Vad tror vi, Liljander som GM och sen plockar de in Matson som assisterande SC?
Jag förstår inte. Dom kan inte bara sno honom mitt under pågående säsong och säga upp sig med omedelbar verkan.
Måste ha med att slippa lönen samt cash emellan?
Malmös vd förklarade någonstans att han var anställd på ett visstidskontrakt som tydligen sträckte sig över 5 år. Men han var anställd som tjänsteman med en uppsägningstid på två månader. De hade kunnat tvinga honom att stanna kvar under uppsägningstiden, men de ville inte göra så eftersom han redan har fokus på annat håll.
Edit: Enligt info i denna artikel: Spelet bakom när Björn Liljander värvades till HV71 från Malmö Redhawks
Han kunde ju säga upp sig när han ville med 2 månaders uppsägningstid, precis som vilken anställning som helst.
Nu ska Hv och Malmö försöka komma överens om när han kan börja, i bästa fall direkt och i sämsta fall om 2 månader.
Troligen direkt om man ska lita på vad som skrivs.
Varför skulle man göra det?
GM : BL
SC : Georgsson
Och låt BL ta med sig sin scout så får han jobba ihop med Bobba.
"– Nu är det fortfarande så färskt för Malmö, och han har gått på dagen. Men vi hoppas han kan börja hos oss så snart som möjligt, säger Richard Nylin i HV71, som samtidigt poängterar att man räknar med att det kan komma att ta två månader.
– Får vi över honom tidigare så kommer vi ta chansen att göra det. Men vi vill inte gå ut med något om när han börjar förrän det är hundra klart. Nu var det dock någon som hade nosat upp det redan, så därför gick vi ut med det, säger Nylin."
Tror också att han kommer tidigare men detta är väl det senaste uttalandet i frågan.
Aha har det kommit mer. Jag hade mest detta i åtanke:
“– Vi hade kunnat tvinga honom vara kvar i två månader, men vad ska vi med honom i två månader till, när han redan har sina tankar någon annanstans. Men vi har skickat in till facket, som ska återkomma till oss, vad som exakt gäller”
Men vi får se. Hoppas det går fort iaf!
Enligt den här officiella MIF hemsidan står det att de har arbetsbefria Björn omgående och att de letar ny SC omgående. Jag tolkar detta som att Björn börjar direkt… hmm
Saxat från Malmös forum:
“Tror tyvärr inte det dröjer så länge förrän vi kan läsa att Kuokannen och Pajen är klara för HV71. Den klubben skiter ju pengar.”
Haha! Trevligt att då och då få cred för småländsk stealth superpower — det ekonomiska sinnet.
Inte nödvändigtvis. Det är inte ovanligt att man låter nyckelpersoner sitta i karantän hela uppsägningstiden när de går till en konkurrent.
Står även på Hv71.se att han börjar omgående.
Men i artikeln från expressen som gjordes några timmar senare så sa Nylin det jag citerade ovanför.
Malmö har i sin tur skickat frågan vidare till facket.
“– Vi hade kunnat tvinga honom vara kvar i två månader, men vad ska vi med honom i två månader till, när han redan har sina tankar någon annanstans. Men vi har skickat in till facket, som ska återkomma till oss, vad som exakt gäller.”
Efter dagens besked så kommer här en fundering på kvällskvisten. När vi sitter i framtiden och tittar tillbaka på denna tid så kanske intåget av Abbot är viktigare än vi tror. Och då hur ni än vill så väljer jag att att förbi se klausulen. Kan Abbotts sätt att vara och arbeta vara den injektion som fick HV att vakna till liv och förstå innebörden hur man handlar och agerar i en professionell organisation.
Att lämna på stört? Rakt in i Hv på direkten? Hur fan går det till?
I kontraktet har han 2 månaders uppsägningstid
Som Malmö har valt att inte hålla honom till, eftersom de arbetsbefriat honom istället.
Det är ju inte annat än att jag undrar lite över hur såna här ”övergångar” är möjliga att göra så ensidigt. Självklart har man rätt att säga upp sig och självklart har arbetsgivaren rätt att nyttja uppsägningstiden. Men sånt här leder ändå mest till ont blod. Vad är ett kontrakt värt? Det är illa nog att spelare kan lämna och komma hur som helst under säsong, oavsett kontraktssituation med hjälp av klausuler hit och dit. Men ska det även gälla ledare och administrativ personal?
Drar lite dåligt skimmer över SHL som liga, tyvärr. Och jag förstår om man i MIF-kretsar är arga/frustrerade/irriterade osv. Det hade vi också varit.
Även om jag gillar att Liljander kommer in och att jag tror att det kommer att bli bra för HV så vet i tusan vad jag egentligen tycker om hur det hela har gått till. Och funderar på vad det innebär för framtiden och utvecklingen i dessa frågor….
Men Björn kan väl knappast börja jobba för HV om Malmö fortfarande betalar hans lön? Eller kommer han ha dubbla löner dessa 2 månader?
Finns säkert någon HR vetare här, men så vitt jag vet får han lön under sin uppsägningstid, att han är arbetsbefriad innebär helt enkelt att han inte behöver jobba, så har det varit även för mig och tror det är så “det fungerar”