Min take av senaste dagarnas info och diskussioner.
Jag tänker väl att det är mycket problem genom åren som lett hit. Och att vända det tar tid. Men att HV nu valt en väg man ska gå. Som började med AD:s beslut att ta in Blomman och förändra kulturen till att bli mer kravställande, mer tydlighet, mer rakt osv. På det hade Abbot lite samma stuk att leda och bygga. Bygga karaktär och hårt jobb som grund. Inget mer daltande och gullande, och ev slapphet om det funnits.
Abbot drog snabbt och lämnade kanske ett tomrum efter sig för Blomman. Han kom in och ställde krav kanske mer än va HV var vana vid. Han typ fullföljde det AD präntade in vid anställningen. Och att han sen kanske tagit det för långt stundtals. Vill visa för mycket. Vill visa att han kan. (tänker lite på de visioner som sägs röstats ner av styrelsen)
Omtag på andra ledande positioner för att få till en annan tydlighet och stärka upp organisationen. Mer rollfördelning enligt b.la ALI. Och detta är man uppe i nu. Samt att Liljander lägger fokus på medarbetar samtal, som jag tolkar inte varit lika tydligt tidigare.
HV är som en Finlandsfärja. Tar tid att vända runt. Mycket åsikter och tankar i och runt laget. Man har en lång period av elände som nästan satt sig i väggarna. När man väl börjar resan med att räta upp, ja då stöter man på saker och ting längs vägen som behöver åtgärdas.
Liljander har sin syn på hur han vill bygga sitt lag. Förhoppningsvis har han och Blomman har ett nära samarbete hur man ska agera och värva. Diskutera spelsätt mm. Och att båda har insikt och medvetenhet om problemen man har. Hur tufft läget varit och är. Kändes som att dom båda va ganska tydliga med det när dom anslöt.
Blomman är ny och färsk och har nog varit väldigt pressad under säsong. Mest av sig själv. Känner och ställer krav. Men har inte rutinen att känna av i alla lägen. Den stressen har nog också gjort sitt att han tagit felbeslut och agerat märkligt ibland. Ett bygge som ställer många frågor om löner, hierarki etc. Äldre som Teden å André som är HV-killar, men ändå inte naturliga ledare. Vem eller vilka är kärnan som tar tag i saker å ting osv. Och att han inte haft någon riktig stöttning, Stille i all ära. Det kanske funkade i AIK. Men SHL är tuffare och ställer andra krav.
Tror det varit en blandning av mycket nytt, pressat och stressat för både ledare och spelare. Dåliga resultat som skapat anspänning och kanske dålig stämning ibland. Men att man i Liljander och Blommans fall är redo att gå vidare på inslagen väg. Göra justeringar som är möjliga. Bygga lite nytt. Skapa nya förutsättningar. Förändra en del av kulturen som rådigt genom åren. Och att detta har man uppbackning på av styrelsen. Men kanske inte alltid till 100% då man får känslan att styrelsen har sina åsikter om dikten å datten. På gott å ont.
Dock är jag lite orolig för vad artiklarna i Hockeynews ger, vad sänder det för signaler framgent? Hur påverkas varumärket HV71?