Tråden om HV71

Bara titta på vem som styr i HV71. Vår klubbdirektör och ordförande lär ju inte göra något så allt hänger på Liljander. Han har ju hittills inte direkt rosat marknaden. Både beslut han tar och ska nog sluta ge intervjuer också.

Vi har ju inte direkt Skellefteåklass för tio år sedan på styrelse och direktörsnivå som kan och förstår hockey. Vara trevlig och prata väl hjälper ju inte tyvärr. Så allt hänger på Liljander och det känns inte stabilt.

1 gillning

Om jag möjligen skulle få gissa vad som är ett återkommande fel i HV som förening så är det att den litar för mycket enskilda individer i styrande postition och sportchefens/GM:s “genialitet”.

Jag tror att det blir särskilt problematiskt i organisationer med mycket pengar. I stället för att kanske skaffa sig en större stab av analytiker och experter, så är man oförsiktig med kontrakt eftersom man har råd att alltid slänga extra pengar på lite vad som helst. Har man då få personer i styrande roll, så är det snabbt hänt att man fattar ogenomtänkta beslut.

1 gillning

Ja det tror jag med. Alla pengar blir vårt fall. Man är inte tvungen att vara noggrann, försiktig, långsiktig. Förvalta med små medel.

Jag tror så här. Som jag nämnde i tråden om Blomman så svänger pendeln rejält när HV väljer att göra en omstart.

Kontinuitetssnacket har vi hört förr från Sten-Åke/Agne-tiden. När Wislander/Lindbom tog över handlade det om att man inte skulle vinna SM i ekonomi, utan då handlade det om resultat. Nu är vi tillbaka till kontinuitet.

När Wislander och Lindbom tog över värderade man den sportsliga kompetensen högt hos dem. Det var segerrecepet, med tanke på att Sten-Åke och Agne saknade den erfarenheten. Nu är vi tillbaka till att ha en styrelseordförande och klubbdirektör utan någon större koll på den sportsliga verksamheten.

När jag tittar på HV:s ledning utifrån idag så har jag inga större åsikter om de enskilda pusselbitarna. Jag tycker mycket ser intressant ut. Problemet är när man ska sätta ihop bitarna. Då blir det i stort sett samma pussel som under Agne/Sten-Åke-tiden.

Och häri tror jag ett problem ligger. Det behöver inte vara fel på de ledande personerna. Problemet är att de bara tittar en, två säsonger och med det försöker göra tvärtemot det man tidigare gjorde. De borde ju naturligtvis titta längre bak i tiden. Hade de gjort det hade de vetat att kontinuitetsspåret är något vi redan kört till leda.

Det handlar kort sammanfattat om att lära sig av historien. Plocka det bästa från respektive HV-ledning (HV gjorde bra saker även under Wislander/Lindbom) och samtidigt lära sig av deras misstag, för att på så sätt hitta en mellanväg.

Inte som nu då man låter pendeln svänga från en extrem till en annan.

2 gillningar

Själv är jag övertygad att om vi hade en mer välmeriterad coach hade vi haft minst 15 poäng mer än idag.

4 gillningar

Det som stör mig allra mest är att man för tredje säsongen på raken går in med alldeles för svag trupp. Man har någon naiv förhoppning att spelare ska lyfta sig från föregående säsong, och tittar inte på det faktum att spelarna är för dåliga. Som någon nämnde ovan så var Abbotts största fel att komma in som en försiktig general när han i själva verket hade behövt storstäda och rensa bort idiotiska kontrakt och spelare som inte håller måttet.

1 gillning

Enig i detta, man kan lägga en viss “skuld” på Abbott men problemet börjar ännu tidigare. Eftersom vi återigen hamnar där vi hamnar och fick kvala kvar för våran existens så påbörjas arbetet att bygga en trupp för kommande säsong sjukt sent då spelare inte vill skriva något för man vet inte vilken serie.

Exempelvis Nick Shore, han valde ju LHC delvis för en press ifrån LHC (som kunde sätta press eftersom de visste vilken serie de skulle spela i) men också osäkertheten om vi ens skulle vara kvar i SHL.

Frågan är om marknaden erbjöd öppningar för typ säg 4-6 positioner som behövts ersättas - men med de sagt, att ersätta exempelvis Hansson och Tikka är ju inte jättesvårt och borde gått att göra från CA’s intåg till klubben.

Hur ska man gå in med en starkare trupp när den redan är dyrast i SHL? Man har ju bränt för mycket redan som det är. Vi behöver också investera i arenan och inte bara strö pengar omkring oss.

Bättre vi väljer rätt coach så kan vi spara många miljoner i bortkastade investerade pengar på spelartruppen. Sen trodde ju ad, nubben och även AB, var med på en del av nyförvärven, på truppen. Nå Play In var ju den blyga målsättningen och den var det ju ingen som helst tvekan om att nå i tisdags enligt GM i alla fall.

Hade Nyberg spelat som i LHC så hade han varit given på sex backar, hade Engsund spelat som i Luleå så hade vi haft vår försvarsgeneral osv, osv. Sen så har ju de fem senaste nya spelarna varit i stort sett fullträffar. Ännu fler in? Finns pengarna? Hjälper det?

Det är ju först när man ser att laget underpresterar som man vill ha in nya spelare. Bättre att byta coach istället så vi får ut åtminstone nära max av laget. Då hade vi haft många mer poäng.

4 gillningar

Och även denna säsong så lyckas Nubben med konststycket att skriva SHL sämsta kontrakt med Engsund!
Om nu Luleå verkligen vill ha honom varför i helvete är då fortfarande kvar??? Tackar HV nej så är det ju helt sjukt!

Nubbens otäcka ande ligger fortfarande som en genomblöt filt på HV71.

Jag har börjat förlika mig med tanken av att göra HA-Tour 2.0 men att göra det utan fusk den här gången. Håller vi oss kvar står vi likt förbannat med en hel drös baktunga kontrakt.

8 gillningar

Den stora frågan är väl varför alla blir sämre när de kommer till HV.
Varför utvecklingen hos spelare är så dålig?
Oavsett tränare och ledarstab.
Jag tror felet ligger i självbilden.
Jag tror krav och ambitionsnivå förlamar spelare.
Vi vill att laget som spelar ska vara i paritet med Ekonomi, Historia, Fans. Ett topplag. Laget är inte där. De krampar så fort de börjar närma sig ett lyft.

3 gillningar

Blue Ostriches…jag gillar’t, kan man få en struts att se ut som att den har galna kosjukan så är loggan också klar!

3 gillningar

Har ändå en tilltro till Lilljander som lagbyggare och får han bygga sitt lag från grunden så kommer det på sikt att bli bra!

om hv71 ska leva kvar måste det komma en vändning imorgon det vet både du och jag och patrik westbergs mormor. tror inte vi klarar ett kval iår,

frågan vi ställer oss seriösa svar uppskattas och inte ut med tedenby, hur ska vi lösa dehär? något måste ju hända innan det drar igång efter uppbehållet känns de som

Ja precis. Leksand var ett storlag förr men vet att det de inte är det idag, de är ödmjuka inför att de varit i HA och det är inte hela världen om det sker igen. Men om HV åker år är det en katastrof. Det blir tufft att ha hantera

Vi talar mycket om att föreningen har fel självbild när ledningen talar om slutspel etc. Men frågan är om inte även vi fans har fel självbild när vi varje år tänker “den här säsongen så…” Kanske inse att vi är i grunden en allsvensk klubb som kommer att göra ett och annat gästspel i SHL. Storhetstiden är för alltid förbi. Kanske skulle det blir lättare som fans med den insikten. Eller svär jag i kyrkan nu?

3 gillningar

Många parametrar och faktorer spelar givetvis in. Jag drog en hypotes här om dagen i tråden HV71 som elitorganisation. Tillägg till det tror jag också att avsaknaden av en s.k ambassadör dvs ledare är större än vad man kanske tror. Vem är HV71:se ambassadör idag? Vem går i bräschen? Vem tar man rygg på? Diskussionen har varit uppe, och fortfarande aktuell enligt mitt sätt att se det.

Vi kan tycka vad vi vill om ex Lundqvist, Pudas, L.Johansson (FBK) m.fl. Men jag underskattar inte den betydelsen.

3 gillningar

Slå mig på skinkorna och kalla mig Liljestrand, men jag börjar misstänka att det kan handla om för generösa kontrakt. Att spelarna är för välbetalda och det sätter sig i huvudet. Jo, man är nöjd över bra lön på kontot (vem skulle inte vara det liksom), men någonstans i bakhuvudet finns en “skam” att man är väldigt välbetald och borde prestera därefter. Och den ångesten tror jag verkligen kan sätta sig i prestationen. I stället för att bli 10 % mer motiverad av lönen och förtroende för den roll man ska spela i laget, så blir man 10 % mer lamslagen och fylld med paralyserande ångest när det inte fungerar så bra som det ska.

När man sedan får ett mer realistiskt och rättvist kontrakt i en annan organisation så slappnar man av eftersom kraven inte längre är omänskliga.

5 gillningar

Intressant tanke.
Hur vanligt är det med prestationsbaserade kontrakt? Någon med koll?

Nu representerar inte vi alla fans men här har du tråden inför säsongen: Rösta - acceptabel tabellplacering 24/25

Bild på de placeringar som fått mest röster:

78% tyckte 10-11-12 vore ok.
Notera att det inte är ett tips utan vad som anses acceptabelt.
Lägre krav än så innebär kval/ha…