Var hittar jag tråden om organisation och ledarskap?
Här tydligen.
Det blir lite akademiskt, men ett av problemen med vårt a-lag är att vi inte har haft någon röd tråd eller etablerad struktur för ledarskapet. Det bara byts ut hela tiden med helt olika ledare. Lillis vs Rahm vs Challe vs Lindbom… vansinne.
Att få ställa krav är något man förtjänar, inte något man kan kräva.
Hur folk beter sig i omklädningsrum är så kontextberoende. Det skulle hypotetiskt kunna finnas gapiga tränare som skriker och skäller i periodpauser och i båset i stridens hetta men som är förhållandevis mjuka och inkännande under träningar. D v s tränare där spelarna lärt sig att det är “så coachen låter i skarpt läge” samtidigt som det finns en tydlig upparbetat ömsesidig respekt.
På samma sätt tänker jag att man på ställen som i det militära, i sjukvården eller flyget också jobbar och vänjer sig med extremt tydlig kommunikation för att att det absolut inte får bli fel när det är skarpt läge. Men då fungerar också kravställan eftersom alla är överens om hur olika situationer ska hanteras.
Problemet är när personer likställer den tydliga kommunikationen i skarpt läge med en hel personlighet. Problemet är också när vi tror att “kravställan” dessutom bara handlar om att någon uppifrån ska definiera för sina underlydande vad de måste göra. Kravställan utan ömsesidigt förtroende och överenskommelser kring vad som är acceptabelt är inte kravställan, utan pennalism.
Nyckelfrågan blir -“Varför ska jag som duktig hockeyspelare/tränare jobba i HV71”?
Målbild:
- Välmående omgivning, utveckling och lyhörda coacher.
- Kultur, fans och en bra hockeystad.
- Chans till framgång både som lag och individ.
- Lön.
Hur det har varit:
1.Lön
2.Lön
3.Lön
Jag tycker att det som nämndes tidigare i tråden, om samspelet mellan ledare och spelartrupp, är extremt viktigt. Det finns ju inte en universell sanning här utan som alltid, tråkigt nog, beror det ju på. Jag är helt övertygad om att olika individer föredrar att ledas på olika sätt.
Arbetar i Tyskland där klimatet är mycket hårdare och ledarskapet mycket rakare. Man pekar med hela handen och försöker inte linda in något. Detta är någonting jag föredrar jämfört med det mjuka ”svenska ledarskapet” som jag upplevde när jag arbetade hemma i Sverige (och som jag upplever är mindre tydligt och effektivt). Samtidigt har jag tidigare kollegor hemma i Sverige som jag vet inte hade grejat den typ av ledarskap jag ”utsätts för” här nere.
Så min slutsats är att väldigt mycket nu kommer handla om att BL ska sätta en grupp som kommer funka under det här ledarskapet vi har nu. Man har ju tydligt visat att det är Anton man vill köra på. Sen får naturligtvis inga gränser överträdas och det förutsätter jag att klubben hanterar på ett riktigt och professionellt sätt.
Jag har jobbat i globala företag i snart 15 år, min upplevelse är den precis motsatta: tysk stil skapar extremt lite effektivitet och massor av extrajobb för att hantera deras rigida och “raka” ledarskap. Värdelöst imho. Sen finns det massor av tyskar som kliver undan från det och får saker och ting att fungera inom ramen för detta ledarskap. Tyskarna utvecklas och de är på väg ifrån det gamla, de med. Men hur som helst så vill vi ju ha något som fungerar i vår verksamhet.
Det är nog så att det finns en anledning till att utlädska coacher inte varit någon större framgång i SHL.
Ordet krav är så oerhört brett. Allt ifrån att en tränare inte accepterar att en spelare som tränat hemma kommer till återsamling med en fysik som inte är fullgod för en elitidrottsman. Och att en spelare gör sitt bästa även om den inte är 100% tillfreds med sin roll i laget, eller lagets spelsystem.
Till att en idiot står och skriker med piskan i hand och får alla att träna tills man spyr. Det senare är såklart över alla gränser, medan det första exemplet är en självklarhet, och något iallafall jag förväntar mig av en proffesionell idrottare.
Tror de flesta när de säger “krav” inte tänker på exempel 2 med en skrikande gaphals, medan de som är emot en kravställande tränare tror att det är en gaphals som efterfrågas.
Kravställan och “hårda ord”, “hårtorkar” mm behöver absolut inte vara fel men det blir stor skillnad om de kommer i en grupp där den underliggande tryggheten finns - då ka de ha en väckarklocks-effekt om de används som undantag, inte standard.
Att skälla/frysa ut någon som misslyckas ger inget mer än en nedåtgående spiral.
Och det är ju precis detta som varit problemet med HV. Man har nu i femton år hällt pengar på organisationen i stället för att göra det jobbiga jobbet att förtjäna spelares förtroende och bygga ett lag där alla är överens om hur organisationen ska vara. Förstå hur bizarrt det är att komma till en arbetsplats där:
- Lagets största stjärna tjurar konstant över att lagbygget är skit. Det tycker du inte är så sexigt och inspirerande, ända tills du upptäcker att …
- …den mest välbetalda spelaren är en finsk betongkloss som knappt platsar i laget och den andra kan knappt stå på skridskorna.
- Det inte finns några rutinerade rävar på arbetsplatsen kvar som leder laget inofficiellt, utan alla håller sig till sitt. Det fanns några sådana, men det fick sparken för många år sedan eftersom de protesterade för mycket på bristen av rimligt ledarskap.
- Det skulle de inte ha sagt för att … äsch de hade rätt – coacherna byts ut med jämna mellanrum för ingen kan förmå det extremt spretiga truppen att spela som ett lag. Haha … säkerligen måste ju vem som helst kunna leda ett SHL-lag. Nähä …
- Trots högst budget i SHL, saknas det målvakter och centrar som håller branschstandard.
- Kriterierna för anställningar har varit extremt konstiga. Den förra rekryteraren var inte ens betrodd på slutet, men han fick hålla på ganska länge innan en tf-person i styrelsen till sist fick tuppjuck över sakernas tillstånd och körde över alla efter att dåvarande ordförande klivit av pga sjukdom.
Linus nämnde det i podden. Och BL kanske har nämnt det initialt. Samsyn torde råda. Förhoppningvis är det den vägen vi ska vandra.
Ja, clown-tåg som sagt. Vi har nog inte hängt av alla vagnar på detta tåg ännu är jag rädd. Som andra varit inne på så kommer det ta lång tid innan vi vänder skutan.
Och där sitter man fast på clowntåget med destination Hockeyallsvenskan samtidigt som supportrar står utanför och kastar tomater på en för att man är välbetald och borde vara motiverad att vinna alla matcher.
”Cirkusdirektören piskar på er för lite era svikare”
Man kan överanalysera också, bara att kolla på laguppställningen 2016-2017 där de unga och “sämre” spelarna var spelare av typ Anton Bengtsson, Lias, Stenlund o.s.v - vilket sjukt lag man hade
Kan förstå att det laget tog guld och när man nu ser Luleå och Frölunda så är det en helt annan nivå. Deras tredjefemma spelar som våran bästa femma och ytterst få fadäser i försvaret även under press
Jag tror därför fortfarande motivation, ledarskap, interna stridigheter etc. inte är förklaringen utan på att laget helt var ett av de absoluta sämsta lagen i SHL , tillsammans med Modo det sämsta.
Mer pengar är tyvärr inte samma som bättre lag , speciellt inte med Tikka-löner
Inget fan av AI-bilder, framförallt när dom inte anspeglar på något verkligt.
Får skapa en tråd för sådant här @mods
ja och att vända tåget tar om möjligt ÄNNU längre tid…speciellt som vi befinner oss i Sverige med ett undermåligt järnvägsnät…som Knetovic’ lagt grunden till…
Just AI-bilder och diverse rubricerade inlägg från C-GPT och liknande är helst inget vi ser i trådarna. Så där ber vi vänligen med bestämt att inte publicera sånt i trådarna. Tack!
Vill bara säga att denna tråden är helt fantastisk just nu. Fantastiska samtalsämnen
Jag har nu laddat upp alla kvalmatcher + några av säsongens härligaste grundseriematcher på YouTube!
https://www.youtube.com/@VitaGulaBla
När kommer Tikka highlight till Nubben?