Tråden om HV71

Känns långsökt, det är elit hockeyspelare vi gaggar om. Borde förstå att en enstaka spelare inte kan avgöra varje match och förlita sig på det?

Om den mentala biten påverkas negativt så blir även prestationen därefter. Så självklart kan det bero på ap återigen i truppen, inte minst undermedvetet

Så bör det rimligen vara, men senaste 3-4 säsongerna så känns det inte alls så.

1 gillning

Wow.
Du gör det enkelt för dig, så kan man säga.

3 gillningar

Jo fast laget spelade kasst mot Malmö långt innan glifford fick hoppa in. Va hade vi i 2a perioden mot Malmö? 3 mål på 4 skott? Det var ju inte för att vi spelade bra som vi bara mäktade med 4 skott. Hade vi spelat helt lysande men ändå förlorat hade det varit något helt annat och ingen hade hackat på ap. Men nu spelar vi så pass mycket sämre överallt och bortsätt från pp. Men tiden får väl helt utvisa hur det går. Börjar man spela bra igen (för det om något visade ändå streaken på att man kunde) så är allt bra men blir föga förvånad om så blir fallet. Och för den delen ör det väl bara en tidsfråga innan ap drar på sig en ny skada igen så får vi se hur laget svarar på det

Älskar att vi nu är inne på det undermedvetna (hur tusan mäter vi det?).
Vi kanske ska starta stora filosof-tråden här på forumet?

2 gillningar

Alla lag har dippar. Det räckte t ex att Frölunda dippade 5 min för att tappa matchen mot HV.

Det jag tror en del försöker säga här är att de enda två statistiska värden vi kan se har förändrats är PP och insläppta mål.

Sedan kan man såklart alltid diskutera vad som är hönan och ägget: gör målvakten försvaret dåligt eller är det försvaret som gör målvakten dålig. Det diskuterades friskt förra säsongen med Ortio.

Och jag börjar nu bli mer och mer fundersam på om HV:s stora problem de senaste åren har varit målvakterna.

2 gillningar

Vi var ju ett gäng som förutspådde att streaken inte heller skulle hålla över tid? Sååå.

2 gillningar

Istället för att häckla och göra narr så svara på frågan ja ställde istället hur skribenter kunde förutspå den utveckling vi nu sett? Och sen hur man mäter undermedvetet? Ne de blir ju svårt därav att man måste tala om det psykologiska istället. Men ja förutsätter att han inte skulle göra något medvetet då det varit totalt sjukt men allt sker inte alltid medvetet där av undermedvetet

Svarade dig ovan.

Vi var några som förutspådde, baserat på siffror, att streaken inte skulle hålla över tid. Så lika mycket som du påstår att du fick rätt, lika mycket kan vi som kollat på siffrorna påstå att vi fått rätt.

1 gillning

Gav ni nån exakt datum? Antal matcher? Medans den andra sidan var betydligt mer exakt med vad man förutspådde, att när ap kommer in vänder det. Att man inte kan ligga på överpresterande siffror en hel säsong och att den förr eller senare skulle brytas förstod nog alla. Men att man skulle börja dumpa puck och låsa i sarghörn har ju inget med överpresterande siffror att göra utan en inställningsfråga och det mentala.

Men vi släpper diskussionen här, vi kommer ingenstans utan får ha var sin uppfattning helt enkelt

Edit: Såg att du svarar efter att ja redan skickat

Modernt psykologiskt arbete är i allra högsta grad mätbart och bygger på observerbara beteenden.
@matsqq lade upp några bilder i matchtråden som bland annat visar beteenden som att följa pucken med blicken istället för sin spelare och att åka bort från eget mål. Det går lätt att hitta ett tiotal konkreta beteenden som går att mäta, följa upp och ändra på.

Du är inne på metafysik, inte psykologi.

2 gillningar

På tal om annat. Är det bara jag som vill se en ny center illa kvickt så att vi kan få loss Reber och sätta honom på en kant?
På tal om Glifford så ska han givetvis spela. Jag har tröttnat på sprattlandet. Det om något kan sprida oro till resterande spelare. Backar som forwards. Vikten av kemi med sin egen målvakt är ofta högt underskattad. ‘vilka skott kan vi släppa?’, ‘kan vi lita på honom?’ osv. Det om något kan sprida sig mentalt. Ahlnefelt är värvad som en första målvakt. 200k? Han är värvad för att laget ska kunna luta sig mot honom.

4 gillningar

Det undermedvetna anknyter nya händelser med tidigare upplevelser. Så visst påverkar detta individer och därav inte får ut sitt i nuet. Om varje spelare går ner 1% så blir laget under 80% vilket då skulle kunna vara förklaring till hur det ser ut i perioder/ delar av matcher. PP kan i sin tur bli en falsk trygghet osv. Så visst är det mätbart.

AP har spelat 19 matcher.

Om du inte orkar så tar jag fram en sån lista på samtliga spelare senare i helgen. Så ska vi se om det finns några andra spelare som sprider dålig energi. Då hittar vi säkert ett gäng till som bör bänkas omedelbart.

Sen är det spännande att Glifford inte stått en match från start med AP i laget. AP:s poängsnitt är likvärdigt med Alnefelts och Dichows. Medan laget utan AP korrelerar bättre med Gliffords poängsnitt.

Hmmm…

2 gillningar

Eller så har han spelat 20 matcher. Förändrar lite, men trenden…

1 gillning

Och du tycker inte det är intressant att laget utan AP har ett poängsnitt som korrelerar med Gliffords, samtidigt som AP:s ligger på nästan exakt samma som Dichows/Alnefelts gemensamma poängsnitt?

Kan tänka mig hur AP, Dichow och Alnefelt sitter där i omklädningsrummet och kokar orm tillsammans inför match… Eller inte.

Min poäng. Att titta på en spelares poängsnitt med laget säger egentligen ingenting alls. Inte som en isolerad siffra i alla fall.

Den psykologiska delen skall inte underskattas.
När Glifford klev in så tror jag själv han spred ett lugn omkring sig som den målvakt och person han när. Detta smittade nog även av sig till övriga laget som helt plötsligt började agera annorlunda, kanske med en ökad trygghet i spelet och det ena gav det andra.
Inte hela förklaringen till trendbrottet men kanske en del av den (?)

Fast nu gjorde ju jag precis tvärt om. Tittade på lagets poängsnitt med AP och utan AP. Det stärker ändå min tes att LAGET presterar sämre med AP än utan AP.

3 gillningar

Var otydlig. Det du tittar på säger ingenting. Det finns massa andra faktorer som kan påverka. Som exempelvis målvaktsval vilket jag skrev i inlägget ovan.

Och som sagt. Vi kan nog ta fram fler exempel än AP.

1 gillning