Tror bara att de som är spännande är att så fort en kvinna väljs så skall de kommenteras som om: “jag hoppas att de inte valt henne bara för att hon inte är man” för den diskussionen tycker jag är sjukt onödig. Det är ingen som säger något när en man blir vald?
För att förtydliga om någon missuppfattade mig, jag menade INTE att hon var in kvoterad för att hon är kvinna, jag tror hon är där för att hon var det bästa alternativet, men min kommentar var baserad på vad HON sa gällandes Hv i framtiden, och det lät lite som att hon hade lite sådana tankar, men hoppas jag har fel.
Du läser in det i ordet men hon kan likaväl mena att sporten hockey, som är en oerhörd medelklassport, behöver bredda sig, vilket också stämmer. Sporten ger mycket till många, men den kan ge än mer. Där om något går vi miste om möjliga individer som skulle kunna göra sporten bättre, både organisatoriskt samt spelmässigt i framtiden.
HV är liksom inte bara det du nämner, en elitverksamhet som fokuserar på a-laget…
Ja jag hoppas det var så hon menade med “mångfald” och det kan det mycket väl ha varit också. Men du måste förstå att man funderar, om du tittar på vad som händer på andra ställen i världen där detta ämnet ballar ur å det grövsta.
Bästa person måste få jobbet oavsett något annat om Hv ska lyfta ifrån avgrunden. Thats it.
Nu har jag tittat på inslaget i HVTV. Jag summerar det som att HV har förstått saken, man har tagit tag i saker och ting, det har vi fått kvitto på de senaste veckorna. Jag hoppas att tillsättandet av ny ordförande faller likaväl ut som mycket annat som är nytt. Diskussionen om det är en kvinna eller inte, är enligt mig icke relevant. VB har med förhoppning föreslagit den person dem anser är bäst lämpad för uppdraget.
Ska jag ställa saker emot varandra så är det att denna sommaren och inför kommande säsong känns lite mer avslappnad och framtidstron är ljusare i jämförelse med i fjol. Även om oron inte kommer släppa helt.
Man gillar ju att hon trycker på “vem som ska uttala sig om vad” Där har ju Hv varit grymt oproffsiga tidigare. Sköter hon allt utanför sporten och att Abbot får sköta sporten med höga krav så tror jag detta kan bli kanon!
Jag förstår vad du vill ha sagt. Kompetens ska gå före allt. Absolut. Men i just det här fallet känns det som att du slåss mot väderkvarnar.
Det tolkas in saker i något som inte behöver betyda ett jota, och som vi framför allt inte har något belägg för, och vad jag vet inte är ett problem i HV. Att prata om inkludering och mångfald 2024 är inte ett dugg anmärkningsvärt, i synnerhet inte när det gäller hockey. En av hockeyns stora utmaningar är att den är väldigt homogen. Krycek beskriver det väldigt bra. Just den brist på inkludering och mångfald som finns inom hockeyn riskerar att slå bort just den kompetens du eftersöker.
Nja, det är snarare Nylin som ska sköta allt utanför sporten om man ska vara petig
Styrelsen och ordföranden ska ju helst inte jobba speciellt operativt överhuvudtaget, de ska sätta strategier och riktlinjer.
Som sagt hade gärna sätt någon form av träd så man förstår hur Hv sköts from topp till tå.
Men tack alright
Näe du har säkerligen rätt, har nog utvecklat en stark allergi emot det ordet med tanke på vad som händer på andra ställen utanför sporten och reagerade som en arg liten chihuahua. Vill ju inte se mitt älskade Hv dyka för att man inte kan välja rätt kompetens för att man fokuserar på sån skit.
Ingen som riktigt vet, haha. Vår t.f ordförande har ju liksom satt den normala organisationen ur spel genom att lägga sig i det dagliga operativa arbetet.
Men i den bästa av världar ska den funka som vilket företag av den storleken som helst.
Dvs. styrelsen ansvarar för mål, strategier och ytterst för organisationen - och styrelsen är den som tillsätter vd (eller klubbdirektör).
Vd, eller klubbdirektören då, har det högsta operativa ansvaret men delegerar i det här fallet det sportsliga ansvaret till GM. Men Nylén är Abbotts chef. Och Abbott i sin tur delegerar den dagliga sportsliga driften av herrlaget till AB. Jämför man med ett företag med linjeorganisation så är det väl typ så här:
vd: Nylén
Avdelningschef: Abbott
Gruppchef: AB
Gruppchefen har det arbetsledande ansvaret för sin grupp (dvs laget), avdelningschefen har personalansvar.
Typ
Blir säkert bra med Isaksson som ordförande. Proffs på styrelsearbete och jurist i grunden. Ingen gammal kommunalpolitiker utan kunnande. Det är så HV måste jobba. Kompetent folk på alla platser. Det skapar ett vinnande team.
Finns ingen brist på “inkludering” i ishockey. Det finns ingen som säger “Du får inte vara med för att…”. Det finns bara olika traditioner och olika intresse för sporten bland olika grupper i samhället. Vill man få upp intresse för sporten till de som normalt sett inte gillar den så fine, men det har väl INGENTING med att göra hur den ser ut som sitter i styrelsen. Larv!
Det största problemet med det här är att det ALLTID ska göras en grej av det. Varför ska man ens ta upp att hon är kvinna? Varför ska HV/media slå sig för bröstet om detta? Bara det i sig är ju förminskande mot henne.
Morgan freeman uttryckte det bäst i nån intervju “Stop talking about it! There is no black culture, there is only american culture!”.
Word!!
Inkludering och mångfald handlar väl om att bredda sporten, och att folk inte väljer bort hockey på grund av fel anledningar? (då tänker jag på allt från människor som kommer från familjer som inte har råd till människor som avstår på grund av hur det snackas i omklädningsrum).
Ingen här påstår att folk säger: "Du får inte vara med för att…”. Däremot kan det som sagt finnas de som av olika anledningar väljer bort sporten. Och det gynnar ju ingen. Hellre en större urvalsgrupp än en mindre.
Där har vi ju typexempel på just varför det behövs tänkas mer på det.
Nej, det är ingen som säger att “du får inte vara med…”, men det betyder inte att allt är frid och fröjd för det. Jag jobbar inom högskolevärlden och där pratar man mycket om sk “breddad rekrytering”, dvs att rekrytera studenter från grupper som normalt är underrepresenterade i högre utbildnind. Det finns ingen som säger att “du får inte plugga”, ändå existerar det. Samma sak här.
Äh, jag tänker att inkludering är bra. Många pekar på att de problem vi har i samhället idag bland annat beror på att Sverige blivit ett individualistiskt land längst upp i hörnet på world value survey osv. Engagemangen i föreningar är förknippade med många positiva konsekvenser för både individen själv och samhället. Så det är väl skitbra om vi kan få in fler människor från olika delar av samhället. Både för HV som klubb (mer engagemang starkare förening, mer engagemang fler talanger som vi kanske missar idag) och för samhället (om du har en hockeyträning att gå på, ett lag att hänga med och en tränare att se upp till så antagligen risken mindre att du hamnar på fel väg i livet).
Fotbollen har ju under år satsat mycket resurser på att bredda upptagningsområdet för att inkludera människor och ge dem ett sammanhang inte minst för nyanlända och personer från fattigare bakgrund. Här ligger väl hockeyn efter pga av olika anledningar men toppen om vi kunde göra något åt det. Potentialen är stor
Kan vi återgå till ämnet?
Inkludering är ju ALLTID bra, exkludering är ALDRIG bra
Men när man exkluderar för att inkludera, då blir det fel.
Men sorry, back to ämnet Hv71
Hockeyn har ett Inkluderingsproblem som är allvarligt.
Där fotbollen lyckats bättre. Det går inte att jämföra rätt av; eftersom Fotbollen är stor i många av de länder som har familjer som har invandrat. Men.
Ishockeyn borde få statliga medel som sponsrar de klubbar som har en plan, en metod och som att lyckas få med barn i träning. Barn från andra kulturer. Utbildningsbidrag, Ledarbidrag, Utrustningsbidrag.
I familjer med äldsta brorsan kriminell ska hockeyn finnas som alternativ för lillebror.