Tråden om HV71

Kollar man på statistiken som finns på SHL:s hemsida så verkar HV har varit ett mitten / topp 6 lag även på bortaplan — förutom när det gäller OIG%, OISVS% och PDO. Alltså dålig skottprocent, dålig räddningsprocent och totalen av de två.

Helt enkelt värdelösa avslut och målvaktsspel på bortaplan. Enligt statistiken.
Intressant att samma siffror är bra på hemmaplan.

Hmm, det här ger lite förhoppningar. Kan de bara komma åt bortaspöket så finns en hel del att utgå ifrån.

Placering: mått värde

Hemma
6: CF% 53
5: CCF% 55
7: FF% 53
7: CFF% 55
4: OIG% 10
7: OISVS% 91
5: PDO 101.32

Borta
5: CF% 51
6: CCF% 50
7: FF% 49
7: CFF% 48
14: OIG% 5
14: OISVS% 87
14: PDO 92.49

11 gillningar

Frågan är om det är så jäkla enkelt som att säga att det satt i huvudet helt enkelt? Man skapar typ lika mycket, lika bra chanser men av någon anledning när man hade den vita tröjan på så var självförtroendet inte där så man övertänker situationen och så sitter skotten magen osv.

Tror dels som ni varit inne på att det blir ett mentalt hinder och en fråga om självförtroende , men viktigast av allt tror jag avsaknade av grundspel var.

När lag spelar på bortaplan så måste man ha trygghet och lita på sitt grundspel i högre utsträckning då hemmalaget ofta kommer ut med högre fart och frenesi eller när dom ligger under med något mål och måste forcera.
I dom här situationerna såg HV helt bortkomna ut hela säsongen och det lägger jag på att man helt saknade tryggheten i sitt grundspel.

2 gillningar

Mycket spännande tankar och funderingar ovan, som kickades igång av @Jompii konstaterande av hyffsat hemmafacit.
Så, ja, man hoppas ju att man inte slänger ut bäbisen med badvattnet utan att den sportsliga ledningen tar fasta på det som var bra. För truppen är i stort sett identisk, så i stort sett identiska förutsättningar gäller för att återskapa samma positiva resultat på hemmaplan.

Man vill ju tro att det är publiken som är den stora faktorn. Men jag tror även den mer generella hemma-känslan är minst lika stark. Man går till det ställe man kan, en plats man troligen trivs lite bättre på än i annan rink. Hela trygghetsgrejen. Man vet vad som sker före och under match. Allt det där.

Tror vi att Lindbom var så vass på att coacha att han drog stor fördel av att byta sist? Det kanske är hans hockeysuperkraft (förutom Brynäs-dräpning)? Någon som vet? Jag tror det påverkar en del, kanske mer i ett bottengäng som HV?

1 gillning

Det var väl både spelare och JD inne på inför ett par matcher i intervjun före match.

Min teori är att det var tvärtom. HV var snarare så dåligt och förutsägbart sammansatt och coachat så att det var lätt för andra lag att coacha sönder HV när de mötte dem på hemmaplan och fick fördel av att byta sist. När HV spelade hemmamatch kunde deras bästa kedjor matchas mot bortalagets sämsta. Men så snart HV spelade borta försvann den möjligheten.

5 gillningar

Vad gäller byte av femmor är det naturligtvis en nackdel att spela borta. Andra lag verkar dock ha knäckt den koden.

Låter rimligt.

1 gillning

Fått väldigt många bra ord från folk VÄLDIGT nära laget.

Alla är fruktansvärt revanschsugen. Gruppen har kommit ihop mycket mycket bättre. AB med kompanjoner är väldigt uppskattade.
Flera i laget umgås utanför hockeyn.
CB kommer ha en större roll i ledarstaben och kommer vara mer involverad i PP.

Björn Melin har fått alla till att tävla på fysen men samtidigt ha väldigt kul ihop. Folk tar i och gör de lilla extra betydligt mer nu.

27 gillningar

CB… Nu kanske jag är ute och cyklar, men vem menar du?

Chris abbot

Okej! :+1:t3:

Förmodligen Kris Beech

3 gillningar

KB* kanske de är ja.

Ska han hjälpa JD då mer?

Känns som att Johan kommer vara den som hämtar puckar på träningarna typ och står vid sidan av och ger dem andra en klapp på axeln efter varje byte.

Det är inte optimalt men låter samtidigt likt den roll som Challe Berglund hade när han kom till HV71. Något som ändå verkade ha gett en positivt effekt, om än i en väldigt speciell situation. Stödjer då KB upp så kan det nog ändå bli okej men det är såklart inte optimalt.

1 gillning

Kul att höra! Får hoppas att detta speglar sig sen på isen men jag har faktiskt ett stort lugn inför säsongen!

Kan det vara så illa att hans roll inte funnits om han inte vara HV-profil?

2 gillningar

Flera lag går mot 3ass tränare. Tror vi kommer se KB i båset en hel del med.

2 gillningar

Dottern såg HV-bussen i Nyköping (riktning mot Huskvarna). Någon som vet om det var lagresa eller bara någon form av fordonsförflyttning?