Tråden om HV71

Spontant, (jag pudlar lite i och med att jag varit lätt och snabbt kritisk tidigare) det känns lite mer som att dem har förstått vad det faktiskt handlar om. Alternativt att man har lite bättre personer på plats, som redan förstår grejen. Tycker mig uppleva mer och mer att dem är många steg före sina föregångare i sättet att föra sig.

11 gillningar

Vad du blivit aktiv igen Dekman? Vad har hänt? :grin:

5 gillningar

Han slipper se HV spela hockey.. :sweat_smile:

12 gillningar

Man kan göra utköp pch ta den kostnaden som en engångskostnad så den inte belastar den löpande bugeten.

1 gillning

Man brukar vill ha en avskrivingsplan. Det vore märkligt om det inte påverkar budgeten. Kanske snarare så att man tillför extra pengar.

Skulle tro att det kan bli lösningen i vissa fall. Några spelare har fått förslag på lösningar för dem där de lämnar HV trots gällande kontrakt, men där spelarna inte vill utan ”tänker försöka ta en plats i laget i år”. Om HV anser detta helt orealistiskt så kan det säkert bli aktuellt med utköp.

1 gillning

Det belastar väl den faktiska sportbudgeten för i år, för pengarna måste ju tas nånstans ifrån. Björn har X antal miljoner till sitt förfogande, vill han köpa ut en spelare för Y miljoner så går ju de pengarna från hans kassa, även om det är en engångssumma.

2 gillningar

Det beror på vilken typ av verksamhetsår man har. Är det kalenderår eller är det brutet räkenskapsår. Är det brutet räkenskapsår kan man ta alla utköp på årets resultat. Eftersom vi troligtvis gör en rejäl vinst kvittar man utköpen i vinsten. Sen går man in med blankt papper i nästa säsong.

2 gillningar

Men ja, det finns massa olika sätt att “köpa ut” spelare på. Allt handlar väl om förhandling mellan klubb, spelare och ev framtida klubb. De vanligaste är väl:

1. Klubb tar över kontrakt, men till lägre lön, där Hv betalar mellanskillnaden under gamla kontraktstidens tid (lex Martinsson)
  2. Engångssumma, typ ditt kvarvarande kontrakt är värt tre miljoner, vi ger dig 1,5 mille på ett bräde och sen är du fri att gå till vilken klubb som helst. (fast jag tänker att man av skatteskäl inte betalar allt på en gång givetvis)

Sen finns väl även:

1. Ny klubb tar över kontraktet rakt av. Tänker att den inte är så vanlig eftersom en ny klubb vill spara en hacka på en sån affär.
  2. Betalar full lön för spelaren men han får inte träna eller spela med laget. TILLS läget blir ohållbart… lex Bromé.

(NHL har ju löst det där genom ha det redan förutbestämt och lika för alla. 2/3 av lönen om du är över 26, 1/3 av lönen om du är under 26. Och beloppet betalas ut under dubbla tiden av återstående kontraktstid. Smidigt ändå)

Frågan är: kan man ta det som en engångskostnad även om den faktiska betalningen sker i omgångar. Tror få spelare vill ha säg 2 mille på ett bräde pga skatter…

Man gör en avsättning i bokföringen för hela beloppet. Då är den kostnaden borta. Därefter kan den utbetalas i flera poster.

3 gillningar

ALI sa ju i HV podden att verksamheten kommer gå med operativ vinst.

1 gillning

HV:s räkenskapsår sträcker sig från 1 maj till sista april, så då hamnar alla utköp på nästa års budget oavsett antar jag - eller ja, detta år då ;). (Var tvungen kolla upp det)

Har inte lärt mig alla nya ansikten än, vilka är det på de här bilderna :rofl:?

1 gillning

Översta o understa är Lagerberg?

1 gillning

Sen är det väl Viggo och Davidsson i mitten?

1 gillning

Ok tack!

Engsund borde brutit ömsesidigt om han nu så gärna vill spela i Luleå. Lycka till men nån respekt har du inte förtjänat.

2 gillningar

Verkar ju som att det va HV71 i första hand som ville bli av med Engsund och inte Engsund som ville lämna. Men såklart finns det ju två sidor av myntet. Men enligt Engsund så va det ju Hv som inte ville ha kvar Engsund.

1 gillning

Lite snack med Melin. :slight_smile:

3 gillningar