När hade HV71 en målvakt som tog kliv framåt i sin utveckling? Det är väl 2017 då Linus vaktade kassen!?
Är det fel på målvaktstränaren kanske?
Är det vårt största fel? Vi har ju ändå unga hungriga målvakter som ska bli bättre och bättre.
Men hos är det tvärtom?!
Jag tror Glifford är en blivande toppmålvakt - men han håller inte jämnhet för SHL-etta än. Och då är det ett stort problem att vi har två till som inte gör det.
Spelar hv som idag så finns alla chanser att undvika kval. Det enskilt största orosmomentet är målvakts posten. Finns ingen som levererar när det behövs som mest. Finns det någon målvakt därute som är stabil så tycker jag vi behöver hugga. Sen behöver vi tajta till defensiven och inte släppa för billiga mål. Vi är för blöta runt eget mål. 19 matcher kvar. Snart är goda råd jääääävligt dyra.
Ett bra försvarsspel kan ju även bidra till ett bra målvaktsspel och tvärtom. Kollar man räddningsprocent före, under och efter vår poängstreak så är det ju rätt tydligt att en hög räddningsprocent varit en extremt viktig nyckel när vi faktiskt tagit våra poäng.
Vi har gått från att ha näst sämst procent de tjugo första omgångarna till att vara bäst de nio följande för att de fyra senaste vara tvärsämst.
Tror tvärtemot de flesta (tror jag), att sagan om Gliffan inte leder till en 1:a spade i ett SHL lag. Han är stor, läser spelet bra osv men är lite lite för långsam.
Ok målvakt i HA, visst. Inget fel i det.
Finns en anledning till att han inte fick åka på JVM. (tur för HV där och då)
T ex Gidelöf är klassen bättre. Stor han med, men snabbare.
Efter att Gliffords “smekmånad” nu verkar vara över placerar sig alla våra målvakter numera på den undre halvan sett till differensen mellan insläppta mål och xGA…
Jag hoppas verkligen att sagan om Glifford inte är över riktigt ännu, men just nu är målvaktsposten uppenbarligen en rejäl huvudvärk.
Ps. Eftersom jag inte har tillgång till den detaljerade statistiken om exakt varifrån skott avlossas osv har jag räknat fram ett enkelt xGA-mått baserat på antal skott i respektive utanför skottsektorn. Det stämmer alltså inte nödvändigtvis överens med det som redovisas på t.ex. “hockeysiffror”.
Nåt slags ljus i mörkret är ju att LHC:s Myrenberg verkar ha hamnat i nån Glifford-saga också. I synnerhet sett till de senaste matcherna. Kan inte hålla i en evighet det heller…
Hmmm.
Hittade lite spännande stats på Hugo Alnefelt.
Sifforna i 5 mot 5 är inte alls jätteilla, 91.91% i 5 mot 5.
I BP det fullkomligt ramlar in för honom.
Återkommer om det en annan dag. Sova nu. Pulsen har gått ner lite lite nu…
Tänker på Bengan och handbollslandslaget. I busskö i Egypten, utan aircondition:
“Grabbar, idag tränar vi tålamod”.
Vi tränar tydligen på att inte tappa ledningar sista tio.
Fan, fan, fan!
Vi skulle lyckats stänga matchen mot MIF när vi leder med 4-1 med 20 min kvar, trots att vi spelade piss.
Vi skulle lyckats stänga gårdagens match när vi leder med 3-2 och faktiskt spelade bra ishockey. OM detta hade varit fallet hade vi legat på plats 8! ÅTTA! En jäkla skillnad, jämfört med den ångest vi har nu igen.
Målvaktsproblemet är så tydligt, så bara att slanta upp för Jiljander om det finns något där ute!
Hur är det möjligt att bygga ett lag med två andra målvakter och sätta hoppet till en J20-spade??
Nu är det allvar på riktigt. Nu måste man ta beslut. Vi har de målvakter vi har och vi kan inte köra med tre. Peka på Hugo och säg…vi kör med dig som etta. Dichow blir backup och Glifford tillbaka till J20 om han inte kan lånas ut.
Vi har bara tre klassbackar, Alsing, LaLeggia och Day. Fransson ska kallas hem för vi har inte sex backar som är bättre än han. Sjöholm blir trots allt femteback. Sen får man bestämma sig om Engsund en gång för alla. Blir han kvar blir han nr sex, Seppälä nr 7. Hur mycket jag än gillar våra juniorer, så i detta utsatta läge håller varken Hallquisth eller Gustafsson, tyvärr.
På forwardssidan är det jätteviktigt att få till en fjärdekedja som inte släpper till mål bakåt. Få in framförallt WIN i spel, kanske med Tikka som center och komplettera med Tedenby alternativt Herman Hansson.
Förstalinen känns given, Lenc, Mølgaard, Ang. Andra linen blir knepig. Som sagts här tidigare så gör de inte tillräckligt med mål i 5 mot 5. T ex har Borgström endast varit på isen på 19 av 65 gjorda mål med lika manskap. Det är inte tillräckligt bra. Och detta är väl lagets akilleshäl. Det påverkar också tredjelinen.
De sex som ska spela här borde va Luoto, Borgström, Brännström, Kero, AP20 och OSL med Reber som bubblare. Inte heller här tror jag våra övriga juniorer är lösningen, tyvärr. Den stora frågan att lösa blir att sätta en andra line som gör mål. Då ger sig tredjelinen självklar. Detta måste coachstaben lösa tills på torsdag för själv är jag högst fundersam hur man ska få ihop det.
Sen gällande Borgström kan det ju vara så enkelt att han helt enkelt inte passar som center i fem mot fem-spelet. I PP tar ju Kero den rollen. Så en center in innan transferfönstret är nog att föredra så man kan flytta ut Borgy på en vinge.
Gällande målvakten har jag svårt att se hur Hugo ska kunna klara av att axla förstaspaden. Han är för dålig helt enkelt. Tror vi får acceptera att vi inte har någon förstakeeper utan fortsätta rotera tills vi träffar rätt några matcher, sen rotera igen. I bästa fall gör någon av dem en Dichow och spikar igen när det verkligen behövs.
Det är väl så att Borgströms produktion i pp har förblindat och dolt hans rent av svaga spel i 5 mot 5. Många, både experter, journalister, fans mm har väl uttryckt att det inte behöver värvas nån mer center. Men jag är nog på din linje. En ny bra center öppnar för en kedja med Borgström, Ny, AP20. Sen en tredje line med Luoto, Kero, och tredje länken där då? Brännström/OSL/Reber.
Målvaktsfrågan är svår. Hugo vinner tyvärr för få matcher, Glifford har släppt in 4 per match de tre senaste matcherna han stått eller hoppat in. Att Nubben bränner 200 tkr i månaden under tre år på Alnefelt blottar den mannens totala oduglighet. Kanske har Dichow blivit tillräckligt förbannad och revanschsugen så att han kan gå in och spika igen. Oavsett, tror jag man måste bestämma sig.
Hoppas verkligen att man går med Glifford. Vad får er att vilja gå med dom andra målisarna före honom just nu? Vi gjorde en helt ok match igår och skulle haft poäng. Spelet ser bättre ut än i matcherna med Hugo.