Norrahammar, jönköpings svar på West Virginia, den mest redneck-iga delen av kommunen…
Vi har ju en tråd för historiken, vore kul om den fick lite mer info och “liv”
Heeeey….
Döp om Jönköping till Huskvarna så är problemet löst. Tacka mig senare.
Man kanske kan lansera namnet Jönkvarna eller Husköping
Nu är vi OT, men vi från nordväst har alltid haft en beef med “dalen”
Den viktigaste frågan är såklart om det är Huskvarna eller Jönköping som har mest klubbhjärta.
Huruvida vilken ursprungsklubb som är mest HV känns ju ganska irrelevant inför årets säsong när till och med varje smålänning är lätträknad i vår tilltänkta uppställning. Har vi ens fler än 5?
Ingen av dem är väl ens från varken Husqvarna eller Jönköping, eller missar jag någon? Tranås, Nässjö, Gislaved och Värnamo däremot.
Räknar till fem smålänningar. Ingen från 036.
Kan jämföras med köpelaget, tillika plastlaget och främlingslegionen Växjö helt utan själ, hjärta och kultur. De har också fem smålänningar.
Ja, dessvärre är det väl så nu. Kommer nog ta lite tid att få ihop 036 grabbar som både har kompetens, kapacitet att producera på högsta nivå i SHL.
Under hela min barndom, så var det just Stefan, David, Johan mfl som var HV71.
Förr var ju Huskvarna en egen tätort men har nu vuxit ihop med Jönköping och blivit en stadsdel. Så är ju inte för säga Jönköping så sett.
Tur att jag bor på berget och inte i dalen då
Jag är inte så säker på att Huskvarna-borna ser det så.
Källa: är ingift med huskvarna-bo.
Vi diskuterade klubbhjärta i någon tråd för lite sedan. Min tes var att hjärtat symboliserar något större, att man spelar med en slags inre inspiration där prestation, lön och andra yttre faktorer är underordnade. För att ett lag ska kunna ha hjärta krävs ju också att lagledningen prioriterar det och själva har hjärta.
Tar man Nässjö som exempel, 0380, kunde Bengtsson ha spelat mellan Heikkinen och Brännström. Hade den kedjan kunnat ta en plats i årets HV?
Det finns spelare på hög nivå från bygden…kul att Pasic anlänt.
Men de har fyra SM-guld sedan 2015. Tar hellre det med ett “köpelag” än att harva i botten med egna produkter. Fast allra helst ett lag med egna produkter som tar guld.
Jag vill också förnumstigt påpeka att just HV-hockey och HV-hjärta var de ingredienser som ledningarna lyfte fram under de (förhoppsningsvis avslutade) mörka åren.
Ja, det är toppen när vi kollektivt kan se vilka det är som utvecklat det i laget, men jag tror det kan vara ett gift för en organisation att utgå från att det är faktorn som ska driva organisationen framåt. Klubbhjärta är frukten av att något gjorts rätt. Det är inte tvärtom – att klubbhjärta medför att alla gör rätt.
Snällt av dig att ha förbarmande med de som är sämre belevade.
Like a sir.
Ah hehe, nu tänkte jag endast allmän fakta
100 procent korrekt.
Men det Hult försökte sig på var ju egentligen lika fel som det Nubben höll på med. I det senare fallet att värva hem Tedenby och tro att han skulle kunna leda oss i en toppkedja. Sen ska man också komma ihåg att allt gick fullständigt åt helvete när Hult försökte sig på att lämna det framgångsrika HV-receptet genom att inte förlänga med Thörnberg - och istället satsa på spelare utan någon som helst koppling till bygden.
Det som Stillman sysslade med, att ha HV-killar i ledande positioner som faktiskt var kapabla till att vara toppspelare och leda laget. Det är DET vi vill åt.
Hur får man då dessa spelare på sikt? Ja, inte genom att värva toppspelare, och i det värsta av exemplen vi sett de senaste åren - att värva halv- eller helkass bredd utifrån, år efter år och samtidigt försaka egna produkter som faktiskt har en möjlighet att slå sig in i SHL.