Tråden om HV71

Ok. Snyggt. Medger. Ändå, det faller ner i avgrunden på grund av att de ser ut som Dalmasar.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Prata om det du vill tråden

Då kör vi igen:

3 gillningar

Jag tänkte gå också! Bor tio minuter från Frölundaborg :winking_face_with_tongue:

1 gillning

Nu har jag köpt biljett till bortastå! Hoppas vi ses!

1 gillning

Jag har oxå biljett, men inte på bortastå.

1 gillning

Varför säger man egentligen HV från Jönköping när de väl ursprungligen är från Huskvarna?
Dessutom ligger ju arenan där.

1 gillning

Nja, HV är ju en sammanslagning av Husqvarna IF och Vätterstads IF. Vätterstads IF får nog ses som en Jönköpingsklubb så HV har sina rötter i både Huskvarna och Jönköping som båda tillhör Jönköpings kommun. Arenan ligger i Jönköping med någon km marginal. Så trots att jag i grunden är Huskvarnabo så är det nog korrekt att säga att HV är en Jönköpingsklubb.

3 gillningar

Huskvarna? Det är väl en stadsdel

4 gillningar

Vätterstads IF är en sammanslagning av Vättersnäs och Stensholms(IK Stefa) ishockeyklubbar. Dvs Huskvarna klubbar.

Huskvarna + Huskvarna + Huskvarna = Jönköping

2 gillningar

Huskvarna vätterstad har ett ishockey lag, så klappar hela hallen, klapp klapp klapp, Klapp klapp klapp

Jönköpings ishockey lag heter HC Dalen.

Enkla svaret är större del av Sverige vet var Jönköping ligger, folk vet inte vad Husqvarna ligger

2 gillningar

Tre fel blir ett rätt?

Stämmer. Däremot är det känsligt. Det är skillnad på om du bor i Jkpg eller Huskvarna. Jag är uppvuxen med det. Även om jag bor rakt över Vättern isch. Hur tugget går i modern tid låter jag va osagt.

Typiskt huskvarnabor att betrakta Vättersnäs som Huskvarna. :grinning_face_with_smiling_eyes: Det hör till Jönköping. Punkt :frowning:
Men, okej grunden till HV är till 3/4 Huskvarna.

3 gillningar

Måste än en gång påpeka att storheten med HV71 kom först 1972, då HV71 anslöts till NGIS.
Släpp allt med Husqvarna, Vätterstad. De fick namnet.
Äran, Hedern, Hårdheten, Humorn , Lojaliteten - allt det kommer från Norrahammar.

8 gillningar

Möjligen, men på en global skala så är Husk(q)varna väldigt mycket mer känt.
Inte nödvändigtvis så att de kan peka ut det på kartan dock (eller ens veta att det är en plats).

Då är det väl snarare företaget va?

2 gillningar

Tyngdpunkten med ishockey i Vättebygden är Stensholm med Stefa som startade hockey 1947, Huskvarna IF också 1947 samt Tabergsdalen med Tabergs SK, NGIS som startade hockey 1946, dessutom NIK som kom igång strax därefter. Vättersnäs IF kom igång 1955 med hockey, jag har också ett svagt minne att Mariebo höll på med hockey en gång i tiden?

Ovan betyder för mig att Huskvarna/Stensholm och Tabergsdalen bär det största ursprunget till hockeyn i dagens storkommun Jönköping.

1 gillning

Det jobbiga är att utomlands så vet alla vad Husqvarna är. Det tar emot.