Tråden om HV71

”Jag ser en massa. Jag ser hur Hugo släppte in det mesta igår. Jag ser hur Engsund ger bort pucken till en Timråit. Jag ser hur spelare som liksom AP är här för att producera inte gör det. Jag ser ett BP som återigen faller igenom. Och jag förstår inte riktigt hur EN enskild spelare ska kunna ha den negativa inverkan som du och många andra vill göra gällande, i synnerhet när det kommer till spelformer den inte ens spelar.”

Gjorde vi samma misstag när ap var skadad? Vi gjorde det innan han blev skadad, vi gör det efter han kommer tillbaka. Men gjordes de under tiden han var skadad? Ja upplever det verkligen inte som det, vet att många andra gör inte det heller, för hade så vart fallet hade detta varit en ickefråga och aldrig dykt upp på tal.

”Du verkar ju inte vara intresserad av underliggande siffror som pekar i motsatt riktning mot den den bild du vill ge.”

Är absolut intresserad av underliggandes siffror men om ap gör poäng eller inte när han spelar är i min bok inte relevant statistik då ja aldrig hävdat något om hans poängproduktion eller hans backcheck på nått sätt. Och varför ökar inte lagets produktion när vi får in en av seriens bästa och smartaste spelare? Var är det logiska i det?

”Du verkar också vara högst medveten om att det du bygger dina argument på inte går att härleda till något annat än det “ögat” ser. I det här fallet ditt öga, din känsla.”

Att vi är sämre på att få ner pucken i zon och behålla tryck, antal felpassningar i egen zon som leder till farliga lägen för motståndarn, avsaknaden av att få ut pucken från egen zon, drälla med pucken i sarghörnen, blockerade skott och där vi offrar oss för målvakten jämfört de tre senaste kontra 10 före det är ju mer än en känsla. Det är ju bara att se matcherna, sen att ja inte har ett exceldokument med de exakta siffrorna tar ju inte bort det faktiska i hur det ser ut.

”Skillnaden just nu är att jag är öppen för att psykologin också spelar in, vilket jag också skrev i ett tidigare inlägg, medan du verkar mindre mottaglig för vad siffrorna visar?”

Ja är absolut öppen för va båda delar visar men mer intresserad av hur man presterar som lag och mindre som individ.

”Du tycker det är fine med att utan evidens peka på att AP är problemet. Jag känner mig mindre bekväm med det.”

Är egentligen betydligt mer emot att kasta skit på enskilda spelare och försvarat flertalet spelare även här på forumet än va andra skribenter är. Men när laget ser ut att reagera prestationsmässigt på något vid ett tillfälle kan det absolut vara tillfälligt men när det sker flertalet gånger så har det istället övergått till ett mönster. Och återigen detta är inte första tillfället lagprestationen förbättras när ap försvinner och försämras när han kommer tillbaka, hade så vart fallet hade detta varit ett ickeproblem och diskussionen hade aldrig uppstått.

”Vad gäller siffrorna du eftersöker, om de går att hitta, får du ta fram dem själv.

Tänkte du som mer gillar statistik hade nånstans där det gick att ta reda på, då ja inte hittat det nånstans.

2 gillningar

Jag vill också att laget HV presterar. Nu tror jag dock inte det är så enkelt att det handlar om EN enskild spelare. Handlade det om en enskild spelare så kan vi som sagt gräva fram fler spelare som då ni enligt er logik har "samma negativa inverkan”. Bra sugen på att göra det.

Du hittar inte statistiken som säger att prestationen blivit bättre. Ja, då blir det ju svårt. Och då kan vi bara gå på på siffrorna som visar att prestationen faktiskt inte blivit så mycket bättre, i alla fall inte så som du menar.

Sett till hur siffrorna sett ut har laget överpresterat. Att HV skulle falla tillbaka till gamla hjulspår var bara en tidsfråga. Sen att det råkar inträffa när AP och några andra spelare är tillbaka, samt att Hugo står, tror jag mest är en olycklig tillfällighet.

Nu har vi det lag vi har och grundproblemet i min värld är detsamma som både före, under och efter AP. Tränarna måste hitta ett grundspel som gör att vi vinner matcher.

1 gillning

Nu måste ledning med HC och GM våga ta tuffa och obekväma beslut. Goda råd är dyra. Prata innerligt med alla spelare. Vad är det som gör att det blir som det blir? Hur funkar gruppen? Vad påverkar? Säkra vi spelar det bästa laget.

Precis som fotboll eller ett OS-lag i hockey kan man inte ta ut bästa spelarna. Man måste ta ut de spelare som ger det bästa laget. Den som passar bäst in på varje position. Känns som ett sjukt tänk i hockey i bland att alla de bästa ska in, hitta en plats bara. Det funkar inte så. Det handlar om roller att fylla, spelare som funkar ihop som lag, en kemi, en positiv anda, alla drar åt samma håll.

Nu funkade det ju fint. Absolut, man kan ändra ett vinnande koncept till ett ännu bättre vinnande koncept (å andra sidan så länge man vinner kanske det är bra nog? Men man kan vara redo med alternativ inför en svacka) men då hade jag gjort det med fingertoppskänsla, några ändringar i taget, minuter, byten, börja nedifrån, jobba sig in.

Var försiktig med gruppen.

3 gillningar

Grundspel har vi inte haft på en del år, först nu med blomman som man ser linjer osv, inte hela tiden men aa. Dumpa puck jobba hårt har väll varit receptet innan utan lyckad framgång? Så ska vi jämföra o skit så vill jag påstå att det är bättre nu men individuella misstag straffar sig för hårt och ofta.

1 gillning

Det som är skönt att veta är att det är Björn och Chris som styr, det lugnar åtminstone mig och litar till 100 på att dom tar rätt beslut för att vända skutan. Hade det varit förra året hade jag gett upp nu.

2 gillningar

Efter att ha tittat på highlights tror jag det viktigaste är att HV börjar spela ett smartare försvarsspel. (eller mindre korkat)

Just nu går flera spelare rakt mot pucken som zombies, vrider inte på huvudet utan står ibland på kö för att attackera motståndaren vid sargen hellre än att se vad som sker runt om.

Man prioriterar alltid att jaga puck och glömmer fullständigt positioneringen. Hellre tvärtom i så fall.

Sen måste förstås ett bättre målvaktsspel till också - men det kommer garanterat inte bli sämre än senaste matcherna och vi har ju trots allt tre alternativ.

Jo absolut, men vi hade ett tillräckligt bra försvarsspel för att vinna matcher tidigare. Varför har vi tappat detta? En viktig orsak är målvakts bytet.

Vi tar åter in den målvakt som inte vann matcher åt oss innan. Högst märklig coaching. Man går inte på prestation. Jag hade hellre tagit FD som var med och tog första segern i streaken.

Jag upplever ingen trygghet alls där bak

1 gillning

Jag tror det handlar om att det dels hänt mycket i truppen, folk kommit tillbaka och man är lite ovan att spela tillsammans - men samtidigt är det upp till AB nu att påpeka bristerna och samla gänget .

Detta kommer bli kanon !!!

1 gillning

Imponerade att du tror det. Jag tror helt tvärtom, det kommer bli värre och sämre, det säger historien och bara framtiden kan motbevisa detta.

1 gillning

”Handlade det om en enskild spelare så kan vi som sagt gräva fram fler spelare som då ni enligt er logik har "samma negativa inverkan”. Bra sugen på att göra det.”

Gör gärna det, kan va intressant för just nu ser ja ingen annan i laget som har den negativa påverkan som ap verkar ha.

”Du hittar inte statistiken som säger att prestationen blivit bättre. Ja, då blir det ju svårt. Och då kan vi bara gå på på siffrorna som visar att prestationen faktiskt inte blivit så mycket bättre, i alla fall inte så som du menar.”

Tittar du inte på matcherna? Sätter man tog sig in i offensiv zon och behöll pucken där, man täckte skott som aldrig förr. Felpassningarna ala Engsund mot Timrå var som bortblåsta. Helt plötsligt är man tillbaka på ruta ett igen med skillnaden att pp senaste 3 blivit bättre.

”Sett till hur siffrorna sett ut har laget överpresterat. Att HV skulle falla tillbaka till gamla hjulspår var bara en tidsfråga. Sen att det råkar inträffa när AP och några andra spelare är tillbaka, samt att Hugo står, tror jag mest är en olycklig tillfällighet.”

Att man då inte levererar bättre hockey nu då när lagets bästa spelare är tillbaka än va man gjorde innan? Och vilka spelare utöver ap är det som kommit tillbaka i samma veva? Jvm spelarna var ju först tillbaka igår och matchen mot Malmö var ju den första riktigt kassa matchen. Tedenby kanske men där handlar det nog inte tyvärr om något psykologiskt utan att han mer är slut på denna nivån. Tillfällighet är när något sker en gång. Flertalet gånger bildar ett mönster.

”Nu har vi det lag vi har och grundproblemet i min värld är detsamma som både före, under och efter AP. Tränarna måste hitta ett grundspel som gör att vi vinner matcher.”

Ett fungerande spel fanns under streaken annars vinner man inte mot seriens formstarkaste lag (tex Örebro som var nya serieledare när vi vann)

1 gillning

Om jag tolkar de siffror jag sett fladdra förbi här på forumet, så är min hypotes att den största skillnaden i princip att AP20 försvann från PP1 och att Ang och company tillkommit i samma formation, vilket ledde till högre målproduktion.

Så jag tror inte alls det har särskilt mycket med AP att göra annat än att han inte fungerade i PP1 (jag vill minnas att många påpekade att han saktade ner spelet).

Därtill minskade insläppta mål under de matcher HV gick bra. Vilket jag i sin tur tror sporrade spelare att göra det lilla extra. Jag upplevde motsatsen igår – en känsla av att luften gick ur laget när Alnefeldt fumlade in 0-1. Innan dess hade de en ganska intensiv sekvens där de pressade tillbaka Timrå.

3 gillningar

Virre. Du har bestämt dig att problemet är AP. Jag tycker du har rätt svaga grunder till dina antaganden (psykologi handlar som sagt även det om att finna evidens).

Jag är av den bestämda uppfattningen att en enskild spelare inte kan påverka så mycket som du menar, vilket jag försökt påvisa genom att ta fram siffror på att spelet inte pekat åt den riktning du menar.

Det biter inte på dig. Du kan inte komma fram med egna siffror, du frågar om huruvida jag tittar på matcherna, vilket jag gör och jag nämner det jag ser. Och jag har ju som sagt kvar min åsikt.

Så tror det är bäst att vi sätter punkt för debatten här.

1 gillning

Men det förklarar ju inte de två andra matcherna som vi inte heller vunnit trots att ap inte varit i något pp. Och på det är pp procenten högre de tre matcherna än under streaken.

Och tar man malmömatchen som exempel berodde det inte på Hugo som trots något fladdrig (vilket verkar vara hans stil) gjorde en riktigt bra match tills han blev skadad. Trots det gjorde laget en klappkass match och inte bara för man tappade ledningen utan från första minut bortsätt från fiskens enastående minuter Typ.

Du är ju rätt bestämd på din åsikt också. Så det är nog absolut rätt.

1 gillning

Blir nog bäst att släppa diskussionen här, men som en avslutande fråga bara. Ifall nu inte ap skulle ha någon som helst negativ inverkan på den streak och på laget när han skulle komma tillbaka, hur kommer det sig då att flertalet skribenter inte minst här inne på forumet förutspådde just slutet på streaken så fort ap kommer tillbaka? Och återigen, sker det en gång så absolut kan det vara en tillfällighet men sker det flera gånger bildar det ett mönster. Och det var ju just det som skedde, att det folk förutspådde blev också resultatet och att detta inte är första gången.

1 gillning

Av ren nyfikenhet. Är det Andrés fel att Engsund spelar med armen under huvudet eller att Hugo är ihåligare än en innebandyboll?

5 gillningar

Kastar in mig här lite snabbt, jag var också en av de som sade att detta spel kommer inte finnas kvar när AP kommer tillbaka. Inte för att det är just AP som driver in någon negativ energi utan jag tror spontant att resterande spelare inte gör de fulla jobbet och förlitar sig på att andra ska lösa det. Lite så det har varit hela tiden för HV de senaste säsongerna, man förlitar sig på att AP går in och gör ett hattrick eller något och vinner matchen åt oss - så känns de iallafall, men jag har inte all koll såklart.

Och gällande statistiken och ifall du kollar på matcherna. Bara för att det inte finns nerskrivet på ett exceldokument så betyder ju inte att det inte stämmer. Eller menar du inte att man inte tog sig in och låste fast pucken i offensiv zon på ett helt annat sätt under streaken kontra efter och innan? Sen om det beror på ap eller inte i truppen, ja har min uppfattning, hade egentlgien den redan förra säsongen när samma mönster visade sig då.

Bästa hockeyn spelade man under streaken och då var ap utanför truppen och är det inte pga honom borde vi rent krasst bli bättre med honom i truppen och inte tvärt om

Spelar inte alla med armen under huvudet? :wink:

8 gillningar

Det har inte nödvändigvis med Hugo att göra, utan variabeln [Målvaktsprestation]. Malmömatchen berodde till stor del på att målvakten (Glifford i detta fall) spelade dåligt i sista perioden. Hade han hållit nollan eller “bara” släppt in två hade det blivit vinst.

Så på den matchen stämmer hypotesen att PP blivit bättre när AP togs bort och målvakten underpresterar.

Detsamma gäller matchen mot Timrå där PP också är så bra att det bryter Timrås boxplay-svit, men HV:s målvakt är riktigt dålig.

Jag tror som sagt att när målvakterna börjar släppa in skitpuckar så börjar försvaret vackla, för de vet inte riktigt hur de ska försvara målet längre. Det leder till dåliga och otydliga uppspel eftersom försvaret hela tiden krånglar till det. De backar hem för att skydda målburen i stället för möta upp vid blå, vilket även gör det mycket svårare för de egna anfallarna att ta in pucken i anfallszon.

1 gillning