Syn på den. Ge mig någon här som gett uttryck för den åsikten. Möjligen @CROHB s åsikter om att vi har en topp-fyra trupp… men ingen vad jag kan se har mer än unvikande av kval som förhoppning.
Nej och det är det jag svarade i mitt svar.
Både Rahm & AB gjorde sitt första år som HC i SHL.
HV skall utveckla sina talanger för Rahm var en talang vi slängde bort.
AB är också en talang som behöver blomma ut han skulle varit assisterande första året. Lindbom kanske inte var det bästa alternativet.
Jag menar vi måste ge han chansen på riktigt. Nu kommer vi ställa ett roligt lag på benen till hösten och då får BL & AB rodda ihop ett roligt speldrivande spelsystem.
HV har nu bestämt att satsa på han, och det är väl inte så svårt att fatta vilka spelare det är som är anonyma i media heller för den delen.
Exakt. Det är en gammalmodig idé att tro att piska och hårda krav automatiskt leder till resultat. Visst, det kan skapa kortsiktig disciplin – men det bygger inte hållbara prestationer eller lojalitet.
Det som verkligen gör skillnad är tillit, förståelse och individanpassat stöd. Alla människor har olika drivkrafter, olika sårbarheter, olika sätt att ta till sig feedback och press. En bra ledare – vare sig det är på en arbetsplats, ett lag eller i klassrummet – ser människan bakom rollen.
Vill du ha folk som presterar på topp?
Ge dem trygghet. Ge dem utrymme att växa. Lär känna deras styrkor och vad som får dem att tända till.
När människor känner sig sedda och stöttade, då kliver de fram. Inte av rädsla för konsekvenser utan för att de vill bidra. Då kommer resultaten. Då kommer vinsterna.
Nej, mina argument faller inte. Däremot är dina rätt platta.
Hur många års erfarenhet som huvudtränare hade Rahm i SHL?
Noll. Precis som Blomman. Vad är din poäng. Att det hade funkat om Blomman och Rahm hade fått skälla och gorma i ett antal andra SHL-klubbar innan de kom till HV?
Vad är hans nuvarande yrke?
ASSISTERANDE tränare i landslaget. Ergo. Han har inte lyckats som HC.
Vilket lag ärvde AB?
Delar av Nubbens. Lindbom och Montén fick hantera HELA Nubbens lag.
Amen!
Frihet under ansvar
Undrar om de som tycker HV-spelarna bör ha hårdare krav lever som de lär? Undrar på riktigt om de hade uppskattat att arbeta på en arbetsplats med samma arbetsmiljö som de vill se i HV.
Asså? Det har jag svårt att lista ut, som ändå har fått fem-sex namn, så om du sitter inne med info där så är det spännande.
Den jämförelsen blir lite skev. Nu vet jag inte vad du jobbar med men jag har inga supportrar som betalar dyra pengar för att se mig jobba..
Vi har full rätt att ställa krav på spelare som kommer hit, glider runt lite på ena skinkan och drar 250.000kr i månaden. Så inte alls konstigt att man vill se hårdare tyglar. Däremot får det aldrig passera gränsen till personliga påhopp.
samt en extremt viktig detalj:
Rätt man på rätt plats!
Jag kommer att vara jättenöjd om vi kommer på plats 10 och med stor MARGINAL till plats 13-14. Detta för att kunna se på hockey en säsong utan kraftig ångest varje match.
Jag tänker på det här dagligen. Många här har varit aktiva under den era då “är du tuff och ställer krav då är du en ledare”. Det var normen. En ledare skulle vara hård, rak och kompromisslös.
Men vi är inte där längre. Det är nådens år 2025, och vuxna människor – ja, personer födda på 90- och 00-talet är vuxna nu de accepterar inte längre det gamla ledarskapet. De säger upp sig. De säger ifrån. De vänder organisationen ryggen när beteenden från “gamla skolan” fortfarande uppvisas.
Det handlar inte om att människor blivit bekväma eller inte klarar av krav. Det handlar om att man förstår mer om psykologi, motivation och mänskligt beteende idag.
Att ställa krav är inte fel – men det får aldrig ske på bekostnad av trygghet, respekt och stöd. Den som verkligen vill se resultat idag måste vara modig nog att vara empatisk, nyfiken nog att förstå individen, och ödmjuk nog att släppa sitt ego.
Det är dags att sluta blanda ihop kontrollbehov med ledarskap.
Nu tror jag du misstolkar mig lite. Krav från supportrar är en sak. Men krav från ledare en annan.
Som ledare är jag övertygad om att du kan skapa en kravställande miljö utan att behöva höja rösten och ”passera gränser”.
Och därav blir min fråga: Jag undrar om man själv skulle vilja verka i en miljö med den typen av ledare man eftersöker i HV?
Mitt svar på den frågan är ett bestämt nej.
Argumentet att “spelare ska tåla kritik – fansen betalar ju deras löner” är rätt ologiskt.
Jag har kunder som betalar min lön, en arbetsgivare som ställer krav – men det ger ingen rätten att behandla mig hur som helst.
Fans = kunder. Klubben = arbetsgivaren.
Är du inte nöjd med produkten? Köp den inte.
Absolut! Där är vi på samma bana. Sen är det viktigaste att ha en bra plan för allt man gör, kolla på Färjestad i vintras när både Lodin och Tomasek hade svagare perioder. De fick fortsatt förtroende, de jobbade sig igenom den och blev sen stundtals dominanta.
Det är en hårfin gräns! Däremot är jag av den bestämda åsikten att ryggdunkningar (i högre led än Blomman) inte kommer ta oss nånstans.
Som jag var inne på igår, vårt märke ska inte bli skadat pga en mans vilja.
Tror vi egentligen pratar om samma saker fast på lite olika sätt. Vi är överens
Man har samma krav på sig på sin arbetsplats i “civila” livet. Det är ingen skillnad. Spelarna är i underhållningsbranschen, en bransch med usla förutsättningar. De tjänar mer än en teater-arbetare, ja, men fortsatt en väldigt utsatt bransch med kort livslängd. Att då gå in och kräva (texvis @Paris1975) att de minsann skall tåla mer, bara för att vissa tror att de har det så jävla bra för de får pengar för att “leka lite sport”… det är inte en så sympatisk inställning.
Det är ju precis det jag skriver.. Man ska aldrig passera en gräns för personliga påhopp. Men att sitta och hylla diverse spelare på läktaren som är sämst. Kommer aldrig hända.
Vi brukar nog allt som oftast tycka ganska snarlikt men har olika sätt att förmedla det på
Jag arbetar i den varje dag i det militära och den utvecklingen man får se hos unga individer är helt otrolig. Hård men rättvis med tydliga ramar och beteende skapar en otrolig tillit i gruppen. Vi är som sagt olika men det finns en anledning till att folk trivs i det fyrkantiga “hårda” diciplinära militära.
Nu kommer jag nog få måna påhopp, men det som slog mig är att det ryktades om en väldigt slapp mentalitet inne i omklädningsrummet förgående år, med tipslappar och v75 kuponger innan matchvärmning osv. samtidigt så uttrycker en av dessa att nu får det fan va nog efter att man undvek HA. Vi plockar in både Chris och Blomman och höjer kravställan och även diciplin och beetende. och då blir det dålig stämning i gruppen. är det några ömmande tår som har stampats på??