Tråden om HV71

Skit också.

1 gillning

Happ det var kul så länge det varade.
Då är det officiellt kört.

Det är lugnt, Han hinner ändra sig både två och tre gånger innan säsongen är över

1 gillning

Kan vi inte starta en insamling så vi kan köpa ut Wennerholm från sitt skitkontrakt på blaskan?

11 gillningar

Har inte plus, hur tippar han slutställningen? Antar att Örebro är ett kvallag utifrån rubriken.

Figge och Niclas släppte ju sillybomben i höstas att han gått i pension… men tydligen skulle han skriva några artiklar då och då :rofl:

2 gillningar

Tack Wennerholm. Vi åker ur.

1 gillning

Största tecknet på att det är kval!

Hockeylabbet rankar SHL-lagen efter xG. Det ser INTE bra ut.

”Längesen vi körde en xG-tabell för SHL. Såhär ser den ut just nu.

1. Luleå 54,9%
  2. FBK 54,8%
  3. Växjö 54,1%
  4. Frölunda 53,8%
  5. Brynäs 53,4%
  6. Leksand 50,3%
  7. Malmö 50,1%
  8. Rögle 49,8%
  9. Örebro 48,6%
  10. Timrå 48,5%
  11. Ske 48,0%
  12. LHC 45,9%
  13. Modo 44,6%
  14. HV71 44,4%”

Som tur är så skevar detta värde rätt mycket från lags tabellposition.

Men vi behöver skjuta mer, det är helt klart. Jag väljer “halvfullt ölbärsglas” här, i det att vi borde kunna öka antalet skott relativt enkelt.

3 gillningar

Jag borde banna mig själv för att jag postar fake wennersprächt news.

9 gillningar

Jag vill ha det han dricker.

4 gillningar

Eller röker…

2 gillningar

Åker HV ur så håller jag dig ensam ansvarig för detta Diabolics! Att posta ngt som den rövhatten har fabulerat är ju en dubbeljinx upphöjd i pi gånger hypotenusan…eller vad det heter…:joy:

6 gillningar

Så länge man vinner med 1-0 så ser jag inget problem :joy::joy::joy::joy:

Kollar man SHL:s statistik så:
corsi % - sist
close corsi % - näst sist (Örebro sämre)
fenwick % - vrålsist
close fenwick % - vrålsist tillsammans med Örebro som är lite sämre

Nu bygger ju allt detta på skottförsök och oblockerade skottförsök – så har man hög skotteffektivitet (3:e bäst 5 mot 5 och bäst i PP) och 34,88% i PP så kan man uppenbart ändå vinna matcher.

https://www.shl.se/game-stats/teams/extendedMetrics?count=25&moduleType=result&ssgtUuid=qeb-73qtP8d19

3 gillningar

Jag skulle påstå att det inte är en ren slump att vi presterar bättre än vårt xG.

Vi har några riktigt vassa topplirare som är bland de bästa i ligan på att få pucken i nät och som har hög effektivitet när de väl får läge.

Sedan har vi resten av laget som knappt skapar mycket alls framåt och blir hyfsat tillbakapressade för det mesta.

Om det är så så finns det ingen anledning att det inte skulle kunna fortsätta. Hade dock varit väldigt mycket bättre med en bottom 6 som bidrog lite frammåt med då och då.

3 gillningar

Utan PP så är vi sist i tabellen. Vi är sämst i SHL i 5-5 och det är ju egentligen det viktigaste som visar att systemet fungerar. Klart underkänt är det och jag anser att det måste lösas.

Bara att fortsätta och be att PP är grymt även framåt. Lär väl inte se en förbättring i det andra tyvärr. Även Hugo behöver fortsätta överprestera om vi ska fortsätta resan upp i tabellen.

Känslan när man ser matcherna är ju att vi oftast har mindre puck än motståndarna och är mer i egen zon än i offensiv zon. Förra veckan var ju ett tydligt exempel på det när vi lyckades med två rån.

4 gillningar

Hade varit intressant att se statistiken EFTER LaLeggia och Angs inträde , troligen har det förbättrats något .

vi har ju nu även fått tillbaka Ingberg och AP20
(och JVM är slut)

Så lite fler och bättre spelare ett tag nu kanske kan vrida upp statistiken på sikt

2 gillningar

Sedan vi började vinna (senaste 15) :
corsi % - sist 44,96% (hela säsongen 44,13%)
close corsi % - 4:e sist 47,15% (hela säsongen 44,27%)
fenwick % - näst sist 46,25% (hela säsongen 43,70%)
close fenwick % - 9:e plats 48,30% (hela säsongen 44,34%)

Det har alltså framförallt skett en uppryckning av oblockerade skott när dett är tight i matcherna.

3 gillningar