Jag tycker det blir väldigt, vääääldigt märkligt att hänvisa till historia och inte trycka på Blomman i det här fallet.
Vi har ingen historia/data i Liljanders fall att gå på när det kommer till HV. Han är fortsatt ett relativt oskrivet blad. Du, jag och många andra ställer naturligtvis relevanta kritiska frågor kring hans lagbygge.
Men att trycka på historia och inte ta in den person som vi faktiskt har historia att gå på. Det är som sagt väldigt märkligt, och säger emot hela ditt inlägg.
Historien upprepar sig, heter det. Det har den gjort i år – med samma HC.
Återigen jag säger på intet vis emot dig men det finns en person i klubben HV71 som är ytterst ansvarig och han sitter även på beslutet att agera vad gäller tränare och olika alternativ där.
Han har knappast fått någon rivstart när inte ett enda nyförvärv hittills levererat utifrån förväntan och projektet vad gäller våra centrar liknar ett rivningsprojekt av sällan skådat slag.
Jag är minst sagt konfunderad hur sjutton man tänkt.
Förra säsongen var våra centrar svaga
Borgström
Fisker
Kero
Tikka
Det framstår som urstark i jämförelse med årets haveri, där vi i stort sett har Lindström som dessutom värvats in av Abbott.
Hoppsan Kerstin. Av det jag utläser så har dem ritat en plan men ingen alternativ utväg ifall inte planen blir som dem tänkt. Nu står vi där med en bibel av underliggande data som säger vadå? När datan inte generar i det utfall man önskat så är man väl rätt körd upplever jag.
Dem har målat in sig i ett hörn milt sagt. Som du säger, saker och ting måste inte vara så komplext. Vad åtgärden är, det vet inte jag här och nu. Kanske som du sa tidigare att det vore onekligen intressant med mer erfaren HC över denna trupp.
Det sjuka, slog det mig igen, är att man i första hand följer HV nu för att det är som en såpa… det har det varit sen året de åkte ur. Vad ska hända härnäst? Det är som där man i introt kan se alla ansikten visas upp som i 90-talets såpor… Där finns nåt, en riktig all access
Vad säger då historian. Jo lite som skrev ovan igår. Att på snart 4 år sedan återkomsten har HV inget taget ett enda kliv framåt. En av anledningar som jag anser vara en bakomliggande orsak är att man har faktiskt inte tillsatt den där HC:n som vi skrikit om så länge och fortsätter göra.
HV har ju de facto inte kunnat mäta sig på daglig SHL basis rent spelmässigt. Om vi väljer att bara titta där.
Laget är bättre i år än tidigare säsongen. Punkt. Det syns långa vägar. Vi tar oss in i zon kontrollerat vilket vi typ aldrig lyckades med tidigare, då dumpade vi puck 99%. Men det största problemet kvarstår. Laget har ingen kvalité, kunskap eller förmågan att ta sig fram på mål. Fortfarande snurr och ”vickapåröven” mönster. Dessutom saknar vi en utpräglad målskytt likt Borgström i PP. Då hjälper det inte att gruppen i sin helhet är bättre än tidigare. Tror seriöst Forsberg hade gjort det bättre än Ang i PP men den rollen har man inte råd med.
Dock viktigt att understryka att ishockey handlar om att göra fler mål än motståndaren och det är där jag ser ett rejält orosmoln. Urspel och hur vi kommer igenom mittzon samt kontrollerade ingångar är klasser bättre. Det hjälper dock föga när vi är trubbiga och utsida samtidigt som vi saknar i princip alla viktiga roller som ett framgångsrikt lag behöver.
Bäst i arenan var äran att få sitta mellan @Robert.76 och @Diabolics samt @Kung_Sune och förstå att man inte är ensam om att få sitt psyke misshandlat av denna förening..
Du som tycker vi ska nyansera bilden av Blomman. Ska vi försöka nyansera bilden av Liljander?
– Liljander kommer till ett genomruttet lagbygge med en massa dyra kontrakt, signerade Nubben med dåvarande styrelsens godkännande.
– Liljander bryter flera tunga kontrakt för att frigöra utrymme.
– Liljander sitter trots det kvar med flera galna kontrakt i OSL, Brännström och Tedenby. Spelare som för tillfället max platsar i en fjärdekedja.
– Liljander lyckas värva spelare på samma nivå för en betydligt billigare peng.
Jag håller absolut med om den kritik som nu riktas mot Liljander. Men jag tycker fortfarande det är helt galet att börja snacka om historia, och att HV inte lär sig av den, och sen rikta fokus på den som har absolut MINST historia i hela föreningen.
Han har ännu inte suttit ett helt år på sin post. Återigen. Finns alldeles för lite historia och data att gå på.
Men att samme tränare som tog laget till en sistaplats förra säsongen skulle ha så förbannat otur två säsonger i rad, vilket om vi drar det till sin spets alla dina inlägg kokas ner till. Det är ju direkt naivt. Och faktiskt rätt onyanserat.
Vill du att HV ska lära sig av historien? Titta då på den ordentligt, och alla delar av den.
Glöm inte att blomman dessutom fick handplocka med sig både sin ass och favoritspelare när han kom.
Hur många tränare får den lyxen? Jag skulle vilja vända på det. Alla, precis alla, i föreningen har gjort precis allt för att ge blomman lugn och ro och bästa förutsättningar för att lyckas. Att blomman är helt oförmögen att dra nytta av det säger väldigt mycket om hans kompetens. Nu har han dock lärt sig att iom hans starka sits i klubben så kan han skylla ifrån sig sina misslyckanden på spelare, skador och precis allting förutom sig själv. Det sorgliga är att han kommer undan med det.
Och då är vi där jag trodde att vi skulle vara. Varken mer eller mindre. Med starten av säsongen som upprepar sig och i det är man fast med ett kontrakt.
Samtidigt var det ett medvetet val att plocka bort det HV HAR BLIVIT, de senaste åren. Man kanske inte kan ta sig tillbaka till det som varit, när det var bra, men man ville verkligen bort från det dåliga från åren före Anton.
Uppbrottet har skett men vi har nog inte gjort nån mjuklandning i paradiset.