Möjligt vis en ny sportchef men jag tror att det som eventuellt kommer hända att vi ser spelare lämna/lånas ut.
Dichow har varit svag, sedan har ju vi ett gäng i fjärdekedjan som har stärkt sina aktier nu och kanske väcker intresse från HA nu när WIN snart borde vara spelklar. Kanske någon junior som behöver speltid i HA också…
Spåkulan säger att Matson presenteras som sportchef och Abbott går ut med att han stannar i Hv säsongen ut för att hjälpa föreningen och Matson.
Nyberg lämnar för finska ligan och med Kaskis lön som bara är dagar bort att försvinna från Hv så frigörs pengar för ny spelare.
Dichow blir utlånad till Löven under Jvm när deras målvakt lirar i landslaget
Drömmen är ju dock att nått finskt lag plockar upp Tikka men det stannar nog vid en dröm
Behövs inte en ny center. Låt juniorerna ersätta istället för att ta in överbetalda spelare som inte presterar utan bara kostar. Vi har ju sett vad juniorerna gör denna säsongen. Låt det bli så.
Vilket datum frigörs större delen av Kaskis lön?
Frågan är bara vart WIN ska in, obeprövad, så dumt att låna ut någon innan man vet hur WIN presterar i SHL tänker jag?
Tänker typ Lindbäck som ändå gör det helt okej defensivt, kan vara värt att pröva WIN där kanske men man lär ju inte vilja klippa av från Måns helt innan man sett resultat från WIN… Möjligen att man bänkar Tikka och kanske kör WIN - Lindbäck - Träff?
Snabbt räknat så kan vara fel så har han varit skadad i 77 dagar och vid 90 dagar går väl gränsen då försäkringskassan tar över allt?
Inte riktigt allt, är väl 90% de står för men ja nästan allt
Kanske skulle va nått att låna ut win någon/några veckor för att få in honom i matchtempo. Speciellt sålänge Lindbäck spelar en acceptabel hockey
Så är det nog då
Snacka om high risk high reward angående matson
Kaski blev ju skadad i premiären den 21 sept, så med 90 dagars “karens” borde försäkringen (inte försäkringskassan) ta 90 % av Kaskis lön fr o m den 20 dec. Från det datumet har då HV inte betalningsansvar för någon del av Kaskis lön.
Check på Nyberg
Vet du något mer som vi andra inte vet?
Nu kommer Matson då?
Haha nej nej, vild gissning bara på allt
Vi har visserligen också sett precis vad bra värvningar kan göra med ett lag. Tycker generellt att det finns en övertro till att kasta in juniorer som en lösning. Man gillar entusiasmen och viljan de kommer upp med, de visar något åtminstone. Men nu handlar det inte om att bredda vår centersida och fylla på underifrån. Vi vill ha en toppcenter. Då är det att scanna av marknaden och öppna plånboken som gäller. All in för att undvika kval och göra The Great Escape 2.0.
Om detta ska ske så måste Tikka lånas ut på något sätt. Jag skulle tycka att det va rimligt om man gick ut med en utlåning till en klubb i nöd (borde finnas ett antal nu när hockeysäsongen närmar sig sin mittpunkt) och att man presenterar en toppcenter nu i dagarna.
Det jag ser som den stora risken är att om en center kommer in så kommer hela strukturen göras om i lagguppställningen vilket skulle kunna sabba den fina form som HV nu hade.
Kika läget med Ilves eller annan finsk klubb. HV lär få ta större delen av lönen men det öppnar ändå upp en plats i truppen.
Lite statistik från de 5 senaste omgångarna, finns många anledningar till att formen är bra just nu.
Etta i antal vinster: 5
Etta i poängsnitt: 2,4
Etta i PP: 41,67%
Etta i BP: 100%(!)
Etta i lika styrka: 141,67%
Etta i räddningsprocent: 95,08%
Etta i minst antal insläppta mål: 6
En juniormålis som storspelar.
En coach som tar timeout i helt rätt lägen
En “spetsback” som har rest sig ur graven
Ett blixtsnabbt nyförvärv som verkligen gjort skillnad
En superfinne i allas röv varenda byte
En uppgiven center som har börjat ta ansvar över hela banan
En liten dansk som axlar förstacenter och gör det hur bra som helst
En tjeckisk pansarvagn som ger 200% varje byte
En kapten som sprider lugn bland truppen
En som snart täckt lika många skott som han tjänar i pengar(300k)
En slägga
Ett lag som åter har hittat glädjen i sporten
MYCKET som pekar uppåt, fortsätt på den inslagna vägen så kommer vi ha en fantastiskt trevlig vår.
Trevlig Måndag mina vänner!
Får lite känslan av att detta är liknande vändning som 22/23 bara att den kommer lite tidigare. Kan HV hålla i detta nu så kan man undvika kvalplats som är ända målet just nu hoppas jag.
Det är fan det finaste jag hört sedan natten mellan 3-4 juli 2001…