Tråden om HV71

Jo Lule vill ju ha Oscar. Och Tikka kanske fortfarande är älskad i Ilves så han lär nog bli gladare av att komma dit, oavsett lönen.

Men för i h-vete. Är vi här igen?! Nu tycker jag AP gjorde en riktigt, riktigt blek insats ikväll.

Men ska vi hålla på och kolla såna här trötta siffror kan vi också konstatera:

HV har tagit 2 av 15 poäng sedan Blomman förlängde. Ska vi dra slutsatsen att spelarna spelar skit i nån form av protest?

HV har tagit 0 av 9 poäng sedan Tikka kom tillbaka. Ska vi dra slutsatsen att Tikka enskilt sänkt HV de senaste matcherna?

Näe. Det ska vi inte.

Jag tror så här. Ju fler alternativ Blomman har, desto mer har det visat sig att han inte är kapabel till att göra rätt val och sätta ihop ett vinnande lag. Ju färre alternativ desto lättare att göra det rätta. Eller snarare, har han inte haft några val, ja då har det blivit rätt.

Och nej. Allt är inte heller enkom Blommans fel. Men laget går i regel sämre ju fler alternativ Blomman har.

Med det lag HV har ikväll, och egentligen haft de senaste veckorna ska man kunna förvänta sig betydligt mer.

12 gillningar

Entledigad JD. Flytt ner Blomman till Ass och upp med Beach som HC. Enkel lösning som inte kommer förvärra cirkusen.

Kunde inte sagt det bättre själv!

1 gillning

Allt har raserats sen AJ gick.
Blöta spelare och loj inställning!

Hur kan det accepteras i HV71 att spela
Så jävla blött vi gör match efter match.
Pågått i 10 år typ. Oavsett prestation så spelare du matchen efter. Sen rullar det bara på.
Inte en jävel får stå till svars utan det ska gullas och vändas på stenar.
Hellre att någon får sig en röd gubbe och står
till svars för dåligt spel än att klappa alla medhårs säsong efter säsong och man hamnar bara längre och längre ifrån SHL nivå.

Nu gnäller vi är på varenda tränare att inte fixa detta. Hade AJ varit här så hade det fan inte sett ut såhär.
Någon spelare mår dåligt! Nu mår flera spelare dåligt samt en jävla massa fans. Vad är skillnaden? Jag mår fan såmre än en spelare som inte presterar men som tjänar 100ggr mer än mig. Men vem fan bryr sig om det i HV71?

4 gillningar

4 matcher mot 3 bottenlag. På dessa matcher har vi mäktat med att:

• Noll poäng.
  • Göra 5 mål totalt
  • Släppa in 14 mål (varav 2 i öppen kasse)
  • Göra 3 mål i 5v5
  • Göra 2 mål i PP
  • Släppa in 1 mål i 5-4
  • NOLL POÄNG

Som jag ser det är det stora problemet att vi inte gör mål.

Antalet insläppta mål ligger på 3/match (med målvakt i målet) och 3,5 om man räknar öppen kasse. Att släppa in 3-3,5 mål/match är ok. Inte super, men ok.

Däremot. Att BARA göra 1,25 mål/match är ju så galet superj@vlaunderkänt att det bara är HV som kan vara så j@vla usla.

Det vilar en förbannelse över detta lag. Ingen kan göra mål. Knappt ens i öppen kasse. Däri ligger problemet.

Ett gäng blöta hundar. Överbetalda divor. Losers. Förlorare. Sopor. Kalla det vad ni vill. Siffrorna är entydiga. Enda sättet för HV att vinna matcher är att hålla nollan.

Spetsen gör inte jobbet. Lägst högstanivå kombinera med lägst lägstanivå.

Två spelare kan göra mål. Ang och AP. Borgström har ju tydligen lagt av med det. Två spelare. Och de behöver ganska många chanser var för att till slut sätta dit den. Där ligger problemet.

Hoppas ni har varma kläder. Det kommer behövas nästa säsong när vi ska ut till bonnahålorna på vischan. För det är där HV kommer spela. Inte i SHL.

10 gillningar

Det enda som kan kröna detta haveri till säsong är att LHC skickar ner oss i allsvenskan.

Godmorgon!
“It is well, it is well with my soul.” Är temat för dagens gudstjänst.
Men låt oss inleda med att be tillsammans: “Owe Jungåker som är i himlen, förlåt oss våra synder på det att vi kan börja vinna igen. Amen.”
Pettan ska nu läsa Mårts Evangelium kapitel 3, vers 2-8 för oss. (Pettan läser.) Efter de upplyftande orden från broder Pettan så vill jag säga: Systrar och bröder, vi vandrar i dödskuggans dal och vår vandring har varit lång. Men tider skola komma säger Bettan på KK ty tvillingar har fötts under ett blått och gulskimrande ljus till tonerna av änglar sjungandes “HV spelar bäst ändå”.
Jag ser tårar i era ögon och för Er som har det särskilt svårt finns Owe Törnbergs klubba tillgänglig att kyssa under bönestunden som följer på psalmen. Medans vi sjunger vandrar Vuotilainens tröja runt. Broder Örnskog, kan du va snäll och slå på videon.

11 gillningar

Svårt o se att AP enkom skulle vara problemet. Han gör ju iaf poäng. Tycker spelare som Engsund, Teden och Tikka däremot inte tillför ett skit och dessutom på egen hand ibland ger bort 3 poäng. Jag är övertygad om att utan dessa spelare hade vi legat ovanför strecket.

Det är klart att det inte är AP som är problemet. Lika lite som det är Tikka. Sen kan några av er välja att fokusera er ilska på AP, precis som jag gör på Tikka. Man väljer helt enkelt sitt “röda skynke”. En del blir argare på toppspelarna för de tycker de skall prestera mer, ty topp, medans andra likt jag är mer förbannade på de som är toksämst. Det beror ju lite på hur man är som person.

Men, man kan ju säga såhär; sannolikheten att man skall kunna vinna matcher går ju upp med ett större antal lirare som AP i laget än att öka antalet Tikka. Det tror jag alla är överens om.

Jag tror kollektivet här på forumet hade rätt i mycket när vi stötte och blötte vad vi hade när vi gick in i säsongen:

Målvaktspar som var sådär, men röster höjdes för att detta inte var bra nog. Vi trodde, efter avslutningen förra året att Dicken skulle ha lite edge över Hugo, men att Hugo skulle kunna utmana och skapa bra konkurrens. Dock fanns här en osäkerhet över lag.

Backarna: Att vi inte hade bra nog backar var nog konsensus, även om vi trodde att just det defensiva arbetet var dess styrka. Här hade vi fel om defensiv styrka men rätt om offensiv klenhet.

Forwards: Vi pekade ut att vi inte hade nog med bra forwards för att få ihop fyra kedjor, det gjorde vi tidigt. Vi såg svagheten i bottengänget, de som inte är SHL-fäiga. Här hade vi rätt, även om vi övervärderade och hade större förhoppningar på några av pjäserna.

Centrar: Usel centeruppställning. Egentligen bara en center som kan spela hockey, lill-dansk. Ingen 1C, ingen 2C, en 3C men ingen 4C. Återigen så hade vi rätt.

Sen blir det en förbättring i och med att Reber fladdrar till, vi får in Day, Kero. Laleggia och Ang. Hallqvist visar sig dessutom vara SHL-mässig. Men gör en sammanställning på hur laget såg ut innan dessa nyförvärv och junisar kom in. Herregud vad dåligt. Och herregud, många av dem är ju kvar i laget nu.

Så, var gick det fel? Självklart gick det fel för jävligt länge sedan. Det gick fel när vi inte sparkade kent, där hösten för 1.5 år sedan, när det var uppenbart att fanskapet satt ihop ett av de största skämten till hockeylag, för en rekordsumma, genom tiderna. Där sa vi helt korrekt: sparka direkt, sparka hårt, ut denna scharlatan från föreningen för han är en förbannelse och ett virus. Låt en ny SC sakta komma in i det och bygga inför 24/25. Men nej. Vi tog in Abbott sent… så sent att han inte kunde/ville/orkade/brydde sig om att sparka ut alla tikka-nivå-lirare.

Resten är historia… förutom en sak: vi tog in Anton, ett helt oprövat kort som HC i SHL, igen. IGEN. Samma fel, med samma resultat. Det är defintionen på att vara dum i huvudet. Vi försöker laga hela detta trasiga med att ta in Björn, som sannerligen inte imponerat så här långt, vare sig i handling eller i orden. Så, även om jag inte lastar särskilt mycket av dagsläget på Björn, så ser det inte bra ut för framtiden, det ser enbart ut som ännu en rekrytering i tangentens riktning. En helt jävla pissusel riktning.

22 gillningar

Men nu är PP det enda som funkar. Ska vi flytta på den ansvarige då?

Absolut. Spelarna är inga barn som helt plötsligt stannar upp och slutar att spela bara för att en annan står i båset. Sen är det inte 100% JD förtjänst att PP helt plötsligt funkar.

1 gillning

Kanske. Förändring behövs. Att bara låta oss Bagdad-Bob-Blomma in i HA, vore ytterligare en dimension på misär i föreningen.

1 gillning

Jag drömde att Tikka under landslagsuppehållet bjöd med nästan alla i laget på en sista-minuten-resa till Thailand med Finnair, pandemi bröt ut och de fick inte resa tillbaka och rubrikerna ”Laget som deserterade” härjade i Kvällspressen. HV fick i kris och panik ta in J20-laget med coacher och allt för att spela sista 10 matcherna, tog 18 poäng och klarade sig precis från play out.

Under sista hemmamatchen när kontraktet räddades höll klacken en banderoll med ”Tikka vår räddare i nöden, stanna i Thailand!”

Inte nyttigt det här.

11 gillningar

Nubben borde sparkats på sommaren innan säsongsstart precis som Björn borde sparkas nu.
Jag har iofs velat sparka allt och alla dag 1 utom Nylin och Abbott. Tänk att jag skulle bli till Andreas Johansson…

1 gillning

Nu är ju det jag skriver faktiskt ganska tydlig fakta. Man kan även titta på tiden innan André var skadad. Inte heller lysande, poängmässigt sett. Man kan även titta på perioden förra säsongen när han var borta. Liknande scenario då.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är Andrés fel. Men…va fasen beror det på att laget tappar all form av spel och geist när André är med i lineupen? Jag förstår inte.

Sen tycker jag inte det stämmer det du skriver att “ju fler alternativ AB har, desto svårare har han att sätta ihop ett vinnande lag”.

Han har väl, om jag inte minns fel, spelat Lenc, Mølgaard, Ang i en kedja länge, Luoto, Borgström, OSL (AP20), i en kedja länge. Brännström och Kero har i en tredje kedja kompletterats av lite olika, HP, Träff, Reber ganska länge.

Så jag tycker ditt påstående är fel. Sen menar jag inte att Blomqvist är utan skuld till att det ser ut som det gör.

9 gillningar

Gillar när nån vågar svära i kyrkan. Handlar ju inte om att hålla med eller mot. Det är ju siffror du presenterar som Är intressanta.

6 gillningar

Att kritisera AP är väl inte att svära i kyrkan? Det är väl snarare preaching to the choir.

1 gillning

Varför talas det om Andreas Johansson som om han var någon messias?
Tror ni på allvar att dagens coacher inte ställer krav?
Om nu Andreas var en så fantastisk coach varför gick han då till Modo, spelade dom ur SHL och sedan en säsong i allsvenskan för att sedan ta ett års paus och sen träna fbks j20 en säsong och efter det inte tränat något lag alls.
Låter inte som en fantastisk tränare.

8 gillningar

Det går att argumentera för svärande i kyrkan. Men det är inte så viktigt för mej. Skulle mest leda till en trist diskussion där det handlar om att visa hur bra man är och hur rätt man har. Oavsett svärande eller preaching, så gillar jag svärande i största allmänhet.

1 gillning