Jag tror mer på riktning än specifika mål. Det är lätt att bli fastlåst vid specifika mål och missa mycket som kan hända på vägen.
Om HV har slutspel eller att hålla sig kvar som specifikt mål spelar mindre roll, det är riktningen i att åter ta guld som är viktigast. Sedan får det ta den tiden det behöver.
Med en tydlig riktning är sinnet öppet för allt det som kan komma utmed vägen.
Dom sa ju att budgeten kring herrlaget skulle upp men sen ska man ju komma ihåg att man anställt bla Leise som naturligtvis är avlönad. Tror även man räknar in utköp i den beräkningen.
Den nya assistenten är jag mest intresserad av just nu. Känns som den viktigaste rekryteringen.
I den högre budgeten ingår ju säkerligen utköp också. Den faktiska spelarbudgeten för laget som går in i säsongen kan ju fortfarande mycket väl bli lägre.
Hon uttryckte det ju som att “sporten” har en högre budget, sen hur pengarna exakt används är en annan femma.
Är det rimligt att spendera mest pengar i ligan och så “får det ta den tiden det behöver”?
Målen är viktiga för att kunna utkräva ansvar. Blir det kval eller ingenmansland kommande säsong har antingen AB eller BL gjort ett undermåligt jobb, även om riktningen är rätt.
Sedan vad man menar med budgetera för slutspel är ju också en tolkningsfråga, menar man enbart play-in dvs 1 eller 2 extra hemma matcher så är det ju okej.
Börjar man prata 4-5 extra hemmamatcher då är man ju ute på djupt vatten..
Mellanmjölkstips! Vi kan ju lika gärna vinna som komma sist så som Wennerholm tippar.
Bättre att han ger solklara besked, hiss eller diss, så vet vi var vu hamnar, fast tvärtom.
Däremot kan vi slå helt fast att Luleå inte kommer försvara sitt SM-guld.
– Ja, budgeten för sporten ökar. Men även om vi bara tittar på herrarna så kommer även den budgeten att vara högre kommande säsong, berättar hon när JP-sporten når henne på telefon.
Men betyder det att herrarnas lönebudget ökar eller är det den totala pengen för spelare och ledare och så vidare runt herrarna som ökar?
– Det är en fråga för Björn (Liljander). Det är hans uppdrag att bestämma hur han använder sig av de pengar som han får tilldelat sig. Men det finns inga sparkrav från styrelsens sida på herrarna.
Ingår eventuella utköp av kontrakt i den budgeten?
– Med respekt för vår organisation och de människor som vi ändå har att göra med så väljer jag att inte kommentera den frågan.
Att budgeten för herrlaget ökar till kommande säsong betyder däremot inte att den kommer fortsätta att göra det framöver. Anna-Lena menar nämligen att klubben gärna ser att herrlaget blir mer kostnadseffektivt i framtiden.
– Vi är i en övergångsperiod där vi gärna ser över tid att spelarbudgeten successivt minskar. En hög budget behöver inte betyda att man lyckas bra i serien, det har vi varit ett bevis på de senaste åren. Så vi vill ha en mer hållbar lönesättning där vi ligger mer i linje med våra konkurrenter i framtiden.
Nu vill hon ju som sagt inte svara på frågan om utköp, av förklarliga anledningar, men jag kan inte se att det är nån annan egentlig anledning till att budgeten höjs i år. Speciellt inte då den kommer sänkas framöver och bli mer “kostnadseffektiv”. Att betala massa utköp är ju raka motsatsen till kostnadseffektivt…
Så min kvalificerade killgissning är att budgeten höjs för att inte eventuella utköp ska belasta spelarbudgeten i övrigt. Sen är det PISS att vi ens är i det läget, vi skulle aldrig hamnat där. Men tack och lov är vi ju en få klubbar det inte går ekonomisk nöd på - men vi ska inte slänga pengar i sjön bara för att vi kan.
Men för att citera Anna-Lena: “så länge vi går plus totalt så det är ingen panik, men vi vill gärna kunna använda oss av de pengarna på andra saker än på truppbygget.”