Yes, vi lagar inte det som funkar. Då fortsätter vi med Tedenby-Kero-Pettersson i tredjekedjan. Vi har ju trots allt tagit 2,33 poäng i snitt med den kedjan
Dålig jämförelse faktiskt.
Nej.
Jag är spänd på att se vad AP kan komma in och göra i ett välmående lag, men om han kommer in rostig och börjar bli missnöjd med sin egen prestation och hänger med huvudet, så är det tack och hej. Vi kan inte riskera att sånt sprids nu när vi för första gången på jag vet inte när har ett lag som har roligt tillsammans
jag är nyfiken på o se ap med kero och brännström
Samma här
Med tanke på AP:s skadehistorik är det väl alldeles utmärkt att vi har en OSL som verkligen börjar visa framskridskorna. Finns inte på kartan att AP kommer skrinna genom resterande del av säsongen (när han nu väl kommer tillbaka) utan komplikationer.
Och om han nu gör det: jättebra med vass konkurrens om platserna. Det här är ett “problem” som med största sannolikhet kommer att lösa sig mer eller mindre automatiskt.
Förstår båda sidorna av hela AP vs OSL-diskussionen. Men å andra sidan, Brännström och AP har haft fin kemi i landslaget med en defensivt ansvarstagande center mellan sig. Nu när Kero blivit varm i kläderna och gör tvåvägsjobbet ypperligt och dessutom inte är rädd för att ta sig in på motståndarkassen, hade det kunnat vara en strålande matchning? Vips så har vi även en 3e kedja som kan hota.
Yes. Jag vill också ha den kedjan. Jag vill också ha en producerande andrakedja. Därför tycker jag Reber ska ta OSL:s plats när han är tillbaka från JVM.
Om folk nu fortsatt vill se OSL i andrakedjan. Då undrar jag verkligen vad man har för förväntningar på en toppspelare i en toppkedja, jag menar om man varken vill ha vår fjärde (Reber) eller femte (AP) mest producerande forward bredvid Luoto och Borgström…
Köper det du säger men samtidigt har vi just nu två kedjor som skapar mycket, jag skulle gärna se att det finns något hot i en 3e/4e också.
Där uppstår en fråga till som är vad man vill få ut av vår 4e, ska den mestadels vara en jobbig kedja med övervägande defensivt ansvar? Eller ska även den ha realistiskt offensivt hos i sig?
Isåfall kanske Reber-Lindbäck-Träff hade kunnat funka? Lite samma upplägg som Brännström-Kero-AP20 men där Lindbäck får stå för ansvarstagandet och stöket på kasse för att ge utrymme för Reber/Träff att stå för det kreativa.
Hör vad du säger i att det just nu inte kommer poäng i 5v5 från Borgylinan men de hotar konstant och jag tillhör nog skaran som vill ge dem ett par matcher till för att se om det lossnar även i målkolumnen.
Skulle det göra det kan vi när spelare kommer tillbaka helt plötsligt ha fyra kedjor istället för två som har möjlighet att hota offensivt. Med det kommer en större möjlighet att alltid ha åtminstone någon kedja som är het varje match och kunna matcha den hårdare.
Nu var det ju inte det jag varken skrev eller menade. För att förtydliga det jag skrev. Vår nuvarande första- och andrakedja vinner matcher.
En kedja med Brännström, Kero och AP kan också bli en producerande enhet.
Och där är vi av olika åsikt helt enkelt. Jag ser en kedja som inte producerar i fem mot fem. Jag ser däremot två spelare (Luoto och Borgström) som överlevererar i PP.
De flesta siffror pekar på att det är målvaktsspelet och just PP som blivit bättre de senaste åtta omgångarna. Övriga siffror pekar på att det fortsatt finns mycket att skruva på i spelet fem mot fem. För man kan inte förlita sig på överleverans från PP och Glifford resterande delar av säsongen.
På så sätt tycker jag det fortfarande finns saker att laga. Om man vill få igång en tredjekedja (bänka Tedenby blanda annat) så tycker jag det är helt rimligt om man vill få igång en andrakedja. Ännu mer rimligt tycker jag det är att när den dagen kommer låta Luoto och Borgström få sällskap av en spelare som vi faktiskt vet kan producera den här säsongen.
Men än är inte den dagen kommen. Andrakedjan har fortfarande några matcher kvar att bevisa att de inte bara levererar skott. Det bästa vore naturligtvis att de kom igång. Då är det ju en helt annan situation med andra förutsättningar. Men fram tills dess tycker jag det som sagt är helt rimligt att ge spelare som Reber och AP chansen före OSL. Att man är beredd att som situationen ser ut fortsatt ge OSL förtroende i andrakedjan och exempelvis peta ner Reber till en fjärdekedja övergår faktiskt mitt förstånd.
Viktigt att ha i åtanke att Luoto OFM och Ang är nya in i laget.
Inte formationerna som är nya utan spelare.
Jag tycker hela den här diskussionen visar hur sjukt bra lag vi egentligen har och hur långt vi kan nå. Namnmässigt är vi inte långt ifrån FBK faktiskt.
Vi snackar om en fjärdekedja med typ Tikka, OSL och Måns/WIN/Träff. Tedenby på läktaren dessutom. Tre toppcentrar i Borgy, OFM och Kero.
Backsidan namnmässigt grym med både spets och bredd. Tredjekedja som kunde varit en förstakedja, Isac/Kero/AP osv.
Vi har ett riktigt bra lag som med rätt coacher kan ta oss långt redan denna säsongen. Påminner om Rögle förra säsongen fast med en tidigare vändning.
Nu också med en riktig GM så framtiden ser ljus ut. Mitt enda orosmoment är våra coacher. Bättre när Beech kommit in men jag är fortfarande inte övertygad om deras förträfflighet.
Instämmer
Jag tror på kroppsspråkets makt, retstickor i andra lag kommer direkt gå hårt på dem som utstrålar negativitet…
Men så länge AP håller sig ifrån det så kör.
Skillnaden är väl att andrakedjan som folk säger levererar skapar chanser medans tredjekedjan (läs tedenby främst) släpper till chanser. Därav ”if ut aint broken” funkar på andra men inte på tredje.
Sen är ja av samma inställning att hade varit högintressant att se Reber som även han har finessen och speeden in i en andra istället för osl just för att få igång den. Frågan är bara ifall han tar det defensiva jobbet på samma sätt som osl gör. Det är väl just där det kan väga över åt osl.
Med det sagt, nu har osl några matcher till (osäker på exakt när Reber kan tänkas komma tillbaka) att bevisa sig och verkligen få det att lossna. Skulle det dock inte ske utan vi fortsätter se avsaknaden av poängen för 2kedjan i 5v5 så testa Reber. Men känslan är att det kommer lossna då osl och kedjan går bättre och bättre för var match som spelas. Och då lär det lossna rejält för bara se på produktionen från förra säsongen, han har det i sig osl.
Skulle vara intressant om någon har statistik på i hur många omgångar HV varit över kvalstrecket de senaste 3 säsongerna. 132 omgångar….
Om man vill kan man lägga till säsongen 20/21
Då kanske man får en förklaring till ens allmäntillstånd;)
Sitter bara med telefonen nu så kan endast visa dessa bilder, som jag sorterar efter datum istället för omgångar, men det är inte ofta iaf
22/23 - HV71 ljusgrön
23/24 - HV71 gul
24/25 - HV71 ljusgrön
En tung vinter för oss motgångsupportrar. Hade hittat en manlig kärvhet i lidandet under hösten som kvinnorna tycktes gilla. Har tappat attraktionskraft. Men torsk mot SAIK så är det larviga leendet borta och kvinnsen tillbaks.
Hahahaha