Tråden om HV71

Med hela säsongen i åtanke ligger vi där vi ligger helt välförtjänt, tror många här inne har glömt bort att vi fortfarande är ett bottenlag… Vi hade en härlig push i december tack vare ett vasst PP och jag var glad och hade hopp, en dåres hopp, utan vårt PP hade vi torskad 50% av de matcherna. Vi kommer vinna mer matcher denna säsong och vi kommer vara nära/över strecket men när vi summerar säsongen över 52 matcher så kommer vi (som vi redan visste i mitten av november) att spela kval i vår där vi är så mentalt körda att MoDo har ett övertag, dock BÖR vi vinna mot MoDo över 7 matcher med tanke på vilket jävla lag vi egentligen har.
Ja jag är så jävla arg och uppgiven när jag skriver detta.
Godnatt.

9 gillningar

Jag tror det handlar om något så enkelt som att ge 90% i stället för 100. Det gör att man kommer snett i de flesta lägen. Man släpper motståndare 10 % närmare målvakten, som därtill gör 10 % färre räddningar. Man tappar 10 % fler tekningar, kommer 10% långsammare in i antallszon och gör 10% sämre avslut.

Jag hoppas det är en attityd-dipp som kommer från hybris efter 10 väldigt bra matcher. Och att detta blev en väckarklocka för laget och ledningen.

11 gillningar

Blir en jobbig tid nu. Vi möter Växjö nästa match och LHC möter Modo. Inte alls omöjligt att det är 5 poäng upp till säker mark när bakfyllan lagt sig på söndag morgon.

Är inte hemmafördelen viktigare?

Hittar vi inget grundspel så kan vi t o m hamna i kval med denna trupp. Det vore en prestation utöver det vanliga.

Det är sjukt när man tittar på det, med vinst mot Malmö och poängen mot FHC hade man legat i play in, nu är man näst sist igen. På bara 5 dagar har det svängt tillbaka. Säger inte att det hållit i för det men bara blotta tanken är skrämmande.

1 gillning

Det är extremt lätt att skylla på något så luddigt som att en enskild spelare förstör ett helt lag och att man vill återgå till den laguppställning vi hade när vi vann matcher (drar man detta påstående till sin spets ska vi ta tillbaka de allsvenska lånen, slänga in Tedenby igen och välja bort spelare som Reber, Träff och Hallquisth…).

Därför har jag valt att kolla lite närmare på hur laget presterade de där tio omgångarna utan AP.

Vi har redan fastslagit att HV fortsatt förlora expected goals och på det haft ett power play som ligger helt galet högt jämfört med övriga lag. Vi är några som konstaterat att detta inte är hållbart i längden.

Kollar vi vissa enkla mått och jämför de tre senaste omgångarna med de tio där vi hade vår formtopp och tog poäng ser vi bland annat detta.

PP: 42,86 procent (45,45 procent under poängstreaken)
BP: 25 procent (82,35 procent)
Kommentar: PP fortsätter leverera. HV har däremot släppt in 3 mål på 4 BP. Klar nedgradering då vi under formtoppen släppte in 3 på 17.

Skott: 24,7 (24,2)
Gjorda mål per match: 2,7 (3,1)
Skotteffektivitet: 10,81 (12,81)
Kommentar: Vi skjuter ungefär lika mycket. Under formtoppen var vi ligans näst effektivaste lag. De tre senaste ligger vi på plats 9.

Skott emot: 29,3 (25,9)
Insläppta mål per match: 4,3 (2,4)
Räddningsprocent: 85,23 procent (90,73)
Kommentar: Målvakterna läcker återigen som ett såll. Vi släpper till fler skott.

Vissa av de här siffrorna kan man omöjligt skylla på en spelare som inte ens spelar BP eller för den delen står i mål. Jag tror fortsatt liksom när vi diskuterade expected goals, vårt för tillfället överjävliga PP, samt dåvarande målvaktsspel att det är det som legat till grund för det tillfälliga(?) lyftet. Som helhet visade siffrorna att det i det övriga fortfarande fanns mycket kvar att jobba på sett till grundspel och spelet i fem mot fem.

Vill det sig illa har vi byggt ett luftslott kring de där tio omgångarna (på samma sätt som vi byggde ett luftslott kring the great escape 22/23) och trott att saker på riktigt bättrat sig när det egentligen som helhet inte blivit så jättemycket bättre.

På så sätt tror jag det kan vara nyttigt att vi får en förhoppningsvis tillfällig liten dipp. Som jag sagt förr. Om man bara fortsätter i samma hjulspår, förblindad av att man plötsligt vinner och tar poäng, utan att skruva på det som faktiskt behöver skruvas på är risken stor att man till slut faller igenom.

Idag blev åter en påminnelse om några viktiga saker. Som exempel.
– Det är alldeles för tidigt att ropa hej och konstatera att Blomman är rätt tränare för HV. Han och tränarstaben har extremt mycket att både bevisa och jobba på.
– Vi har fortsatt stora målvaktsproblem med minst två (Alnefelt och Dichow) som inte är i närheten av att vara förstekeeper.
– Kedjorna och backparen är långt från optimerade för att vi ska vinna i fem mot fem.
– Truppen är fortsatt i grunden Nubbens lagbygge. De senaste matcherna visar att det kan behövas förstärkning innan februarifönstret stänger, exempelvis en center.

Så ska vi försöka se det positivt så kan vi konstatera att de tre senaste matcherna tagit ned oss på jorden. Det kommer krävas mer än ett bra PP och en målvakt som står på huvudet för att hålla näsan över vattenytan.

18 gillningar

Du inleder med att konstatera att enskilda spelare inte ska lastas för att i slutändan ändå göra det, kanske missuppfattar och kanske lite hårddraget men uppfattar det så.

Tycker du gör det lite enkelt för dig när du bla angriper målvakter, formationer, Nubben och tränare.

Vad jag främst ser är avsaknad av prestation. Den är för låg nu och innan december men vi har visat att vi kan/kunde och pga det kan jag inte se att parametrar i föregående stycke är särskilt relevanta.

Ta gärna fram de parametrarna då. Som visar hur HV:s prestation blivit bättre. Och som du anser vara relevanta.

Om du inte gör det, ja, då blir ju ditt inlägg mest ett klaginlägg som varken för diskussion eller analys framåt.

Jag är öppen för att det kan vara som du säger. Men vill gärna se det du ser.

Varför envisas det med Alnefeldt, är det nåt jag missat?Glifford skadad?

1 gillning

Ser inte hur vi ska kunna lyfta igen. Blir nog kval mot Modo. Jävla skit.

Trampar vi på så ja, det kommer bli att gneta. Hålla någon form av poängskörd. Jag säger kval
jag med. HV låg där jag tippade dem några matcher i följd. Tog 5 dagar att hålla sig levande.

Säkert fler som påtalade det igår då ja inte följde matchtråden under matchen utan gick först in där efter bortsätt korta stunder. Så när ja skrev ”bänka ap och se det vända nästa match” var sjukt oseriöst. Men ska man ändå va lite seriös och möta lite det du skriver så.

Nånting du aldrig kommer kunna mäta med statistik är den psykologiska aspekten. Under tiden ap var skadad gick vi på en otrolig winning streak, spelade ingen roll om vi mötte topplag eller bottenlag. Vi gick vinnande ur matcherna och var bäst i ligan. Spelare som inte uträttade nånting blev helt plötsligt sina gamla jag och laget hade ett spel som vi inte sett röken av på flera säsonger.
Spelaren i fråga kommer tillbaka och vi återgår till att vara det där laget alla kör över och återigen på kvalplats.

Flertalet personer här inne påpekade just detta innan spelaren kom tillbaka från sin skada att det är precis så det kommer bli. Vissa påpekade att det berodde på nyförvärven och inte att spelaren var borta vilket absolut kan stämma till viss del men då hade vi ju fortsatt vinna även när han kommer in igen?

Detta är inte första gången det inträffar. När spelaren försvann på liknande sätt förra säsongen klev samma spelare fram igen för att sedan återigen försvinna när han kom tillbaka. Osl - fisker (shore) - Lenc bildade en ruggigt bra kedja förra säsongen under tiden ap var skadad och slängde in poäng för att sen falla tillbaka när han väl var tillbaka igen. Inte en aning ifall diskussionerna här inne lät på samma sätt då då jag inte var medlem på forumet men utanför forumet konstaterades på håll samma sak iallafall.

Sen var detta beror på och i slutändan vem man kan leda detta tillbaka till går absolut att diskutera.
Men dessa tre matcher efter ap kommit tillbaka är precis lika platta som matcherna innan ap blev skadad.

Ska man lasta ap för att de spelarna blir totalt osynliga och ängsliga eller ska man lasta övriga spelare som blir det? Ska man lasta laget som vinner och är hetast i shl (rent matchpoängsmässigt) eller spelare som lirar när vi förlorar och spelar kast.

”Vissa av de här siffrorna kan man omöjligt skylla på en spelare som inte ens spelar BP eller för den delen står i mål.”

Om spelarna som lirar dessa former blir skitnödiga och nervösa när spelaren är i båset och det rör sig av en ren psykologisk aspekt så är det inte alls omöjligt utan skulle säga mer troligt.

”ap gör fler poäng framåt än va övriga gör och avsaknaden av spel beror därav inte på honom, han backcheckar och tänker hockey som ingen annan i Hv.”

Återigen, blir övriga spelare som lirar skitnödiga och nervösa när spelaren är i båset och det rör sig av en ren psykologisk aspekt så är det inte alls omöjligt.

”ap är shls skickligaste och smartaste spelare och det kan därför inte bero på honom”

Om laget spelar som ett kollektiv när han inte är med till skillnad mot när han är det så spelar det ingen roll om han vart världens smartaste spelare, han vinner inte själv under 60 min.

”poängsnitten är inte högre utan ap än va det är med ap sett till hela säsongen”

Innan aps senaste skada hade vi inte heller spelare som ang, laleggia, OLOF, fisker. Det hade vi under winningstreaken. Vi har även haft det under dessa 3 totalt värdelösa matcherna. Så ser man endast på de matcherna som varit efter att ang kom in så syns det väldigt tydligt båda spel och resultatmässigt när ap kom tillbaka.

”Vi har endast vunnit under streaken pga att vi haft ett galet pp, 5v5 har vi knappt levererat i”

Men vi vann fortfarande som ett kollektiv, målen gjordes kanske i pp men slitet i defensiven gjordes 5v5. Varför ser det inte likadant ut där nu när vi fortfarande ligger på samma sjuka pp % om inte till och med högre?

Statistik är ett bra verktyg men allt går inte mäta i statistik, de psykologiska aspekterna som varför spelare presterar sämre runt vissa individer syns inte i ett stapeldiagram. Det syns i hur folk uppträder.

Under streaken lirade vi glänsande matcher där vi tog in puck i zon majestätiskt, höll kvar puck i anfallszon utomordentligt och täckte skott enastående, ap kommer in och det är som bortblåst. Är det att dra slutsatser till sin spets? Ja kanske, kan det finnas fler aspekter? Ja absolut men visar man hvs 15 senaste matcher för någon totalt hockeyokunnig person och låter denne gissa vart på tidslinjen sett till lagprestation och matchpoängsproduktion ap kom tillbaka från skada prickar denne in 10 av 10. Det är ja övertygad om.

Hockey och inte minst lagsport handlar om så mycket mer än bara statistik och vem som gör flest mål eller skjuter hårdast, lagsport handlar även om glädje, gemenskap och sammanhållning. Utan glädje kommer man inte komma nånstans. Man saknade det innan winningstreaken och den verkar försvinner mer o mer efter den. Sen va det beror på får var och en skaffa sig sin uppfattning om, men ja har iallafall min klara uppfattning och den ändras inte förens den dagen Hv börjar visa upp samma hockey igen som de gjorde under större delar av streaken.

9 gillningar

Psykologi spelar absolut in. Också. Det är en av många faktorer.

Att AP tillsammans med ett gäng spelare inte kommit upp i den nivå vi ska förvänta oss är också en faktor till att vi ligger där vi ligger.

Men att utan några faktiska mätvärden, eller vad jag förmodar någon större insyn i omklädningsrummet, så är jag ändå fascinerad över hur man som hobbypsykolog (hur många högskolepoäng i psykologi har vi tillsammans på forumet? Jag har 20) kan koka ner det till att det är EN spelare som påverkar allt. I min värld är det att skrapa på ytan och inte se längre än dit näsan växer.

Jag utesluter inte tanken på att AP kan vara det problem många utgör honom för att göra. Men då är det en faktor av många.

Folk har haft en KÄNSLA att prestationen sett bättre ut under formtoppen. Trots det har de underliggande siffrorna utan AP inte direkt pekat på att spelet kommer hålla över tid. Ändå är folk chockade när vi plötsligt börjar förlora och letar återigen fram den absolut enklaste förklaringen. ”Släng upp AP på läktaren, och ni ska se att det löser sig”.

Som sagt. Fascinerande.

Testa o gå tillbaka till den trupp vi hade under vinnar spåret, värt att testa. Kommer det ge resultat? inte en jävla aning.

Det blir lätt att ta till den önskan, frågan är dock om det hjälper. Det blir forcerat på ett annat sätt, under dec månad kom det av sig självt mer eller mindre. Det tror jag kan vara en av nyckeln i det hela.

detta

1 gillning

Om det nu är AP som är den felande faktorn så ligger ju felet hos Blomman att spela honom. Om nu AP på ngt vis sänker moralen och ses som motsvarigheten till fotbollens Zlatan så ska han kanske upp på läktaren, men felet ligger ju hos Blomman. Det är han som tar ut laget, och kan han inte ta ut det bästa laget så ska han inte vara kvar. Nu är jag väldigt skeptisk till att AP är roten till allt ont, André vill ju spela, ska han säga till Blomman, Jag ska nog förpassas till läktaren då laget inte kämpar och moralen går i botten?

1 gillning

”Att AP tillsammans med ett gäng spelare inte kommit upp i den nivå vi ska förvänta oss är också en faktor till att vi ligger där vi ligger.”

Vilka är dessa andra spelare du syftar på? Och hur spelade/leverade de under tiden ap befann sig i sjukstugan?

”Folk har haft en KÄNSLA att prestationen sett bättre ut under formtoppen. ”

Självklart är det en KÄNSLA då som ja skriver det inte går att mäta i statistik. Men det du menar är att man inte fick till längre tid i anfallszon under denna period? Eller att man som ett kollektiv täckte skott på ett sätt som man inte tidigare gjort? Eller spelare som inte levererat attityd började och slutade göra det i samband med aps vara eller icke vara i laget?

”Trots det har underliggande siffrorna utan AP inte direkt pekat på att spelet kommer hålla över tid. Ändå är folk chockade när vi plötsligt börjar förlora och letar återigen fram den absolut enklaste förklaringen”

Om nu tabellpoängen beror på fortsatt dåliga underliggande siffror, varför blir då brytpunkten just när ap kommer tillbaka? Tillfällighet? Och bra pp statistik har vi fortfarande efter aps intåg om inte bättre, så att den skulle gått ner avskyvärt är ju inte anledningen direkt.

2 gillningar

Ja och om detta är problemet måste ju nån av alla spelare i laget ha mod att lyfta det till ytan och med coacherna, och då måste man ta tag i problemet, prata, diskutera komma fram till vad som inte fungerar.

1. Kan Coacherna se att det är något som inte verkar rätt till i gruppen så ska de givetvis agera på det.
  2. Om spelarna upplever att det är något problem med AP måste ju de också agera och påtala detta så att det går att se över vad som inte fungerar och försöka lösa det.

AP kanske inte är medveten om att han gör något som påverkar gruppen negativt, och om ingen påtalar det så kommer det ju inte bli bättre?

Vi har väl 3(?) kaptener som gruppen ska känna sig trygga att prata med om de inte skulle (Av någon anledning) vilja ta det direkt med coacherna.

viktigt: OM NU DETTA SKULLE VARA ETT PROBLEM! - INGET JAG SKRIVER HÄR ÄR NÅGON SANNING UTAN BARA RENT TÄNKANDE

”Om det nu är AP som är den felande faktorn så ligger ju felet hos Blomman att spela honom. Om nu AP på ngt vis sänker moralen och ses som motsvarigheten till fotbollens Zlatan så ska han kanske upp på läktaren, men felet ligger ju hos Blomman. Det är han som tar ut laget, och kan han inte ta ut det bästa laget så ska han inte vara kvar.”

Absolut är det så, men ja vet själv hur svårt det är att bänka laget smartaste spelare om ack på amtörnivå. Speciellt i det läge laget befinner sig i tabellen. Det krävs sin person till det.

Nu är jag väldigt skeptisk till att AP är roten till allt ont, André vill ju spela, ska han säga till Blomman, Jag ska nog förpassas till läktaren då laget inte kämpar och moralen går i botten?

Självklart kommer aldrig andre gå och säga så, finns ju inte utan ska det till en förändring så ska den komma ifrån Anton, vilket det också gjorde stundals inledningsvis av säsongen (inte hela kontraktsdelen utan när han blev bänkad). Folk skrek här inne om att det är helt fel person att bänka, andra spelar bättre. Jo absolut men kan ju ha legat nånting annat bakom det? Något djupare? (Obs rent spekulativt det där sista och inget jag har belägg för överhuvudtaget men en tanke som slog mig nu när ja skrev)

3 gillningar