Tråden om HV71

Så trovärdigt är det att gasa full fart mot ett stup, och tänka att man ska lita på processen.

Det kanske finns en mjuk kudde vi landar på, eller så finns det inte det. Omöjligt att veta. Lita på processen så ser vi. Full gas mot stupet.

1 gillning

Det hackas jäkligt mycket på AB och det hackas mycket på vår tredje och fjärdekedja. Visst, kvaliteten längre ned i laget är inte så hög, de släpper en del mål. Men som shitkicker skrev nånstans, det är ju riktigt illa att våra producentkedjor inte gör mål mer än i pp. De släpper faktiskt till en del bakåt också i 5 mot 5.

Sen, det allvarligaste, och det som kostat oss massor av poäng hela säsongen, är ju alla individuella misstag. Bara idag, Engsunds bredsida och Seppäläs ickeagerande vi sista målet. Det är horribelt av vältränade och högavlönade spelare att ideligen göra alla dessa misstag. Det kan fan ingen tränare lastas för.

Visst, AB gör inte allt rätt på långa vägar, men troligen har horribla, individuella misstag kostat oss betydligt fler poäng än Blomqvists eventuella tillkortakommande.

2 gillningar

Hur lyckas vi välja fel tränare hela tiden? Helt ofattbart.

Abbott var ju bra men ersätts av Liljander som börjar med att ta världens sämsta beslut emot allt sunt förnuft och till allas förvåning.

Sen svamla på i HV podden så man blir mörkrädd. Inte ett rätt.

Sen ser man Malmös budgetlag gå som tåget!

Fattar ingenting. Känslan nu är att Liljander och AB riskerar att sänka HV för all framtid.

Jag önskar att vi skriver in i HVs författning att ordet kontinuitet inte får användas. Har blivit något man använder populistiskt när man förlänger inkompetens.

2 gillningar

Visa mig gärna siffror på den sannolikhet du snackar om. Och ta och bränn av de där historiska exemplen när du ändå är igång.

1 gillning

Fint att du också litar på processen. Historien har jag redan redogjort för. Du får scrolla uppåt.

1 gillning

a black and white drawing of a troll face with a large smile

Konstaterande;

Spetsen är för trubbig och bredden för smal.
Detta tillsammans med en HC som vad det verkar aldrig noterat hur värdelösa många av de han lastar istid på är.

Säger som jag sagt hela tiden, vi saknar 2 centrar och en målis.

Borgström bevisade med all önskvärd tydlighet redan förra säsongen att han inte ska spela center, nu gör han visserligen mycket poäng men de har ju uteslutande med hans PP-spel att göra. Hade vi haft 2 riktiga centrar är jag övertygad om att Borgström gjort ännu mer poäng samtidigt som de hade lyft både Ang och AP till grymma höjder.

2 gillningar

Ta inte ut dem till spel. Låt dem stanna hemma. Så nog kan tränaren lastas. Det är ju inte så att detta beteende inte setts tidigare. Samma lirare som inte fixar biffen. Ingen uppsida, bara bakröfv.
Om en junis missar: läropeng, givet att det finns utvecklingspotential. Men Engsund, om och om igen? Gamla hundar etc etc.

3 gillningar

och ett par tvåvägsbackar.

1 gillning

Trodde inte de saknades om jag ska vara ärlig, speciellt inte efter Joey’s intåg. Idag saknas ju allt men just centrar och en SHL-mässig målis hade gjort jätteskillnad.

Det är för mycket som inte duger. Vårt PP sminkade grisen ett tag. Våra individuellt skickliga spelare, samt våra unga talanger emellanåt likaså. Verkligheten kommer alltid ikapp.

Vill inte såga Liljander än, även om jag inte fattar alls förlängningen på AB i så tidigt skede, men tycker han ska få bevisa sig först.

2 gillningar

Han behöver sluta prata i media i så fall… för just nu skämmer han ut sig.

4 gillningar

Gubbar. Grabbar. Gummor. Tjejer.

Jag fattar ärligt talat ingenting av vad som händer.

Jag tänker försöka bena ut det här (läs: tänka högt) så att jag själv förstår.

Tidigare var det så uselt i cirkus HV att jag som utomstående kunde se vilka fel det var i själva organisationen. Nu är det inte alls lika uppenbart. Så det är inte primärt där felet sitter annat än:

• man hela tiden har behövt göra nödlösningar genom åren … vilket aldrig leder till långsiktighet. Ja, det är ett uttjatat ord vid det här laget. Men för mig innebär långsiktighet att personer får jobba ostört under längre period utan att de krävs omedelbara toppresultat, men precis som andra har sagt: det innebär också att rätt personer måste det utrymmet långsiktigheten.
  • Och det är tyvärr alltid stora risker när personer anställs på lösa boliner p g a panik.

Det för oss till tränarfrågan. Jag tolkar sitationen följande enligt er som förstår hockey bättre:

• AB säger rätt saker i intervjuer. Han har således någon form av acceptabla hockey-kunskaper.
  • men matchcoachingen i form av laguttagning och fingertoppsbyten fungerar inte alls.
  • Så det är något här som inte stämmer, men det kan lika väl vara en fråga om fel AC.
  • Här har inga förändringar skett (annat än förlängning med AB) under senaste året, så det jag hoppas styrelsen redan gjort här är att tillsätta en extern utredning (mindre expertgrupp) som tar reda på var skon klämmer.

Angående spelarna

• Jag har själv svårt att avgöra exakt var (skrid)skon klämmer. Jag håller inte alltid med om den skit vissa spelare får. Här påverkas vi fanns ganska mycker av fördomar och egna “hang ups”. Det finns också så mycket av “hönan eller ägget” i vissa prestationer. Vissa spelare blir sämre av att andra spelare inte levererar etc.
  • Vad jag däremot är orolig för är att HV de senaste åren haft perioder där spelarna bokstavligen beter sig så huvudlöst amatörmässigt att det är helt obegripligt. Att vara en så rutinerad spelare som Engsund och slå sådana indianar som han gjort de senaste matcherna, är helt obegripligt. Att bli utvisa med för många spelare på plan med två minuter kvar av matchen, är helt obegripligt. Att vifta så yvigt trost att man är ostörd så att man får 2+2 i utvisning för hög klubba, är helt obegripligt. Att gå tre spelare på samma anfallare är obegripligt. Och det sker år efter år.
  • Den enda slutsatsen jag kan komma till där är att HV71 de senaste åren haft en fäbless för att rekrytera spelare med låg hockey-IQ. För att lyckas med att få fler än vad som är statistiskt rimiligt (typ en eller två per lag) krävs det att de som anställer spelarna har låg hockey-IQ.
  • Jag tror helt enkelt att laget är “hockey-korkat” och jag tror att de som behöver bänkas är de som drar ner snitt-IQ:n i speluppfattning och sluta spela de som bäst följer hockeysystemet (vilket var exakt samma misstag som jag fick känslan att Rahm gjorde som head coach).

Jag har ingen slutpoäng. Jag behövde bara skriva av mig.

6 gillningar

Jag är jävligt sugen på att plocka ner forumet och ersätta hela skiten med följande gif:

Homer Monkey Brain GIFs | Tenor

6 gillningar

Jag backar det.

1 gillning

Kanske är ute på hal is nu men kan det vara så att pressen på spelarna blir på tok för stora? Pressen utifrån och inifrån är gigantisk och det bara växer med åren. Vi vet att det spelar ingen roll vilken tränare, SC eller spelare vi har så ser det likförbannat lika illa ut år efter år. Det som inte får hända händer match efter match. Kan pressen vara så påfrestande att majoriteten blir skitnödiga när dom får pucken? Antalet inviduella misstag är ju helt galet och det är inte konstigt om det ser skitbra ut på träningarna. För när det blir allvar, när du absolut inte får fucka up dig så händer det. Och självklart blir detta mer påtagligt och synligt för en sämre spelare. Varför inte spela med halvfull arena och låta spelarna känna mindre press. Jag tror laget skulle vinna på att sänka förväntningarna så pressen inte blir så inpå.

Var det inte just detta som alla hockeyexperter pratade om när Blomman blev klar. Kommer han verkligen fixa den pressen om det börjar skita sig?

OT: Maalahti är tillbaka i Småland. Kul. Kanske möts nästa säsong.

2 gillningar

Fast vi har hittills bara testat usla tränare. En omeriterad kille från ha, Montén som i princip bara floppat och Lindbom som vi redan kickat en gång.
Uppepå det består fortfarande halva laget av nubbisar. Klart vi inte lyfter med Engsund, Tedenby, Tikka och co.

3 gillningar

Luke Peckerman serie Smell 1# skulle också fungera (obs! Extremt nsfw)

1 gillning

5 gillningar

Så är det ju.

När hade vi en bra tränare senast?

Göte Wiklund?