Håller med!
Att både Hugo och Olof inte presterat på allra senaste och Dichow är en otestad joker just nu. Vi är svältfödda på bra prestationer och hoppas på mirakel!
Men jag håller med om att Olof jobbar på ett sätt som gör att laget ser bättre ut och vice versa. Liksom enklare och mindre spektakulärt.
Ja, dumt att klaga över Borgströms poängproduktion i PP. Där är han bäst i hela ligan. I fem mot fem ligger han dock på plats 38. Det är i samband med HV:s poängstreak från omgång 21 som hans produktion gått ner, från 0,5 till 0,38. Inte katastrof, men inte heller jättebra för en ledande spelare.
Gäller även för HV och Blomman att inte blanda ihop korten. Borgström liksom egentligen hela spelet i fem mot fem måste upp minst ett par, tre nivåer. Och en lösning kan exempelvis vara att sätta Borgström på en kant och i en miljö där han faktiskt får möjlighet till att leverera.
För övrigt lite intressant att titta på hur våra spelare producerar i fem mot fem.
Lenc och Moelgaard har producerat lika mycket som Borgström. Moelgaard har bäst poängsnitt, följt av Ang och AP.
Det pekar väl på att man faktiskt fått igång en förstakedja, samt att man bör nyttja AP:s skills bättre.
Luoto producerar inte alls så som jag tycker man kan kräva av en spelare i en sådan roll. Det öppnar för frågan om man kanske även ska testa att splittra på han och Borgström?
Lenc-OFM-Ang
Borgström-Kero-AP
Brännström-Reber-Luoto
OSL-Tikka-Tedenby/WIN
I ett best case scenario
Lenc-OFM-Ang
Borgström-Ny center-AP
Brännström-Kero-Luoto
OSL-Reber-Tedenby/WIN
För att sätta borgy på kanten behöver abbott/liljander hitta en center känner jag. Spelskicklig sådan.
AP trivdes ju bra bredvid Miele och Shore där under slutet av säsongen 2022/2023. Och förra året funkade Borgström och AP fint med Shore.
Det har ju gått att hitta den typen av spelare förr, så dyker möjligheten upp så borde HV hugga direkt.
Ja, jag hoppas innerligt att man tittar på en C och har det som prio. Det är så sorligt hur felbyggt detta lag är.
Hitta spelare innan deadline är nog inga problem. Det som är bekymret är att vi måste skära bort en hel del dyrt dökött innan vi ens kan tänka tanken att värva nytt.
Dökött va snällt sagt i vissa fall, en del känns nära på förmultnat men du har absolut poäng där…
Förutom att eventuellt förstärka eller förändra i laget, MÅSTE spelarna vara mycket noggrannare med pucken. Undrar hur många poäng vi gett bort på slarv, misstag och felbeslut? Säkert 7-10 poäng.
Mot Frölunda t ex, i Frölundas första pp, hamnar pucken efter tekning hos Sjöholm som snabbt ska skicka pucken ur zonen, men missar, det blir en “strumprullare” som stannar på en frölundaback. Sen ett par tre pass och en styrning så är det 0-1.
I HVs eget pp slår Borgy? ett dåligt pass till LaLeggia som tar ett felskär, slänger sig, men en Frölundaspelare får friläge och 0-2.
Engsunds indianare mot Timrå med 15 sek kvar av perioden.
Fan, vi kan inte hålla på med sånt. Skärpning!
Just nu ser det dåligt ut för bägge av våra representationslag. Både damlaget och herrlaget huserar på kvalplats.
Där har du kedjorna!
Satt och funderade kring kedjorna och tyckte att Bränna-Kero-OSL var intressant. Men vad ska vi då göra med Reber, som är så in i helvete bra. Men där har du lösningen! Sjukt intressant fjärdekedja!
Inget gnäll. Vad jag ser är vad som investeras, eller insats om man så vill, i matcherna. Den enskilt över tid största anledningen till om vi tar poäng eller inte. Inget hokus pokus, skit in skit ut kort och gott.
Så de relevanta parametrarna du eftersöker är inte faktiska mätvärden utan alltså dina egna personliga parametrar baserat på det du ser och vad du tycker är en bra insats?
Ja. Så kan det vara. Men då slutar också diskussionen där. I alla fall kring just detta.
Exakt. Allt är inte mätbart. Utan det handlar om så mycket mer än bara statistik till vad en bra prestation innebär. Därav ganska ointressant.
Statistik kan vinklas hur som för att passa ens egna uppfattning. En dålig prestation går aldrig snacka bort.
Jag försökte räkna och summera HV:s insatser såhär långt under den här säsongen. Finns det något bättre att ägna söndagskvällen åt? Tittade då på hur sambandet mellan gjorda mål, insläppta mål, räddningsprocent och vinster/poäng har sett ut under de senaste 10 säsongerna.
Till att börja med gjorda mål framåt:
Varje lag och match motsvarar en rad i underlaget. På andra raden kan man t.ex. se följande: Under de senaste 10 säsongerna har 1181 lag gjort 1 mål i en match. Poängsnittet för dessa lag är 0,31 poäng och andelen vinster 6,8 procent av matcherna. Om ett lag gör (exakt) 1 mål i en match är sannolikheten att det räcker till seger alltså ungefär 6,8 procent medan sannolikheten att man förlorar matchen är cirka 93,2 procent. För ett lag som mäktar med 3 mål räcker det 2 av 3 gånger till vinst.
Tittar man då på HV:s matcher den här säsongen så har de i 16 matcher gjort färre än tre mål och därmed har man ganska låg sannolikhet att vinna dessa matcher. I resterande 17 matcher har man gjort 3 mål eller fler, vilket ger ganska goda möjligheter till seger.
Offensivt har alltså Hv presterat ganska bra. Den förväntade poängen utifrån antal gjorda mål är 52,4 poäng. Alltså betydligt mer än de 38 poäng som man i nuläget har skramlat ihop i det verkliga livet.
INSLÄPPTA MÅL:
Tittar man istället på antal insläppta mål ser det inte lika muntert ut. Här dippar sannolikheten för vinst ganska ordentligt för ett lag som släpper in fler än 2 mål i en match. Släpper man enbart in två mål räcker det i 2/3 av fallen till seger. Släpper man in 3 mål är chansen till vinst istället 1/3.
Tittar man då på HV:s prestation hittills i år så har de endast släppt in två mål eller färre i 10 matcher. I de övriga 23 matcherna har man släppt in 3 mål eller fler, vilket drastiskt försämrar chanserna till seger.
Den förväntade poängen utifrån insläppta mål är 37,1 poäng, vilket är väldigt nära den faktiska poängen.
RÄDDNINGSPROCENT:
Avslutningsvis då målvaktsspelet. En målvakt med räddningsprocent strax under 90 procent (85-89.99%) brukar leda till seger i ungefär var fjärde match. Om målvakten når över 90 procents räddningsprocent ökar däremot chansen till seger ganska rejält.
Tittar man då på hur Hv:s målvakter har presterat så har man i 20 av 33 matcher hamnat under 90 procent, vilket ger ganska dåliga odds för att vinna matcher. Endast i 8 matcher är räddningsprocenten över 92 procent, vilket verkar vara gränsen då målvakten ger sitt lag en stor sannolikhet att vinna matchen.
Den förväntade poängen utifrån målvaktsspelet är 39,9 poäng, vilket också är nära den faktiska poängen.
Så för att sammanfatta: Offensivt har Hv presterat ganska bra ändå. Lag som gör så många mål som Hv har gjort hittills brukar ha betydligt fler poäng. Problemet är dock att man släpper in en jäkla massa mål och då är offensiven ändå inte tillräckligt bra. Utifrån insläppta mål och räddningsprocent är det väntat att man ligger långt ner i tabellen.
Om man räknar fram den förväntade poängen för samtliga lag i år utifrån dessa tre faktorer får man följande tabell:
Utifrån gjorda mål ligger Hv ganska högt upp i tabellen. Utifrån insläppta mål ligger man sist, och utifrån räddningsprocent tredje sist.
Det här är såklart ett ganska förenklat sätt att illustrera det hela på, men säger ändå ganska mycket. Utifrån det här så tycker jag nästan att en målvakt och någon defensivt inriktad back (våra nuvarande defensiva backar känns inte tillräckligt vassa) vore prio att förstärka truppen med.
Tog en bra stund att sammanställa det här så nu ska jag sova. Hoppas att någon orkar läsa.
PS. Allting är uträknat utifrån resultatet vid full tid (inkl. eventuell förlängning). En vinst räknas som att laget tar 2 eller 3 poäng i en match.
Intressant Stroganoff, det var riktigt dålig defensiv i näst senaste matchen, i senaste var den väl dräglig men då satt inte riktigt målvaktsspelet och så hade vi en Linköpings-domare med stor iver att vara tungan på vågen (igen)
Snyggt info överlag, skulle också vilja addera att en center prioriteras också. En center som kan de där med att placera sig rätt defensivt.
Nej det kan man inte.
Well … data är data, men det går att presentera kontexten för denna data på ganska många sätt (lex: glaset är halvfullt/halvtomt).
Statistik är nog i slutändan ändå mindre vinklat än ens egna högst personliga åsikter
A: HV går dåligt, samtidigt som siffrorna visar att deras BP och målvaktsspel gått ner
B: HV går dåligt för JAG tycker att deras prestation blivit sämre, baserat på vad jag ser
Jag vet vad jag tycker är mest vinklat i dessa två fall.