Under kvaltid så klarar jag knappt av att läsa artiklar om matcherna eller lyssna på hockeypoddar. I synnerhet när HV förlorar. Allt på grund av nervositet Så har ägnat de senaste dagarna med att ta igen vissa poddar jag aktivt valt bort. Så nu har jag lyssnat på Allehandas motsvarighet till JP:s HV-podd, och även de blixtpoddar lokaltidningarna gjorde i samarbete med varandra efter matcherna.
Jag skrev efter match att Modo var ovanligt gnälliga i år. Allt från ledare till spelare, men även lokaltidningsjournalister. Den bilden stärks när jag nu tar mig igenom poddarna.
Det yttersta beviset är när jag lyssnar på en podd med Adam Johansson (tidigare reporter på Allehanda) och Pelle Hägglund efter match två.
Vet ni vad de tycker om domarna efter två Modo-vinster? Jo, de tycker domarna har varit fem plus! Då ska man även komma ihåg att samma domare inte tog matchstraff på Aagaard efter spearingen mot Fransson (Aagaard var sedan högst delaktig i att Modo vann…), och att samma domare inte gav HV ett enda PP i match två.
När HV sedan börjar vinna. Då börjar också domarnivån att ifrågasättas. Sååå genomskinligt.
Fy fan vad glad jag är över att det inte är match ikväll. Fy fan vad glad jag är över att det var just Modo som HV slog ut.
Efter all ångest den här säsongen är det dags för operation fokusförflyttning till oviktiga detaljer:
Jag skulle vilja att klubben markerar en nystart och förändring och Liljander-eran genom att till nästa säsong göra en stor förändring av matchställen. Jag vill se så lite som möjligt som påminner om kval och HA-säsongerna. Tillbaka till 80/90 talets diagonal? Retrostället i gult och vitt? Gör vad som helst.
EDTI: Och inget som påminner om de fem tidigare SM-gulden. Blicken framåt på det som måste göras här och nu!
Har länge velat att HV byter ställ. Vi bytte till den här mörkblåa färgen inför säsongen 10/11. Sedan dess har vi bjudits på 14 bedrövelser och ett hoppsan vi vann-guld.
Jag har oxå tänkt tanken. Gör något rejält med matchtröjorna. Inte “bara” på försäsongen utan även på serie-stället.
Nu lär det vara för sent för 25/26 då de garanterat redan är designade, beställda och under produktion då ledtiderna oftast kräver så tidig beställning, men inför 26/27 .. Kanske involvera fansen på ett annat sätt. Be folk skicka in förslag, ha omröstningar, tänk utanför boxen. Inte låta samma designer på Bauer ändra på några streck på den gamla designen.
Vad tror ni om detta? Finns garanterat OERHÖRT mycket kompetens och bra idéer bland fansen.
"– Att domarna fattade så många felaktiga beslut, och att det var så mycket avgörande som gick emot Modo. Jag kan ge flera exempel, men vi orkar inte grotta i det nu, säger han.
…
Foppa menar att klubben borde värvat en fysisk spelare för att klara sig bättre under matcherna mot HV71.
– Innan fönstret för värvningar stängde borde man ha försökt skaffa en Donald Brashear-typ. Det hade behövts med tanke på att domarna höjde nivån när det gällde som mest."
Angående diskussionen om ekonomi. Nu fick vi tre hemmamatcher i kvalet. Hur mycket är en fullsatt hemmamatch värd i pengar efter direkta omkostnader? Räcker 1 miljon + per match?
Gränsen mellan lipsill och ”vinnarskalle” är hårfin. Personligen tycker jag att alldeles för mycket av dåligt beteende och svaga till undermåliga personlighetsdrag helt felaktigt sorteras under epitetet ”vinnarskalle”. Man ska bete sig värdigt. Är man ovärdig är man ingen vinnare. Då är man en förlorare.
Och ofta visar sig folk, som kallar sig för vinnarskallar och som även andra ser som vinnarskallar, sig för att vara dåliga vinnare också. Oödmjuka as. Sånt är kräftbetebeteende.
Summering: de flesta som kallas vinnarskallar är ofta bara lipsillar.