Tråden om HV71

Noterade att Lindbäck gjort 200 matcher (inklusive post season) i HV-tröjan. Grattis till honom. Blev nyfiken på hur det står sig i sammanhanget i årets trupp.

Rätt anmärkningsvärt att Lindbäck är den med NÄST FLEST matcher i den blåa tröjan… Kollar vi på medelsnittet har en spelare i dagens HV knappt gjort 1,5 säsong för föreningen.

En viktig nyckel framöver kommer bli för Liljander att hitta en ny HV-kärna som han kan forma sitt lag kring. Vi kan väl med största sannolikhet säga att stora delar av gänget högst upp på den här listan inte lär ingå i den kärnan de kommande säsongerna…

Spelare Antal matcher
Tedenby 512
Lindbäck 200
Brännström 186
Petersson 184
Sjöholm 141
Lenc 121
Moelgaard 113
Tikka 95
Borgström 86
Hansson 78
Stål Lyrenäs 73
Kaski 67
Fransson 64
Stakkestad 59
Alnefelt 54
LaLeggia 52
Seppälä 47
Engsund 40
Hallquist 39
Landén 39
Pettersson 35
Träff 30
Alsing 29
Kero 29
Day 29
Dichow 28
Reber 25
Luoto 19
Ang 14
Davidsson 9
Glifford 7
Nilsson Ingberg 0
8 gillningar

Tack!!! Så ca 15 matcher på 3 säsonger och då var topparna plats 11!

2 gillningar

Otroligt gott att få stänga ett ganska uselt 2024 med en seger. Bara att glömma och se framåt.

Är det nya tider nu? Spännande!

Gott nytt år på er!!

8 gillningar

2024 för laget sett var väl si så där, bra att avsluta med vinst.

1 gillning

Statistiskt sett måste det säkraste sättet för oss att försvara en ledning vara att plocka 2-minutare och låta Sean Day spela non-stop va?

1 gillning

Jag glömmer inte ett skit. Framförallt tar jag med mig karaktären som spelarna påvisar!

3 gillningar

Tack för sammanställningen. Visst ser det nästan sorgligt ut när man ser det såhär. Vi har våran maskot Tedenby. Men det ser ljusare ut än på länge. Så många unga spelare från egna leden som knackar på dörren. På ett sätt kan det varit precis vad HV behövde för att få till den där nystarten som vi borde gjort i HA.

4 gillningar

Mycket bra sammanställning! Men kunde inte låta bli att få en klump i magen när jag tittar på den tabellen. Ger hopp inför framtiden som sagt, men nuläget är ju deppigt värre.

Använder mig av ett slitet resonemang, rätt kedjeformationer kan ge en summa större än de enskilda delarna.
Den principen går även att lyfta till laget.
Jag förstår din vilja att skapa en 5v5producerande kedja. Men risken är att vi delar upp lagets totalsumma.
OSL-kedjan kanske inte producerat så mycket poäng som önskats. Men de tillbringar det mesta av sin tid i offensov zon. De skapar oreda och frustration hos motståndare.
Det ska inte underskattas. De skapar oxå självförtroende och kraft som kanske i protokollet mer syns i PP.
OSL vill man såklart se som målmaskin men hans bidrag senaste tiden har i mina ögon mest synts som puckvinnare/kraftpaket likt Lenc i den kedjan. Ett mål idag och fler kommer.
Reber har varit fantastisk, men är lite tunn fortfarande. AP är inte heller den typen.
Brännström är en sån däremot. Partnen Kero är “den kloke balanserande” centern. Jag tror det blir ruggigt bra med antingen AP eller Reber där.
Jag vill oxå se både reber och AP med mycket istid, men totalsumman av kedjorna ger poäng som vi fortfarande behöver.

Sen är ju detta en diskussion som är helt omöjlig. Det är HV vi följer. Nästa skada är bara en isfläck bort…

5 gillningar

Hela min ingångspunkt har ju varit att jag vill ha en andrakedja som producerar, detta med tanke på att vi har två av lagets hetaste spelare i den (Luoto och Borgström).

Efter en match som den ikväll är det svårt att klaga, direkt dumt att klaga eftersom det är produktionen i fem mot fem jag eftersöker. En match som ikväll blir det också lättare för mig att se samma saker som de som redan före nedsläpp uppskattade kedjan.

Så med andra ord. Väldigt kul (och bra) att de fick utdelning ikväll.

Med det sagt. OSL var en clutch scorer redan ifjol (här snackar vi verkligen om en spelare som är “het” i perioder och ”iskall” däremellan) så det gäller att trion fortsätter leverera framåt. Då ser inte heller jag någon anledning att ändra på formationen. Tills vidare.

9 gillningar

Inte för att jinxa men vi har 11 poäng upp till topp 6 lagen nu det är lika många poäng vi hade upp till 12:de platsen efter fbk matchen :muscle:

2 gillningar

Tyst.

9 gillningar

Gamla HV: 19 matcher 15 poäng 0,79 snitt,
Nya HV: 10 matcher 22 poäng 2,2 snitt.
Om vi ser senaste tio som en överrepresentation, och lägger ett poängsnitt på medelvärdet för nya och gamla HV, 1,5 poäng, så får vi slutpoäng 72.
Räcker inte till topp 8. Men alltid till 9:e plats.
But why so serious?
Gamla HV finns inte längre. Topp sex kräver runt 83 poäng. Det kräver 2,0 poäng i snitt.
2,0 i snitt över 23 matcher gör bara SHL:s bästa lag.
Tio senaste matcherna har vi varit SHL:s bästa lag.
Jag kan inte ta in det. HV ÄR bäst. Vandringen i Dödskuggans Dal har varit för lång.

3 gillningar

I tajt tabell kan mycket hända. Däremot så kommer man behöva prestera bättre och mer hållbart spelmässigt för att hålla sig kvar på rätt sida till att börja med. Jag är lite rädd att det vi ser nu inte är hållbart över tid. Ett par procent upp i det taktiska så finns det hopp. Dvs det krävs en stabil lägstanivå, i linje med dem två senaste matcherna.

5 gillningar

Du behöver motivera varför. Bara att skriva att den är dålig ger inget alls. Det finns inget i de orden som backar upp den åsikten.

FIFY :wink:

1 gillning

Ja, saker ser dessutom ganska hoppfullt ut men jag är lite för traumatiserad för att sväva iväg i tanken. Kan Glifford fortsättningsvis hålla en hög nivå i målet, Inräknat försvaret, eller kommer försvaret falla ned i gamla synder? Alnefeldt gjorde det bra mot Skellefteå resultatmässigt men det ser inte så stabilt ut alla gånger…?

Det som är skönt oavsätt är att våra värvningar har fungerat mycket bra, och framöver får vi för föstra gången ett lyxproblem med att vi har många spela tillbaka och kan finslipa kedjor etc, snarare än lappa och laga, det har ju varit helt sjukt hittitls. Bara det talar ganska mycket för att vi i vartfall behåller positionen överkvalstrecket.

Nu ska vi bara vänta på leksands eller malmös kollaps med, sen är saken biff…

Dalvik? Finns det kvar? På sjuttiotalet var det medelklassens Råslätt.
Dom var absolut ingenting. Ingen härstamning, ingen attityd, inte tillräckligt kriminella. Dom fick spä ut mellanmjölken med vatten för att den smakade för starkt.

7 gillningar

Det ser onekligen bättre ut, det är nog majoriteten av oss samstämmig i.

Däremot så skulle jag vilja säga att det krävs oberoende på kedje konstellationer fortsatt en gedigen laginsats samt att man sätter detalj spelet. Nu upplever jag att mycket studsats med för att man gör jobbet åt då skapar man också tid för varandra.

Ex som @Diabolics va inne på, man är kvar i anfallszon övertid, och man skapar målchanser. Dump and chase och snurra i hörnen ser vi mindre av.

Sen tror jag, eller att det finns statistik för det. Hur vet jag inte. Att rätt typ av kedjor/spelare banar väg och skapar förutsättningar för just detta.

2 gillningar

Insåg precis att om vi slår Malmö nästa match vid full tid så är vi nästan garanterat på playinplats (vi går förbi MIF på målskillnad sen måste minst ett av tre lag förlora vilket är väldigt troligt). Väck mig, drömmer jag? Eller skit i det, jag sover isåfall ett tag till :slight_smile:

3 gillningar