Tråden om HV71

Inget illa om Schweiz, men för HV71 skulle det vara bra.

Om Schweiz kommer sist måste dom väl ändå spela nedflyttningsmatch mot sista laget i andra gruppen?

hmm vänta Kazakstan måste väl vinna mot Schweiz och Slovakien för att de ska bli av?

är väl bara ett lag som inte går vidare?

När spelas den då?

Korrekt!
Det kommer med all sannolikhet inte hända.
Kazakstan är riktigt dåliga denna turnering.

Aha, noll koll från mig

Så då är vi egentligen, när allt kommer omkring, tillbaka till Lindbom-corsi-tjafset? Skott i alla dess former är viktigare än mål framåt?

Visst, corsi kan vara ett bra komplement. Men tycker vi sett sedan det introduceras i svensk hockey att bra corsi sällan per automatik ger bra resultat i längden, som de vill göra gällande i podden. När HV tragglade på för några år sedan under Lindbom/Hult hette det ju att HV omöjligt kunde gå så trögt över tid med tanke på deras “bra corsi”. Det fortsatte gå SÅ trögt, fast corsin fortsatte vara hög.

Mål är mål. Corsi är corsi.

Om vi nu ska grotta ner oss i mer statistik så kan vi kolla Individual Expected Goals. Ser man till just OSL så är det de två senaste matcherna som det stuckit i väg uppåt (positivt). Det stämmer ju också överens med den bild folk här på forumet haft om att OSL varit bra de två senaste matcherna.

Men två matcher som sticker ut i positiv bemärkelse känns som ett alldeles för litet sample. Då lutar jag mig hellre tillbaka på vad OSL och kedjan faktiskt producerat i fem mot fem de senaste åtta matcherna. Och där är ju resultatet som sagt skralt.

Jag står fortsatt fast vid att har den här kedjan inte kommit igång med produktionen när alla är tillbaka efter JVM så bör man testa något nytt bredvid Luoto och Borgström (helst Reber). Jag har hellre än kedja som faktiskt producerar poäng än skott mot mål och hög corsi.

3 gillningar

Sen vi satte förstakedjan med Lenc, Ang & OFM och andrakedjan med Luoto, Borgström & OSL så har vi inte förlorat en enda match på ordinarie tid .

2,375 poäng i snitt på de 8 matcherna.

Jag gillar också att vi lånade in snabba spelare från HA och inte trögare som Foppa.

Jag tror en av förklaringarna till att det gått bra är att spelare som Lenc och OSL även tänker en hel del defensivt och neutraliserar motståndarnas bättre femmor.

Vet att det varit kluvet runt OSL men jag gillar hans hårda arbete och det är flera matcher som han är den som fått ut pucken ur zon när man hamnat under press och det sett tufft ut.

Överhuvudtaget tycker jag att nu har vi ett mer defensivt tänk och bra fart i de första två femmorna.

5 gillningar

Jag håller med dig närmast till 100% i denna fråga :slightly_smiling_face:

Jag bara delade vad som sades i podden.
Jag uppskattar dialogen vi har på forumet i frågan och tycker att det är intressant att vi ser så olika på det.

Tillägg. Om vi nu nöjer oss med att ha en andrakedja som producerar skott och inte poäng och på det har en hög corsi kan vi faktiskt lika gärna, trumvirvel, slänga in AP bredvid Luoto och Borgström.

AP har snudd på lika hög corsi som OSL. Han skjuter mer per match. Sen att han gör lite mer poäng kanske ligger honom i fatet. Men om det nu som sagt är skott på mål och corsi vi värdesätter i en spelare för en toppkedja. Satsa på AP! :wink:

3 gillningar

Gillar också Kero och hans arbete i det tysta men tror hans plats är dedikerad till Linus Lindström? Hänger i Skellefteå över jul och det har diskuterats flitigt om hockeyn här då jag är ensam Hv supporter mot alla dessa Skellefteå supportrar och dom tycker att Lindström är som klippt och skuren för en tredje center roll men han har nog inte i sig att driva en andra roll.

Sen så hyllar dom honom för sitt hårda arbete och alltid laget före jaget.

1 gillning

För övrigt tycker jag hela diskussionen kring OSL:s vara eller icke vara i en toppkedja blir helt skev sett till kontexten.

I en halv säsong har AP ifrågasatts. Många har förväntat sig mer än det han levererar. När OSL plötsligt höjer sitt spel från dåligt till okej tycker vissa han är given i en toppkedja. Det som nu plockas fram i siffrorna och lyfts fram är att han levererar mycket skott. Men AP som alltså skjuter mer per match, har snudd på samma corsi och på det faktiskt till skillnad från OSL levererar poäng går alltså enligt somliga inte alls in i en toppkedja.

Som sagt. Olika måttstock för olika spelare. Jättemärkligt.

5 gillningar

Säger bara en sak: If it ain’t broke, don’t fix it. Vi plockar poäng i 8 raka matcher. Varför ska vi gå in och ändra sålänge vi nötar på?

8 gillningar

Jo, men min måttstock är väldigt enkel och konkret !

som jag skrev :

Sen vi satte förstakedjan med Lenc, Ang & OFM och andrakedjan med Luoto, Borgström & OSL så har vi inte förlorat en enda match på ordinarie tid .

2,375 poäng i snitt på de 8 matcherna.

Jag förstår inte alls desperationen att skriva ned OSL och få ned honom till fjärdekedjan.

Jag är mer av typen - så länge det funkar (och det funkar just nu i den ALLRA VIKTIGASTE bemärkelsen - TABELL-POÄNG !

INGENTING är viktigare än det, INGENTING !

Så länge något fungerar , rör det inte, vi vet inte alltid exakt varför det fungerar, men det verkar ju fungera , så låt det vara tills det INTE fungerar - då ändrar vi - det skulle vara min filosofi

Jag ser också en spelare som gör ett hårt jobb i defensiven och får ut puckarna , som spelar bra, men har enormt motflyt i avsluten, men han har spelat fram folk också i en mot 0 och de har missat sina avslut etc.

10 gillningar

Problemet är väl att AP försvinner av och till pga ryggen. Blir risk för mkt ändringar i kedjan.

1 gillning

Klart vi ska behålla Kero om förutsättningarna är rätt, dvs vi inte betalar honom som någon som ska leda laget.

Han är jättenyttig i botten-6 som det är nu men jag lastar ju hellre ordentligt på en 1C när Borgström försvinner för att ha en billigare spelare på Keros position.

1 gillning

Nu ifrågasatte jag mer de siffror som lyftes fram i podden, och att det skulle vara ett skäl till att man ska hålla fast vid OSL i en toppkedja, samtidigt som AP ska hållas utanför.

If it ain’t broken, absolut. Men det argumentet håller ju inte heller riktigt för då tycker ni det är fel att Alnefelt verkar få stå idag, och ni kommer få kalla kårar den dag vi får fullt lag igen och “tvingas” skicka tillbaka Forslund till Nybro. Sen ska ju Tedenby vara given med Kero och Pettersson. För vi fortsätter ju ta poäng. Ni märker. Argumentet håller inte, för vill ni inte fixa något som behöver lagas ska ni inte heller vara av åsikten att man ska göra om andra kedjor, nu när vi vinner, eller?

Om folk tycker Tedenby är ett problem när vi faktiskt vinner matcher så är det väl inte helt orimligt att tycka det är ett problem att vi har en toppkedja som inte producerar?

5 gillningar

Bra argument.

När det gäller AP: vad beror det på att laget helt plötsligt visar enorm glädje och betydligt bättre spel…och dessutom vinner en massa matcher när vår, enligt många, bäste spelare saknas i lineupen?

Om och när AP eventuellt är tillbaka, finns det vara en plats för honom i en kedja med nr 16 och 17.

Som skrivits ovan…laga inget som fungerar.

6 gillningar