!!!
(Två matcher. “Hope remains”, sa Gandalf…)

3 gillningar

a man with a beard is holding a stick and says hope is kindled .

När det börjar kännas kul med hockey igen… :exploding_head:

4 gillningar

Det där med rivalitet är väl mycket en generationsfråga. För oss som följde HV på 90- och 00-talen är Färjestad den stora rivalen, skulle jag säga utifrån personlig uppfattning iaf, en klubb de flesta HV-fans i min generation inte gillar helt enkelt. För yngre är kanske LHC en rival (jag gillar dem inte heller, ska sägas, men känns som vi alltid haft ett överläge mot dem eftersom de aldrig vunnit nåt). Sen Växjö blev ett SHL-lag har det vuxit fram en smålandsrivalitet där. Frölunda har alltid känts som en mer vänskaplig rivalitet, enligt mig.

3 gillningar

Vad gäller Växjö känns det mer som om de vill ha en rivalitet med oss, eftersom majoriteten av Lakersfansen höll på Hv tills Lakers gick upp.

Finns ingen rivalitet från min sida där iaf. Ser mest ner på kusinen från landet.

5 gillningar

Som “kusinen från landet” blir jag faktiskt kränkt av att jämföras med Växjö.

4 gillningar

Med tanke på vilken jävla fars HV71 förvandlats till så tycker jag Stefan & Krister bör ställa sig i båset ist för AB & co.

2 gillningar

Det här med att Blomman sägs ha tappat en del av truppen, börjar fan undra om det hela inte handlar om en sån simpel jävla sak som ålder. Vissa spelare kanske har svårt att ta att en sån ung coach kommer och berättar för dem hur de ska spela, lite "att jag har fan spelat där o där, var har du spelat för att bestämma över oss :woozy_face:

1 gillning

Jag har sedan tidigare lovat att komma tillbaka med mina synpunkter på ovan saker och det har tagit en del i anspråk att ta reda på lite mer fakta runt saker och ting.
Nu har jag också läst igenom artikeln i Aftonbladet samt läst på ordentligt runt bakgrunden till allt som hände i vintras och i våras.

Påståenden:

• Davidssons tid som ordförande beskrivs som "rörig och okontrollerad”. Uppgifter som stämmer överens med vad folk på forumet hört.
    Det är många som är överens om att det blev rörigt i klubben men det berodde såklart på att ordinarie ordförande blev akut sjuk och tvingades lämna sitt uppdrag med omedelbar verkan samtidigt som tränare Tomas Montén sparkades och klubbdirektör Lindbom flyttades ner som tränare. Allt i samband med en totalt katastrofal inledning av säsongen.
    Hela klubben stod på lerfötter och AD var den som motvilligt tog på sig uppdraget att kortsiktigt hjälpa till. Enligt folk jag pratat med var det olyckligt att en ordförande också tog ett ansvar som normalt sett ligger på en klubbdirektör som alltid är på plats men det fanns inget sådan alternativ kortsiktigt.

• Davidsson var i högsta grad involverad när Samuelsson och Montén fick sparken.
    Samuelsson har jag ingen uppgift omkring hur turerna var men då satt AD i styrelsen och Wilander var ordförande och Lindbom klubbdirektör. Det gick minst sagt bra efter dessa förändringar så jag ar svårt att klandra dom som tog det beslutet. Montén är en helt annan sak där var man nog helt enkelt bara tvungen att agera både ur ett arbetsmiljö perspektiv men också utifrån det sportsliga.

• Davidsson hade många synpunkter på det sportsliga.
    Det har jag inte kunnat få några belägg för men kanske var det så men det kan lika gärna vara helt fel.

• Nubben fick i efterhand inte ta några beslut som inte godkänts av Davidsson.
    Det har varit tydligt att AD tog över total ansvaret för alla avtal, vilket är en del i ansvaret att en KD och en ordförande skall ha i en klubb.

• Davidsson var högst involverad i rekryteringen av Blomqvist.
    Ja det pratar han om både i tidningar och poddar. Det är förstås helt naturligt eftersom sportchefen skulle bytas ut. Skulle det vara fel? Vem skulle annars ha gjort detta?

• Davidsson var den som förhandlade Abbotts treårskontrakt MED klausul, vilket Davidsson också bekräftat.
    Ja detta har han själv bekräftat i Jönköping posten, enligt säker källa fick han detta uppdrag av styrelsen vilket också får anses fullt rimligt eftersom han agerade som ordförande och klubbdirektör över den sportsliga delen. Styrelsen har med stor säkerhet varit informerad om avtalets utformning.

• Davidsson lämnade efter att folk inom föreningen jobbat för att få bort honom. Uppgifter som stämmer överens med vad folk på forumet hört.
    Detta finns inget som helst belägg för, jag har pratat med ett antal personer i och runt klubben och ingen anser att detta överhuvudtaget stämmer.
    Bla har jag varit i dialog med Valberedningen i HV71 och dom försökte istället övertala ADA att vara kvar och även ny ordförande hade försökt att finna en lösning enligt uppgift och även medlemmar i styrelsen.
    Jag kan inte uttala mig vart man hört vissa saker men enklast är att själv kolla med dom som sitter och är ansvariga för dessa saker runt klubben.

Vad gäller spelare är det svårt att uttala sig gällande dessa uppgifter men jag kan bara konstatera att Alsing en svensk spelare som gjort 20 talet landskamper, eller Engsund som anses vara en av SHLs bästa defensiva backar lär ha varit högvilt på marknaden och HV såg nog sin chans här. Även jag själv och många med mig såg ett akut behov av att försvenska laget men också hitta spelare med SHL erfarenhet. Det här anser jag vara riktigt bra värvningar.
Lenc en tjeckisk landslagsman med 73 landskamper och som alla pratar om är en otroligt fin karaktär. Alnefelt draftad ganska tidigt i en 3:e runda och i en riktigt bra ålder med 3 år borta i AHL och som spelat ordinarie i alla landslag som funnits på junior sidan. Ja kanske är det för högt det kan jag faktiskt inte svara på. Samtidigt när MR Madhawk gick igenom HVs målvaktssida så låg vi ganska lågt där i jämförelse med många andra lag.

Nyberg förstår jag faktiskt inte alls hur sjutton man tänkte, en otroligt märklig värvning inte minst med tanke på alla juniorer som tycks vara på väg uppåt.

Jag och många med mig i och runt klubben anser att dom ändringar som gjordes i HV var direkt nödvändiga, det gick helt enkelt inte fortsätta på den inslagna vägen utan något var tvunget att ske. Alla jag pratat med även utanför klubben bla agenter till spelare vittnar om en betydligt bättre verksamhet i dagens HV71.

Jag skulle vilja ställa en fråga tillbaka vad du själv anser att man skulle gjort givet den situation klubben uppenbarligen befann sig i?
Frågan är också oundviklig vad nuvarande styrelse och ledning gör för att ta HV71 tillbaka till toppen igen?
Gör man ingenting finns inget att kritisera…

Till sist tvingas jag konstatera att förändringar kräver både mod och kostar vänskap och att någon som fått lämna HV71 går runt och tycker dessa förändringar är skit kommer i alla fall inte få mig att lyfta på ögonbrynen. Flera jag pratat med anser att förändringarna som gjordes helt klart stärkte HV71 på sikt men vittnar också om att det nog kommer ta tid och kräva tålamod.

9 gillningar

Detta är jag inte ett dugg förvånad över då de gjort ett uselt jobb!

2 gillningar