Tråden om HV71

Jag ser inget självändamål i att spelarna ska underkasta sig precis allt. Oavsett om det rör sig om skridskotest eller spelsystem. Så länge spelarna är bra på sitt jobb så ska det räcka så. Så länge spelaren i fråga bidrar med det han är tänkt att bidra med.

Som ett exempel. Skulle vi mitt under säsongen ha bänkat Borgy för att han visat lite dålig attityd och inte levt upp till vissa krav och förväntningar på en träning?

Nej, jag tycker inte det. Det viktigaste är att vinna matcher. Nu tror jag faktiskt just i år att HV förlorade fler matcher än vad man behövde, just för att ”attityden” hos spelarna premierades mer än deras faktiska skills.

Sen naturligtvis. Alla ska ge allt hela tiden. Men varje spelare gör det på sitt sätt. Någon kanske är loj på en träning för att sen bära ett helt lag på sina axlar genom att göra en massa poäng.

Så som situationen framställs här på forumet och i media är jag rädd för att vi kommer värva ihop ett gäng ja-sägare som underkastar sig systemet till hundra procent. Och då lär det bli rätt uddlöst i slutändan. Dynamiska grupper tror jag alltid mer på än homogena.

14 gillningar

Det behöver inte vara dåligt, men i HV:fall utifrån det vi har framför oss. Det vi “vet” och diskuterar så tror jag att det är mer omtåligt (mildt uttryckt) om det inte lyckas.

I FHC:s fall, det jag menar att det inte behöver va dåligt. Ja där har vi spelare som underkastar sig systemet. Men då får vi också beräkna att det är flera års arbete i det. I en mer välmående organisation.

Tycker att coacher av lag borde vara mer som coacher som är inriktade på individer. Hjälpa den att uppnå sina mål och att utvecklas genom stöttning och råd.

Tänk om Stefan Holms coach sa, nej jag tycker du värmde upp lite dåligt så du får sitta på bänken i OS och titta på när din ersättare Temu Tikka hoppar istället.

Vilket skämt.

Jag uppfattar diskussionen som ganska antingen eller. Svart eller vitt. På eller av.

Det måste ju inte vara så. Det kan ju vara både och.

Det jag skulle vilja se är spelare som vill underkasta sig systemet. Ledare som vill och kan plocka fram det bästa ur var och en. Att spelarna både får vara sig själva men också vara det inom ramen för vad som krävs för att laget ska gå så bra som möjligt.

Känns som att det varit lite väl sparsmakat med sånt i år. Jag hoppas att det förändras till det bättre nästa år.

7 gillningar

Det är väl lite det jag menar, men kanske inte får fram. Det ska finnas både och (men där en spelares individuella egenskaper aldrig ska ligga honom i fatet). Men just i HV:s fall verkar det den här säsongen ha varit mer intressant med skridskotester.

3 gillningar

Tror inte att spelare som sätter laget framför jaget nödvändigtvis behöver bli ja-sägare, inte heller bidra till att skapa en homogen grupp, men förstår vad du pekar på och finner det intressant.

Någon som bryr sig om laget kanske av just den anledningen vågar kritisera systemet, ser det som sin skyldighet som lagspelare, medan individualisten skiter i vilket?

4 gillningar

Nä jag vet inte om det var just ditt men såg det återkom ett antal gånger. Håller med dig.

2 gillningar

Kollar reprisen på kvalmatch 3, och reagerade på en intervju av André P i periodpaus. Han säger flera gånger att “vi spelare har börjat att ta ansvar”. Minns att vi i matchtråden reagerade på det också då när den sändes live. Lät lite som en talepunkt som tränarna präntat in i spelarnas huvud och som André förmedlar och visar att han har förstått och följer. ELLER är det raka motsatsen. Att han menar att spelarna har pratat ihop sig och tar tag i det här för att reda ut skiten som laget hamnat i på egen hand :thinking:.

1 gillning

Eller tyckte han att de måste ta ansvar.

Kan ju också vara ett standard snömos politikersvar som funkar i de flesta situationer när man blir intervjuad :face_savoring_food:

1 gillning

Nån som läst del 2 i hockeynews ”granskning” av Hv?

Min take av senaste dagarnas info och diskussioner.

Jag tänker väl att det är mycket problem genom åren som lett hit. Och att vända det tar tid. Men att HV nu valt en väg man ska gå. Som började med AD:s beslut att ta in Blomman och förändra kulturen till att bli mer kravställande, mer tydlighet, mer rakt osv. På det hade Abbot lite samma stuk att leda och bygga. Bygga karaktär och hårt jobb som grund. Inget mer daltande och gullande, och ev slapphet om det funnits.

Abbot drog snabbt och lämnade kanske ett tomrum efter sig för Blomman. Han kom in och ställde krav kanske mer än va HV var vana vid. Han typ fullföljde det AD präntade in vid anställningen. Och att han sen kanske tagit det för långt stundtals. Vill visa för mycket. Vill visa att han kan. (tänker lite på de visioner som sägs röstats ner av styrelsen)

Omtag på andra ledande positioner för att få till en annan tydlighet och stärka upp organisationen. Mer rollfördelning enligt b.la ALI. Och detta är man uppe i nu. Samt att Liljander lägger fokus på medarbetar samtal, som jag tolkar inte varit lika tydligt tidigare.

HV är som en Finlandsfärja. Tar tid att vända runt. Mycket åsikter och tankar i och runt laget. Man har en lång period av elände som nästan satt sig i väggarna. När man väl börjar resan med att räta upp, ja då stöter man på saker och ting längs vägen som behöver åtgärdas.

Liljander har sin syn på hur han vill bygga sitt lag. Förhoppningsvis har han och Blomman har ett nära samarbete hur man ska agera och värva. Diskutera spelsätt mm. Och att båda har insikt och medvetenhet om problemen man har. Hur tufft läget varit och är. Kändes som att dom båda va ganska tydliga med det när dom anslöt.

Blomman är ny och färsk och har nog varit väldigt pressad under säsong. Mest av sig själv. Känner och ställer krav. Men har inte rutinen att känna av i alla lägen. Den stressen har nog också gjort sitt att han tagit felbeslut och agerat märkligt ibland. Ett bygge som ställer många frågor om löner, hierarki etc. Äldre som Teden å André som är HV-killar, men ändå inte naturliga ledare. Vem eller vilka är kärnan som tar tag i saker å ting osv. Och att han inte haft någon riktig stöttning, Stille i all ära. Det kanske funkade i AIK. Men SHL är tuffare och ställer andra krav.

Tror det varit en blandning av mycket nytt, pressat och stressat för både ledare och spelare. Dåliga resultat som skapat anspänning och kanske dålig stämning ibland. Men att man i Liljander och Blommans fall är redo att gå vidare på inslagen väg. Göra justeringar som är möjliga. Bygga lite nytt. Skapa nya förutsättningar. Förändra en del av kulturen som rådigt genom åren. Och att detta har man uppbackning på av styrelsen. Men kanske inte alltid till 100% då man får känslan att styrelsen har sina åsikter om dikten å datten. På gott å ont.

Dock är jag lite orolig för vad artiklarna i Hockeynews ger, vad sänder det för signaler framgent? Hur påverkas varumärket HV71?

3 gillningar

Läst andra delen.

Fattar faktiskt ingenting. Det känns… Blaha.

Man får känslan av att HV gjort något fantastiskt, en bragd, att hålla sig kvar.

Jag hade nog haft en annan ingångsvinkel och ställt frågan: Hur kunde det bli så här igen?

9 gillningar

Ja den känslan får jag med. Enligt mig hade dem tur,

Följd fråga. Vad är åtgärderna för att samma sak inte ska upprepas?

Är av en annan uppfattning.

Det är precis detta vi eftersökt i alla år. Se på alla HC vi haft tidigare:

Nicklas Rahm
Stephan Lundh
Tommy S
Johan L
Montén
Johan L

Vem av dessa har kunnat höja kravställningen som vi behövt? Jag har alltid tyckt att det varit ett semesterparadis under kräftgången att vi är lite fat & happy med hockeylivet!?!

Höjd kravställning = bra resultat?

Vi åkte ur med Rahm. Slutade sist med Blomman.

Två personer som “höjde rösten” och “ställde krav”.

Med AJ inledde vi bra för att sen tappa en given topp 4-plats i slutet av säsongen och åka ur i kvartsfinal. Detta efter att AJ tappat laget.

Kan inte finnas ett exempel på att “tuffa” tränare med hög kravställan funkat i HV.

2 gillningar

Hur många årserfarenhet som huvudtränare hade Rahm i SHL?

Vad är hans nuvarande yrke nu?

Vilket lag ärvde AB?

Många av dina argument faller!

1 gillning

Ja, en “fluff peice”. Noll saker, noll innehåll. Bara lite allmänt prisande. Meningslös.

2 gillningar

Nej de gör de inte. För bakom allt detta dribbel, så vet man vad som gör en bra ledare, och det är inte en som behöver gapa och skrika och gå över gränser. Det är ett underkännande när man kommer dit.

6 gillningar

Problemet är att alla efterfrågar tuffare tag och en kontinuitet som vi inte haft tidigare. Så fort det börjar bli lite svettigt så blir alla bajsenödiga och skall sparka folk hej vilt som tidigare inslagen bana.

Alla är överens om att det tar tid att vända skutan, ändå är ingen beredd att ge det tid. Folk tror att vi från ena säsongen skall gå från sist eller kvalplats till att spela stortids hockey och bli en maktfaktor i shl inom loppet av 1-2 år. Detta kommer ta tid. Om vi kan vara med och tampas om de sista slutspelsplatserna nästa år är jag nöjd.

4 gillningar