Tråden om HV71

Fint att vi äntligen fick med spelare i veckans lag, förra veckan.

4 gillningar

För två veckor sedan hade han även med Blomman på listan.:wink:

Om inget annat händer till imorgon ska den vara öppen men jag vet ingen tid.

Visar det sig att Liljander ÄR en bra GM och att AB ÄR en bra HC så ser ju framtiden oförskämt ljus ut. Med vår ekonomi och våra fantastiska ungdomar så tror jag det går snabbt att nå toppen.

Inte jättemånga idiotkontrakt att fixa till så redan nästa säsong borde vi hamna toppsex och sikta på en semifinal. Sen säsongerna efter är det guld som måste vara målet med tanke på budget och ungdomsverksamheten.

Framtiden ser verkligen ljus ut om Liljander är den GM vi tror han är och om AB är den HC en del tror han är. Nu har vi inte hult och nubben vi kan skylla på längre.

1 gillning

Men detta blir ändå en “besparing” jämfört med årets trupp. Om man tänker hur tanken var att starta denna säsongen tror jag inte att t.ex. Träff och Reber fanns i planerna.
Nu har vi egna killar med juniorlöner som med enkelhet uppgraderar dem du nämner.
Tikka och Teden out, Reber och Träff in. Inte samma typer av spelare absolut men du förstår poängen.
Om vi så skulle stå för halva lönen för de båda så är det ändå en vinst, både på isen men även ca 300k ekonomiskt som kan läggas på kvalité betydligt högre upp i hierarkin.

2 gillningar

Vore vansinne att släppa Kero. Han presterar relativt nära sitt förväntade poängsnitt och är ovärderlig defensivt. Borde skrivas in i föreningens stadgar att aldrig släppa en bra center.

Släpper du Kero så ska du fylla luckan efter honom, Borgström, förstacentern vi inte lyckats värva och förmodligen öven OFM.

Med Kero inräknad så kan vi ändå behöva 3-4 nya centrar.

8 gillningar

Tedenby lär inte vilja flytta på sig, så där åker nog HV på att punga ut. Tikka kan man nog få en finländsk klubb att betala 100-150 000 för.

Emil Forslund och Melker Eriksson spelar ikväll.
Elliot Ekmark är väl också kvar fortfarande?
Lär väl innebära att Brännström även missar denna match tyvärr.

Hmm, konstigt att även Melker Eriksson är med. Borde väl innebära att det saknas ytterliggare en spelare till dagens match?

Elliot ekmark är inte med. I intervjun med jnytt igår så sa AB att dom får se med honom. Finns andra alternativ också.

Så de andra alternativet blev väl Eriksson

3 gillningar

10 spelare saknas inför kvällens match, kanska är några tillbaka idag då? Vi hade väl runt 13 spelare borta sist. Men verkar ändå som att Forslund och Eriksson ska vara med idag.

Enig, utan att ha koll på underliggande siffror men bara titta på hur han anammat sin roll och vad han presterar utifrån förutsättningar är han given att behålla.
Självklart beror det på vilka som knackar på dörren för att komma in men drömnamnen är ju 1a/2a centrar.
Ska vi chansa på att hitta en billigare men lika bra tredjecenter? Inte med denna “globala centerbrist”. Att få upp junisar med sådan fullträff som iår är inget vi kan hoppas på. Å lyckas vi med det är de ändå så billiga att det inte tillför nån kostand på att behålla kero.

1 gillning

Problemet med Kero är att han enligt Aftonbladets uppgifter tjänar över 200 k i månaden.

Det går naturligtvis inte att ge honom det kommande säsong för en liknande roll och med den poängproduktionen.

Hoppas han är villig att gå ner i lön. Annars blir det nog tack och hej.

Han ligger 2 poäng bakom sin tidigare produktion. Han spelar med Tedenby och Pettersson, placera honom med något vettigt så kommer han göra sina 25-ish poäng som tredjecenter. Med vettiga kedjekamrater kan han dessutom stänga matcher åt oss.

Skulle säga att de tre främsta centrarna i laget gott kan få betalt som toppspelare.

3 gillningar

Kero ska alltså tjäna 230 papp i månaden. Jag har väldigt, väldigt svårt att se att Liljander kommer lägga den summan på en tredjecenter kommande säsong.

Jag vill också ha Kero kvar. Men tror som sagt det är omöjligt med den lönen.

3 gillningar

Jag vill se vad som händer med honom tillsammans med AP och någon av Bränna, Reber , Träff (OSL?)
Finns hopp om att han kan göra sig förtjänt av pengarna i en sådan omgivning.

1 gillning

Lite snack gällande underliggande statistik och kedjorna från minut 26.
Tydligt att poddarna läst här på forumet :wink:

3 gillningar

Luoto - borgy - OSL = 51 skott i 5v5 på 8 matcher , 3mål

Ang - Ofm - Lenc = 25 skott i 5v5 , 6 mål på 8 matcher

NEJ. Vi ska inte sätta in AP på osl’s plats. 51 skott och så lite utdelning är ett tecken på att man skapar väldigt mycket men att puck fan inte vill in. När de väl släpper så kommer de släppa tror jag.

6 gillningar

Nu vet jag inte i vilken valuta Kero får betalt utifrån sitt kontrakt men skulle det vara dollar så har det redan gått upp med 10%. Vet att en del kontrakt skrevs i andra valutor än kronan förr vilket skulle kunna skapa problem om det fortfarande sker nu när kronan blivit monopolpengar.

Tikka på ett rent eurokontrakt skulle kunna ta honom till nya höjder nästa år. :scream:

Vi lägger 25-30 miljoner på skräp i år så på sikt kan vi absolut ha dyra tredjecentrar som levererar. Tycker dessutom att Kero är spets defensivt.

Även om en “vanlig” tredjecenter kostar 120k så ska vi hitta den centern och dessutom få den att leverera.

Hellre en Kero i laget tills vi har samlat så många centrar att vi kan börja effektivisera. Kritisk kompetens kostar.

1 gillning

Om Slovakien slår Kazakstan ikväll så är Schweiz utslagna och då bör Reber vara tillbaka till Malmö-matchen?

2 gillningar