Tråden om HV71

Snabbaste sättet ta ta död på Nubben syndromet en gång för alla är att trilla ut. Så varför inte bara göra det. Gick bra senast och jag tycker det var rätt trevligt där nere i HA. Låt dom bygga nytt från grunden så kommer vi tillbaka starkare. Klart. Nu kan vi förlora resterande matcherna. Låt juniorerna ta över och skicka hem hela A-laget redan idag.

Att åka ner nu skulle garanterat innebära att HV skulle harva där ett bra tag. Vi kan glömma spelare som ex Pilut, sponsorer skulle knappast orka med att satsa pengar på detta lag igen, om man åker ur med seriens dyraste lag så kan man undra vad man får för pengarna, förutom ett felbyggt lag.

2 gillningar

Ingen fallskärm längre heller så redan där tappar man 6 miljoner.

Men du får inte glömma en sak, Hv är lite som Håkan Hellström, hur kass man än är så säljer man slut på ladan gång efter gång

9 gillningar

Ah ok, det är bara att komma ut som ett nytt lag. Äntligen har de knäckt koden… :roll_eyes:

1 gillning

Man kommer att byta till Oskarshamns dräkter

1 gillning

Kör med de rosa dräkterna.

1 gillning

Du menar dessa :slight_smile:

6 gillningar

Att åka ur innebär sannolikt att det vi inte vill behålla behålls och det vi vill behålla går om intet. Det gäller hela föreningen. Ett sätt att förstärka det negativa och förlora de få saker som är positiva. Så åka ur finns det ingenting positivt med. Inte på kort sikt iaf. De spelare med feta kontrakt som annulleras vid degradering kan lika väl komma att omförhandla sina kontrakt och följa med ner. De kan ju knappast vara intressanta för någon annan. Deras marknadsvärde är förmodligen mycket lågt. De som ändå har ett marknadsvärde kvar kommer att dra som en avlöning.

4 gillningar

Vi ligger sist efter 39 omgångar…
Vi hade en försäsong dessförinnan att sätta ett någorlunda spel till seriestart.
Sedan utveckla det vidare.

Individuella misstagen är fortfarande väldig många och någon tydlig struktur i spelet ser man inte mycket utav.

Åker vi ur med seriens dyraste lag. Vilket dunderfiasko.

Vi kanske kan studsa tillbaka direkt.
Men mer troligt att det blir ett antal säsonger i allsvenskan.

Vi kan glömma spelare som Pilut, Lias Andersson såklart och Erik Brönnström den dagen dom vänder hem.

Svårt att se att dom vill spela i allsvenskan.

Tänk om dessa istället hamnar i Växjö eller liknande.

Så jävla sorgligt allting.

3 gillningar

Ställer högre krav på skridskoåkningen om de ska ha de dräkterna.

4 gillningar

Asså, om vi nu ändå åker ur, vilket får ses som sannolikt, då tycker jag fortsatt att vi skall göra som vi inte gjorde förra gången: Tömma hela banken, betala precis så mycket som behövs för att sätta ett, på pappret, mittenlag i SHL, i HA. Det betyder att vi betalar mer för Pilut med flera, än vad vi hade gjort i SHL. Last pengar, allt vi har, på att få hem dessa spelare. Se till att ha en stomme att luta oss mot när vi går upp, ett lag som spelat ihop sig under lugna förhållanden i HA. Ingen jävla daltande med “ett bra lag för HA”. Vi skall ha ett bra lag för SHL, topp-6-style. Ett lag som kommer in i SHL, säsongen efteråt, med någon form av stabilitet. Inte som nu, helt nytt ALLT och totalt kaos, igen.

Annars blir det nog att harva i HA under lång tid. Självklart skall vi se över tränar-sidan. Kanske behålla blomman som ass, så han kan köra de träningar som enligt alla som tittar, är bra mycket matigare nu än förr (vad det nu hjälpt?).

19 gillningar

Jag instämmer. Oavsett, denna gång ha en stomme vi kan behålla. Och inte byta ut när vi gått upp. Ha kvar känslan av att ”vi gjorde detta ihop, nu tar vi nästa steg” tror jag mycket på. Om laget är bra nog

Åka ur är nog domedagen för HV71. Tveksamt om publik och sponsorer köper det. Hv bad på sina bara knän förra gången och det skulle aldrig hända igen. Var nära förra säsongen men ännu
närmre denna.

Snicke snack är jag jävligt less på när det kommer till HV71. Visa att man istället menar allvar någon gång. Vi har spelare som kostat oss massor av poäng denna säsong och som kostar fläsk!
Visa handlingskraft och bänka spelare oavsett vad man tjänar. Ingen leverans inget spel!
Måste vara slutdaltat i HV71!

1 gillning

Vi har inte ens kunnat bygga och ställa upp ett topp-10-lag i SHL de senaste tre säsongerna. Det känns knappast rimligt att vi skulle kunna ställa upp ett topp-6-SHL-lag i Hockeyallsvenskan.

1 gillning

Det är naturligtvis en svårighet. Men vi har ju inte ens försökt innan. Då körde vi en dyr budgetvariant. Men vi hade också inte de rätta personerna i föreningen för att göra dylik satsning. Är Liljander så bra som folk får det att låta, då borde han lösa detta. Bara genom finansiella medel.

5 gillningar

@Diabolics är inte ute efter rimlig mellanmjölk i sitt förslag. Utan något helt nytt. Jag tycker det finns något väldigt intressant med tanken på att lägga en budget direkt för 3 år där år 2 och 3 innehåller SHL-slutspel och att HA-säsongen bara är en lång försäsong före den nya HV-dynastin.

Går det att finansiera? Vill de spelarna vara med ? Svårare frågor att besvara.

4 gillningar

Tidigare har det diskuterats om plan B, alltså HA nästa säsong. Innan klubben är där borde en kraftinsats göras under uppehållet nästa vecka för att kunna vinna kommande playout. Jag förutsätter att klubben nu fokusera på följande, 1, plocka hem juniorer från lån, 2, plocka bort 4-5 spelare från truppen som är totalt kassa, 3, värva om möjligt någon/några spets samt ett par breddspelare, 4, sätt ett defensivt styrspel med syfte kontringar, 5 , sluta prata om slutspel i klubben, 6, fundera på förstärkning av coachgruppen

1 gillning

Precis så.

HV:s satsning 2022/23 var dyr. Men som du skriver var det inte alls i jämförelse med exempelvis Brynäs.

För det första höll Brynäs spelare de fick med sig ner betydligt högre klass (Rödin och Larsson, kontra Önerud och Taylor Matson som exempel). För det andra kopierade de HV rakt av och satsade på en liknande trupp så som HV avslutade säsongen med.

För “klassvärvningarna” HV tog in inför säsong var långt från bra. Det märktes ju i slutet av säsongen när spelare som var tänkta att leda laget återfanns i de lägre kedjorna (spelare som Kokkonen och bröderna Davidsson).

Inför vårt senaste allsvenska “äventyr” var jag inte alls av samma åsikt som Diabolics. Då menade jag att man inte skulle bränna allt på en och samma gång. Men nu när man faktiskt varit nere i allsvenskan så vet man vilken tuff serie det är. Vi såg ju att det i slutändan var vår spets som fällde avgörandet, och inte för att vi nödvändigtvis var ett bättre spelmässigt lag än Löven.

Skulle HV nu åka ner vill jag se betydligt hetare namn i truppen än spelare som Lindbäck, Sjöholm och Brännström. För vi vet ju att spelare inte per automatik blir bra bara för att de går ner en serie. Därför gäller det att satsa direkt och skoningslöst. Jag vill se stjärnor som Pilut, Ang och Petersson kryddat med ett gäng allsvenska stjärnor på det. Svårt, absolut. Men här kommer pengarna in. Satsa eller låt oss för evigt spela i allsvenskan. Typ.

12 gillningar

4 gillningar