Tråden om HV71

Som jag uppfattar det, och om jag ser till min egen erfarenhet av såna här situationer i arbetslivet så upphör hans anställning hos MIF omedelbart, vilket sker på arbetsgivarens initiativ. De betalar alltså inte längre lön till honom. Men de hade kunnat ”tvinga” kvar honom i 2 månader eftersom det är det som är hans uppsägningstid. Men nu låter man honom alltså gå på dagen.

bara en tanke, kanske behöver man införa annan typ av kontrakt? tex utköpsklasulen istället för ett Out för NL, NHL etc. då behöver den klubben betalar utköpsklasulen till klubben för den spelaren/ledaren?

Fast i det här fallet har ju Björn ett vanligt anställningsavtal med två månaders uppsägningstid. Det brukar iofs vara tre månader, men här var det bara två. Att en anställd då säger upp sig är väl inget konstigt. Det sker väldigt ofta i yrkeslivet att folk byter arbetsgivare. Får man ett mer inspirerande jobb med, förhoppningsvis i alla fall, högre lön är det väl solklart att man tar chansen. Att sen arbetsgivaren inser att ha kvar personen under uppsägningstiden är meningslöst eftersom det inte kommer hända något vettigt med arbetet, är nog vanligare än man tror. Då kan man hellre släppa iväg personen och spara in två månadslöner.

4 gillningar

Ok, du repeterar samma sak som jag skrev. Om jag var otydlig så är jag, precis som jag skrev, fullt införstådd med att arbetstagare har rätt att säga upp sig. Så vad är din poäng?

Sett videon från lördagen med matchen mot Rögle. Det har säkert sagts innan, men otroligt vad Blomman svär. Missförstå mig rätt, jag är också väldigt nöjd med hans ledarskap de senaste matcherna, men det låter lite halvotrevligt med 2 ”fuck” i varje mening…

6 gillningar

Men Björn har ju RÄTT att plocka lön de 2 månaderna som är kvar. han har ju inte fått sparken. Han kanske inte behöver jobba åt Malmö de 2 sista månaderna, men det är ju Malmös beslut. Men det är väl inte omöjligt att han får bli anställd av HV direkt och då inkassera 2 löner under de 2 uppsägningsmånaderna men bara göra ett jobb?

Han kommer med största sannolik ha två månadslöner då. Du har rätt till sin lön under uppsägningstiden, såklart. Att han är arbetsbefriad innebär bara att han inte behöver jobba, det har ingen med hans rätt till lön att göra. Det jag säger är av egen kunskap/erfarenhet.

Arbetsgivare kan ju naturligtvis inte arbetsbefriafolk till höger och vänster, och slippa att betala lön.

1 gillning

Ja jag vet faktiskt inte vad som gäller exakt. Jag har inte koll på om det är en rättighet eller skyldighet med uppsägningstid. Antagligen är det både och, men beroende av på vilken parts initiativ som uppsägningen sker. Frågan är om man har rätt till uppsägningstid om man säger upp sig själv?

Det beror på kontraktet såklart. Om jag säger upp mig har jag en månads uppsägningstid. Om jag blir uppsagd har jag två månaders uppsägningstid. Under den tidigen gäller ju kontraktet/lön som under vanlig anställning, såklart.

Arbetsbetsbefrining har inget med det att göra.

Fast om han är arbetsbefriad betyder inte det att han får jobba för någon annan.

Malmö kan ju göra det ganska enkelt för sig och säga att antingen sitter du av två månader med lön, men utan att lyfta ett finger för HV under tiden, eller så bryter man ömsesidigt avtalet på dagen.

5 gillningar

" När en anställd har blivit arbetsbefriad under sin uppsägningstid så har Arbetsgivare 1 rätt att räkna av sådana inkomster som den anställde förvärvar från en ny anställning hos Arbetsgivare 2 under samma tid (LAS 12 § och LAS 13 §). Alltså får den anställde inte ”dubbla löner” utan till exempel den lön som den anställde får i sin nya anställning hos Arbetsgivare 2 får räknas av på lönen som den anställde får från Arbetsgivare 1."

Källa: Kan jag få lön från en ny arbetsgivare samtidigt som jag är i uppsägningstiden av en anställning hos en annan arbetsgivare?

2 gillningar

Det blev ju inte Matson då (än), kanske kommer som ass till Liljander, vem vet? Men ändå, nu har du prickat rätt på ny GM in och Nyberg utlånad till Finland. Bra träff i spåkulan hittills!

6 gillningar

Tycker mest det låter löjligt när man som svensk säger varianter av “fuck” i var och varannan mening. Spelarna gör det också, i alla fall de svenska. Har bott i USA några år och det är enligt min erfarenhet ovanligt att amerikaner svär på det sättet. Finns andra mindre laddde svordomar som “hell” att ta till. Undrar lite hur det uppfattas av våra importer från NHL/AHL. Men det kanske är normalt “locker room talk” även där?

2 gillningar

Jag skrev det samtidigt som du skrev ditt inlägg. Inte svårare än så.

Jag tog upp det i AB:s tråd för några veckor sen med begränsat medhåll. Skönt fler känner detsamma. Känns lite tunt ordförråd och tar iaf för min del för mkt fokus från budskapet.

2 gillningar

Har haft ett par kollegor som sagt upp sig för att som Björn börja i ett konkurrerande företag. Den ene fick gå på dagen. Detta med hänsyn till konkurrens och företagshemligheter. I ett annat fall valde de att behålla honom tiden ut men där han fick göra helt andra uppgifter.

Är du arbetsbefriad kan du ta nytt jobb om inget annat specificeras i avtalet. Samtidigt har du lite rätt under du säger, när/om du blir utköpt blir du oftast arbetsbefriad och då kan det i utköpsavtalet regleras att du inte får ta något nytt jobb under en viss period.

Jag kanske missförstår vad du skriver och vi menar samma, ser jag nu. Men jag låter mitt stå kvar ändå så backar jag upp dig istället :sunglasses:

Jag tänker att det är den engelska varianten av svenska “fan” när det kommer till prat inom laget, i omklädningsrummet bl.a.

“Fan vad vi spelat dåligt nu”
“Nu måste vi fan stoppa dom efter kanten”
“Nu ser vi fan till att göra mål!”
Osv.

Eller möjligtvis svenska “jävlar”.

Men jag håller med om att det inte blir samma tryck i det som om det kommit från någon som är uppväxt med engelska, då faller det sig kanske mer naturligt in i meningarna. Dock tror jag det svärs lika mycket ändå.

4 gillningar

Edit: var tvåa på bollen efter @lillgson

Då jag arbetar som HR i tjänstemannasektorn har jag en viss erfarenhet av liknande händelser, dock kan det skilja sig mellan olika kollektivavtal.

Men enligt LAS paragraf 13 får en arbetsgivare som arbetsbefriat en anställd under uppsägningtid, avräkna inkomster från andra arbetsgivare under den tiden

Alltså, om Björn tjänar 300 000kr i månaden i Malmö men enbart 200 000kr i HV, skulle Malmö enbart behöva betala ut 100 000kr i månaden under dessa två månader där uppsägningstiden löper

Slänger in en brasklapp, att detta gäller vanligtvis personer som blivit uppsagda. Kan vara så att det inte gäller när man sagt upp sig själv

1 gillning

Någon här som ska på medlemsmötet ikväll?