Tråden om HV71

Annars säger vi Hej Smidjegrav, hej

Titel: Slaget på Isen – LHC:s Silverlejonet vs. HV71:s Blåa Tjur

Scen 1: Arenan Vaknar
(Publiken vrålar. Silverlejonet glider in på isen, ståtligt och redo. På andra sidan står den Blåa Tjuren, darrande, blicken flackande mot sin bänk. Coachens ansikte är stelt, han rör sig inte.)

SPEAKER: “LHC:s Silverlejon mot HV71:s Blåa Tjur! En kamp om ära och existens!”

Scen 2: Tvivel och Frustration
(Silverlejonet rusar fram, klubbans sving kraftfull som ett svärd. Den Blåa Tjuren stapplar bakåt, svettas, vänder sig mot bänken.)

BLÅA TJUREN:
“Coach! Jag kan inte! Jag vill inte!”

COACH (iskallt):
“Kämpa. Inga byten.”

(Tjuren kippar efter andan, ögonen vidöppna av desperation. Silverlejonet ser sin chans och svingar.)

Scen 3: Oundvikligt Fall
(Pucken flyger som en blixt. Tjuren höjer klubban men missar. Nätet rasslar. Publiken exploderar i vrål.)

SPEAKER:
“MÅÅÅL! Silverlejonet segrar!”

(Den Blåa Tjuren står still, nästan förlamad. Coachens ansikte rör sig inte. Silverlejonet jublar. Kampen var aldrig rättvis.)

BLÅA TJUREN (viskande):
“Varför lät du mig falla…?”

SLUT.

1 gillning

Ja, LHC kommer i så fall att utnyttja sitt styrkekort och komma på silverplats även i kvalspelsjakten på den hockeyallsvenska platsen. För evigt dömda.

Väljer man en GM som är beredd att lämna sin klubb mitt under säsong kanske man inte får den bäste av den bäste så att säga.

2 gillningar

Loket har dött också, fyfan det blir bara värre. Gravt jävla OT.

1 gillning

Skulle säga att Andreas Johansson är den senaste tränare som faktiskt satt ett grundspel som påminde om ett topplag.

Ser man till bra tränare så får man väl räkna in Janne Karlsson, som visserligen var mer av en förvaltare av det vi byggt upp, än en nyskapare. Men två seriesegrar och ett guld på två säsonger kan man ju inte bedöma som annat än bra.

Kenta Johansson är väl den senaste som jag skulle säga var brabra. Shit. 17 år sedan vi hade en tränare som faktiskt gjorde någon skillnad.

Som vi påtalat många gånger förr. Bara för att man sparkat en massa tränare de senaste åren så behöver det ju inte vara fel om tränaren faktiskt är dålig. Sett till listan på namn så kan man konstatera att vi inte direkt rekryterat några supernamn. Tyvärr pekar det mesta på att Blomman är en i raden av felrekryteringar.

3 gillningar

Rädda Hv!! Byt Engsund mot Shinimim rakt av, låt Lenc lira 40 min per match. Rädda Håve! Klart.

Var det inte någon som påstod att HV71 saknar Hockey-IQ? Tar vi Shinimim lär laget sjunka i 200.

HV är alltså föreningarnas George Costanza…hoppas att Blomman får en riktig Costanza-insikt.

3 gillningar

För något annat lär vi ju inte få fira

1 gillning

Jag vill minnas att Janne Karlsson fick sparken efter sina resultat, efter att vi torskade mot AIK i slutspelet.
Men Blomman får förlängt.

Nya tider nu…

Fast det är ju för att man är sämst och förlorar, vilket ju är hela poängen med sport. Vissa vinner. Andra förlorar. Handlar det om att alla ska må bra så kan vi ju lika gärna ge alla lag guldmedalj.

Spelarna vet vad de signar upp på. Alla lag har ”samma” förutsättningar. Men i HV har man tydligen lyckats med att hitta den hemliga formulan för att år efter år ge hela laget glaspsyke.

2 gillningar

Jo men vad blir det för underhållning för fansen. Produkten SHL. Den är väl otroligt viktig. Konstanta ångestmatcher är väl rätt menlöst, hellre då den gamla kvalserien.

Ha då istället en serie där man åker ut direkt. Inget jävla kval.

Men det är ju på grund av att laget spelar dåligt som det inte är underhållande. Det är inte seriesystemet det är fel på om man åker ut efter 52 matcher eller 58 matcher.

Det är som när studenter är missnöjda över sin utbildning för att blir underkända på tentan. I 99 fall av 100 blir de underkända för att de inte varit tillräckligt bra. Men i stället för att acceptera att man behöver plugga hårdare, så skyller man på för lite tid, fel frågor, dåliga föreläsningar or what not.

Jag tycker nuvarande seriesystem är bra, för det är oerhört tydligt. Och det fungerar exakt likadant på nivån under. Att fans vill ha tusen livlinor för sitt lag är förståeligt men också extremt orent som koncept.

De två sämsta lagen slåss om att bytas ut av det bästa laget i serien under. Det kan inte bli mer klart och tydligt än så. Allt annat är konstruktioner för att vissa vill slippa förlora.

1 gillning

Det är väl i högsta grad ett märkligt upplägg. Varför ska man slåss med lägsta laget om man kommer näst sist? Sist så åker man ut. Eller en kvalserie som förr.

Jag tycker oavsett om det är HV eller annat lag att den här bäst av sju-serien bara ger misär-hockey. Ångest-hockey. En kamp mot samma lag flera gånger tycker jag bara lämpas när man tävlar om något man inte kan förlora, som ett SM-guld.

2 gillningar

Funderar lite på var det gick fel.

Abbott kommer in, leker initialt försiktig general genom att hedra samtliga kontrakt. Det är första felet.

Abbott ser ändå att saker behöver göras. Tar inför och under säsong in en hel femma som faktiskt höjer laget. Här är vi på rätt väg.

Det stora felet sker någongång i samband med rekryteringen av Liljander. Jag menar inte att det var fel att ta in Liljander. Jag syftar på det som händer sen. Liljander kommer in under en period då alla stjärnor står rätt. Jag gissar att en trygghetskänsla smyger sig in i föreningen. Vi är på rätt väg. Vi har rätt spelare. Vi har rätt tränare. Vi är bättre än vad vi egentligen är. Och man börjar ta beslut därefter. Vi litar på den trupp vi har (här behövs inga nya värvningar) och vi litar på den tränare vi har (här ska kontraktet minsann förlängas). I tanken befinner man sig redan i nästa säsong där det “stora” lyftet kommer att ske.

Det här är inget nytt fenomen när det gäller HV. Vi har flera exempel på när klubben tagit beslut baserat på kortare tidsperioder. Det nya i år är att det sker MITT UNDER säsong.

Resultatet? Känslan är att man är precis lika handfallna som vid tidigare kriser.
Problemet? Det är för sent (?) att rädda upp det man förstört.

12 gillningar

Håller med i det du skriver.

Det jag tycker är märkligt i situationen, är att det inte är samma personer vid rodret denna gång som det det var förra, förrförra och förrförrförra gången vi begick samma fel. Visst, någon kanske är kvar, men majoriteten av personerna i beslutande roller är “nya” och borde således inte gå i samma fälla IGEN?

Eller sitter det i HG-väggarna…

1 gillning

Ska vi byta ut tjuren mot en struts?

“Vi ska gå till slutspel…”

6 gillningar

Jag tror det kan vara två helt skilda anledningar:

Tidigare har det gått fel för att det varit långsiktig undermålig kunskap organisationen och man hela tiden behövt göra kortsiktiga brandutryckningar för att korrigera felaktiga investeringar.

Det HV vi ser nu består bara av en ledning som består av resultatet av brandutryckningar mitt under en säsong. Alla kom in nyss. AB har inte varit huvudtränare en hel säsong. Liljander har knappt hunnit få nycklarna till kontoret. Lagets BÄRANDE spelare har kommit under säsongen.

1 gillning