Tråden om HV71

Jag får det till 2. I den svenska truppen iaf.

Träff och Hallquist

Viggo Gustafsson är från HV71 också. Utlånad till TIK intill landslagsuppehållet.

4 gillningar

Det här är bra input, men egentligen, vad kan styrelsen om hockey? är min spontana tanke, de säger väl bara ja / nej ifall det går att finansiera? Hade det funnits någon med lite hockeyskills i styrelsen kanske det inte hade godkänts ett sånt kontrakt som TT?

jag tror t.ex. om det varit brynäs och detta kontrakt tagits upp via deras “sports advisory board” så hade det ganska snabbt blivit ett nej. Men vi har ju inget motsvarande mer än en styrelse som kanske inte har tillräckligt med erfarenhet för att avgöra om det är ett bra kontrakt?

4 gillningar

Styrelsen kan mindre om hockey än ”any given forummedlem” som har ett intresse över medel. Och det står jag för. Jag känner/har känt mer än ett par styrelsemedlemmar genom åren.

Att den styrelse som var på plats då Nubben anställdes godkände detta är mer än bevis nog för att de alla kunde noll. Helt sjukt.

5 gillningar

Fast det är ju också för att driva SHL-klubb är så mycket mer än att kunna hockey, det hade förmodligen gått käpprätt åt skogen omedelbart om det hade varit det enda meriterande för alla.

Det viktiga är att det finns en tydlig ansvarsfördelning, kunnande inom den fördelningen och ett ansvarsutkrävande när det inte blir bra.

Sorry, alla duktiga forummedlemmar men jag hade inte haft förtroende för er insats i snitt i en styrelse för HV.

2 gillningar

Men det hade gett resultat på isen om det funnits lite hockey IQ i styrelsen.

2 gillningar

Nu har det ju gått käpprätt åt helvete (sportsligt, inte ekonomiskt) med kraftigt näringlivsmeriterade medlemmar också :wink:

Nej men det jag menar är att, det känns som att det fattas hockeykunskaper i styrelsen om det är så att de ska signa vid större kontrakt. Således borde de ha litat på nubben eftersom de själva inte kan avgöra om det är ett bra kontrakt? Känns som att det saknas ett element, om det är via styrelsen eller som brynäs gjort med deras “sports advisory board” som ska hjälpa till vid rekryteringar.

2 gillningar

Nej det kanske inte är huvudsaken att kunna hockey. Men att kunna tillräckligt för att kunna ifrågasätta och avbryta rekryteringen av en av Sveriges mest kända och sämsta sportchefer är väl ändå vad man ska kunna kräva, eller? Att inte veta vem nubben var och att inte sätta stopp för den rekryteringen är under skamgränsen i min värld. För då saknar du kompetens att styra föreningen/företaget du är satt att styra. Då utsätter du istället företaget/föreningen för risk. Och det är verkligen inte styrelsens sak att göra!

8 gillningar

Skulle även vilja slänga in matchcoachandet. TT nere på ca 6 min speltid, t ex.

6 gillningar

Det gäller också för styrelse (m.fl.) att ha insikt och förståelse för sin brist på kompetens.
Har man en mer business/affärs inriktad styrelse kanske extern hjälp/ scouting är viktigare än om hela styrelsen består av renodlade hockey proffs.
Därav att jag längre än jag kan minnas propagerat för vikten av att satsa på scouting.

1 gillning

Svårt det här.

Om du har en KD som spelat hockey, coachat HV till SM guld och som absolut och till varje pris vill ha in en nubbe från Timrå som sportchef. Då är det svårt för en styrelsemedlem att gå emot det oavsett ev hockeykunskap.

Svårt att hitta en styrelsemedlem med större hockeykunskap på papperet än lindbom. Så rekryteringen av nubben lägger jag endast på lindbom och Wilander, inte på övriga styrelsen.

Många fel har de gjort i styrelsen men inte gällande spelartruppen och sportchefsval. Jag tycker det är ett mycket större misstag när man släppte ad löst och han fick härja runt helt fritt med precis allting.

Det var oansvarigt och dåligt skött, väldigt dåligt.

2 gillningar

Om jag hade varit styrelsemedlem när Lindbom ville anställa Nubben, så hade jag kallat upp Lindbom på kontoret för att förklara den värvningen. Och hade han inte kunnat det (vilket han inte hade) så hade jag sett till att Lindbom också hade entledigats på grund av total inkompetens. Hade Lindbom däremot bett om ursäkt så hade han fått vara kvar.

Det krävs inte mer än basala hockeykunskaper för att förstå och veta att nubben är, var och alltid kommer att vara helt fel namn för HV.

6 gillningar

HV gick väl back en massa år efter år för ett par år sedan? Då ville vi ha plusresultat? Iaf jag.
Den ekonomiska grunden för att Hv ska bli ett topplag finns. Nu är det bara det sportsliga kvar.
Hade HV inte fixat till det? Hade HV varit kvar? I SHL.
Kanske var det under Hults tid vi blödde?
För att HV ska bli en stormakt igen behövs det många ingredienser!
Hur vi än vänder och vrider på det så går HV plus år efter år? När var senaste minusresultatet?
Det sportsliga däremot, där har vi mer att önska!
Lägg fokus där och låt ekonomin rulla.
Jag menar, hur många klubbar i SHL hade haft råd med att fela med ett kontrakt som Tikkas? Tedenbys? Eller för den delen överbetalda breddspelare?
Jag försöker vara optimistisk. Vi kan lätt räkna på en hand hur många klubbar som hade klarat av denna misär.
Jag tyckte att vi var på god väg i våras med Abbot in.
Och väldigt spännande med AB.
Går spelartruppen ihop och sluter samman under AB, Abbott/ny, styrelsen samt oss fans så finns det möjligheter inför nästa att ta ett steg till.
Möjligheterna finns, gäller bara att ta tillvara på dom.

2 gillningar

Nu kan ju en styrelseledamot inte sparka lindbom hur som helst på eget bevåg. När dessutom starke man, ordförande Wilander, stödjer klubbdirektör lindbom så kan man nog inte, vågar inte, göra något.

Basala hockeykunskaper borde ju ändå lindbom haft kan man tycka. Så vidhåller att nubbenrekryteringen ligger bara på samvetet hos lindbom och Wilander. Vi hade då en klubbdirektör som i en jämförelse med andra klubbdirektörer hade en enorm hockeykunskap och bakgrund på papperet.

1 gillning

Att vi anställde kent är så omöjligt att förstå att logik inte hjälper. Det är som en sån där optisk illusion. Hur mycket man än stirrar så är allt bara kaos i hjärnan ändå. Sen går man hem och gråter.

7 gillningar

Naturligtvis så kan inte en enskild styrelsemedlem sparka KD. Min poäng, som du kanske vill undvika, är att hockeykunskaperna var (och är) under acceptabel nivå hos styrelsen i HV71.

Utöver det så anser jag att just denna okunskap är grunden till att man inte vågar ifrågasätta en sån som Lindbom. Vem som helst med någorlunda kunskap hade väl ifrågasatt detta?! Det är väl vars och ens uppgift inom HV71 att se till HV71s bästa?

Vi är oeniga i sakfrågan. Inga problem. Men jag ställer högre krav på den högsta ledningens kunskap om verksamheten man är satt att styra. För har man inte det så är man dömd till undergång förr eller senare. Och det är där vi är och har varit länge. På gränsen till undergång. Enligt min uppfattning beroende på alldeles för låga kunskaper om Hockeysverige som business hos den högsta ledningen.

3 gillningar

Jag håller med dig i att styrelsen borde ha lite mer hockeykunskaper. Just i detta fallet så var lindbom och Wilander så starka och beslutsamma att det nog inte gick att undvika kraschen. All skuld på dessa två och främst lindbom.

Så vi är nog inte så oense. Bara att jag i just detta fallet inte tror det gått att göra något. Samtidigt så vill man ju inte ha en styrelse som lägger sig i det sportsliga hela tiden heller. Däremot så är det otroligt viktigt att de väljer rätt KD och GM givetvis. Tror tyvärr att många i en styrelse bara glider med och undviker konflikter och avvikande åsikter.

Gillar inte när en ordförande hela tiden påpekar att hen inte begriper någonting om hockey. Nästan lite pinsamt faktiskt. Du är ju ordförande i en hockeyförening där dessutom 90% av verksamheten hänger på att herrlaget fungerar och drar in intäkterna.

4 gillningar

Det de faktiskt sa var att styrelsen måste godkänna dyra kontrakt för att de kommer påverka klubbens ekonomi över lång tid. Det handlar alltså inte om något hockeykunnande, där är sportchefen ansvarig. Precis som i alla företag så ska inte chefen behöva vara expert över alla områden i verksamheten utan det är det de anställda är till för.

I detta fallet har styrelsen litat på Nubben då Nubben faktiskt har ett större hockeykunnande än de själva, just den delen är inget konstigt. Sen att Nubben gjort sina värvningar på känsla är en annan femma.

1 gillning

Alla kontrakt nubben signat har också lindbom och eller styrelsen godkänt. Sista tiden i nära samarbete med ad. Så nubbens galenskaper är alla godkända av styrelsen, lindbom, ad. Minst en av dessa, de större alltid även av styrelsen.

Sen har vissa beslut tagits över nubbens huvud och i vissa fall helt emot nubbens vilja. Ex Tedenbys kontrakt, Johan Davidsson i stället för Challe Berglund med flera.

Så många kockar i denna soppa där trion nubben, lindbom och ad har briljerat tyvärr. nubben var riktigt kass men fanns tyvärr fler som var av liknande kaliber.

2 gillningar

Nubben hade trots allt tagit upp ett Timrå på dekis till SHL. Sen hur mycket det är hans förtjänst vet jag inte…