”Jag ser en massa. Jag ser hur Hugo släppte in det mesta igår. Jag ser hur Engsund ger bort pucken till en Timråit. Jag ser hur spelare som liksom AP är här för att producera inte gör det. Jag ser ett BP som återigen faller igenom. Och jag förstår inte riktigt hur EN enskild spelare ska kunna ha den negativa inverkan som du och många andra vill göra gällande, i synnerhet när det kommer till spelformer den inte ens spelar.”
Gjorde vi samma misstag när ap var skadad? Vi gjorde det innan han blev skadad, vi gör det efter han kommer tillbaka. Men gjordes de under tiden han var skadad? Ja upplever det verkligen inte som det, vet att många andra gör inte det heller, för hade så vart fallet hade detta varit en ickefråga och aldrig dykt upp på tal.
”Du verkar ju inte vara intresserad av underliggande siffror som pekar i motsatt riktning mot den den bild du vill ge.”
Är absolut intresserad av underliggandes siffror men om ap gör poäng eller inte när han spelar är i min bok inte relevant statistik då ja aldrig hävdat något om hans poängproduktion eller hans backcheck på nått sätt. Och varför ökar inte lagets produktion när vi får in en av seriens bästa och smartaste spelare? Var är det logiska i det?
”Du verkar också vara högst medveten om att det du bygger dina argument på inte går att härleda till något annat än det “ögat” ser. I det här fallet ditt öga, din känsla.”
Att vi är sämre på att få ner pucken i zon och behålla tryck, antal felpassningar i egen zon som leder till farliga lägen för motståndarn, avsaknaden av att få ut pucken från egen zon, drälla med pucken i sarghörnen, blockerade skott och där vi offrar oss för målvakten jämfört de tre senaste kontra 10 före det är ju mer än en känsla. Det är ju bara att se matcherna, sen att ja inte har ett exceldokument med de exakta siffrorna tar ju inte bort det faktiska i hur det ser ut.
”Skillnaden just nu är att jag är öppen för att psykologin också spelar in, vilket jag också skrev i ett tidigare inlägg, medan du verkar mindre mottaglig för vad siffrorna visar?”
Ja är absolut öppen för va båda delar visar men mer intresserad av hur man presterar som lag och mindre som individ.
”Du tycker det är fine med att utan evidens peka på att AP är problemet. Jag känner mig mindre bekväm med det.”
Är egentligen betydligt mer emot att kasta skit på enskilda spelare och försvarat flertalet spelare även här på forumet än va andra skribenter är. Men när laget ser ut att reagera prestationsmässigt på något vid ett tillfälle kan det absolut vara tillfälligt men när det sker flertalet gånger så har det istället övergått till ett mönster. Och återigen detta är inte första tillfället lagprestationen förbättras när ap försvinner och försämras när han kommer tillbaka, hade så vart fallet hade detta varit ett ickeproblem och diskussionen hade aldrig uppstått.
”Vad gäller siffrorna du eftersöker, om de går att hitta, får du ta fram dem själv.”
Tänkte du som mer gillar statistik hade nånstans där det gick att ta reda på, då ja inte hittat det nånstans.