Ja tänk. Vilka bortkastade pengar.
240k Engsund
200k Ahlnefelt
140k Nyberg
300k Tedenby
300k Tikka
(Notera att jag höftade siffrorna utifrån mitt eget minne)
Det är ca 1,2 miljoner låsta i dessa kontrakt. Det är 8st Laleggia-kontrakt. Hierarkin i HV är helt rubbad.
Lägg därtill att vi har AP på 250k? Och OSL på minst 150k som underpresterar.
Seppälä vet jag inte vad för slags kontrakt han sitter på? Känns som att det kan vara rätt saftigt det oxå.
Ju mer jag tänker på detta, ju mer irriterad blir jag.
Hv borde kunna ha både en och två målvakter som är bättre än Ahlnefelt.
En statistikfråga kring vunna/förlorade matcher.
Finns det, i så fall var, statistik på vunna närkamper/ 50-50 puckar?
Jag upplever det som senaste tre matcherna varit sämre en under den bättre streaken.
Lite kan det vara avsaknad av eller osäkerhet kring strukturer i spelet som spökar. Kan ju lätt bli så när det kastas om.
Jag ser puckmottagare som måste se sig om efter var med och motspelare är när de har tagit emot pucken. Inga ”ryggmärgsreflexer” funkar.
Jag ser både nu och under streaken flera bra individuella prestationer.
Men mindre av ordnat organiserat spel.
Kollade lite på hur plus minus utvecklat sig kedja för kedja.
Första kedjan med Ang, OFM, Lenc levererar fortfarande.
Tredje-kedjan har varit ett sänke både under poängsviten och nu efteråt (oavsett konstellation).
Fjärde knuggarna gör sitt jobb och släpper till mycket lite.
Den stora skillnaden är att Luoto, Borgström, OSL gått från att spela 0 eller +1 under matcherna till att förlora sin match i matchen.
Så det som behöver göras som ett minimum är att få 2:a och 3:e kedjorna att inte förlora sina matcher i matcherna. Låt första kedjan får spela på. Låta 2:a och 3:e få arbeta mer med defensiven. Prova att byta ut OSL mot Brännström (som är mest lik OSL med mycket fart och bröt).
Plus minus
Match 21-29 (poängsviten) / Match 30-32 (tre senaste)
Det som förvånar mig är att Abbott inte gjort mer för att vända den här skiten. Han har tagit in två spelare under säsong som höjt nivån. Bra. Men han har inte släppt spelare som helt uppenbart sänker nivån (räknar knappt in Strandell).
HV som förening just nu påminner liiite för mycket om Hult/Agne-tiden då man väntade in absurdum på att göra några drastiska förändringar. Man är mån om att ge förtroende till både spelare och ledare. Men med en sån här säsongsstart finns ingen tid för sådant. Det har vi lärt oss den hårda vägen.
Å ena sidan ska vi vara glada för den tillfälliga formtoppen då det gett oss en möjlighet att faktiskt hålla oss kvar. Fyra poäng upp är inte omöjligt.
Å andra sidan tror jag det dessvärre kan ha vaggat in oss i en falsk trygghet där vi dragit felaktiga slutsatser om att vi har rätt tränare, rätt spelare, rätt spelsystem osv.
Målvaktssidan är precis lika svag då som nu. Centersidan är fortsatt ett frågetecken. Spelare med dyra kontrakt från förra säsongen har inte höjt sig, tvärtom.
Jag tror man måste börja röra om lite för att få den långsiktiga effekt man önskar. Inte bara köra på och tro att vi faktiskt har något att bygga vidare på. I alla fall inte när tabellen efter 33 omgångar säger det exakt motsatta.
Som en side note skulle det vara ytterligare ett misslyckande av HV som förening om LHC nu lyckades hålla sig kvar tack vare ett tränarbyte, samtidigt som man själva fick kvala. Mardrömmen. Men det brukar ju oftast bli så sett till de senaste säsongerna. HV tar sällan rätt beslut.
Ante Karlsson kom in till Linköping och la all kraft på försvarspelet!
Blomman ger spelarna ledigt istället för att bygga något! Säger inte att det va fel men nog fan kunde man nött detaljer i försvaret igår istället för att slappa!
Nu måste man gnugga defence där samtliga vet vad man ska göra. Nu är det hey baberiba långa stunder.