Tråden om HV71

Eller kanske satsa på att vinna 5 av 6 HA-finaler?

Malmö har också haft det kämpigt i början av säsongen men förra matchen var också hemma och mot Leksand som ligger tvåa i tabellen. Bara tre omgångar men ändå. Leksand leder med 3-0 men Malmö kämpar sig ikapp och förbi och vinner 5-4 på övertid. Samtidigt låg också HV under med 3-0 på hemmaplan men resultatet blev ännu ett mål bakåt i tom målbur.

Skulle man ha en chans att vända HVs trend borde man spela borta mot Linköping för de och deras hemmapublik är inte i harmoni vare sig inom laget eller med varandra.

2 gillningar

Är det idag HV71 kommer tappa staden? Tror AB kommer hänga löst om det blir en fjärde förlust. Om inte hänga löst så kommer det bli ett bra tryck på ledningen att han bör bytas ut. Tålamodet för dom mest inbitna fansen och sponsorer börjar ta slut.

Självklart ska bilden av Liljander likväl som Anton nyanseras men det är dock svårt att frångå det faktum att spelare som adderats enligt min bestämda uppfattning ger ett minst sagt märkligt lagbygge.

Många sitter nu och förundras över att vi hamnar mycket på utsida, så låt oss titta på dom nyförvärv som adderats inför säsongen.

Heponiemi en liten spelare med hög nivå av skicklighet, känd som en speldosa och en smart framspelare.

Riley Woods flög en säsong i SHL när han hade rätt omgivning, återigen en liten spelare som haft just svårigheter i karriären att hitta insidan.

Rousek ska vara en väldigt skicklig framspelare och uttycker själv att han måste förbättra sitt skott och vara mera på insida. Hans skills ligger i smartness och slå fina passningar. Långt ifrån en spelare som är beredd att ta den tuffa vägen in mot mål.

Martin Johnsen en HA spelare som tycks levererat vart han än varit. Överaskat positivt och ser ändå uppsidor i honom. Lite orolig för honom i en center roll då hans fart är ett stort frågetecken.

Pasic aldrig fått det att flyga i SHL också en ganska liten spelare men smart med pucken och skicklig men har också haft svårt med både jämnheten i karriären men också att han ofta hamnar ute i hörnen. Har för övrigt mycket att jobb med i spelet utan puck inte minst i det defensvia jobbet.

Kloos detta är en väldigt intressant värvning men också en liten spelare dock med mycket gritt och bra skott.

Lindström Skellefteås 4:e center under flera säsonger, en klassisk grovjobbare men ansågs i Skellefteå att inte ha höjden/skillsen i sitt spel för att få en mer offensiv roll.

Till ovan ska adderas Brännström som allt som oftast hamnar ute i hörnen i sitt spel och är bra på att täcka puck men svag avslutare-

Lyrenäs som nog alla är överens om alltför ofta åker varv efter varv i anfallszon.

Som lök på laxen finns en natrulig center i lagbygget och övriga vakanser fylls av ytterforwards med i flera fall ytterst begränsade center förmågor.

Ibland kan man förvänta sig saker men sällan infrias dessa när materialet inte är byggt för ändamålet.

Jag lever fortsatt på hoppet och kärleken till klubben och måtte detta vända ikväll men jag ska villigt erkänna att det finns en rad tvivel framförallt vad gäller lagbygget.

När ansvar ska utkrävas måste man börja titta på vem som är ytterst ansvarig!

3 gillningar

Å andra sidan, vinner vi måste vi ju dras med honom ett par matcher till.

Som Stefan gjorde. Han räknade vinster han!

Har inga problem att hylla Anton om han vänder skutan. Hoppas på det.

Gör han det är jag inte den som är den. Har väldigt svårt att se honom göra det dock.

Anton är mycket snack och lite verkstad.

3 gillningar

Jag ger sex matcher, alltså tom Lördagen 27/9, är det fortfarande noll poäng så måste något radikalt ske, bland annat ny HC och en genomlysning hur Liljander satt ihop truppen och varför det inte finns fler naturliga centrar i årets trupp. Jag tror inte på floskler att många kan spela centrar i årets trupp, klart de kan,men hur spelar de???

Håller med i stort kring nyförvärven men vi är väl överens om att detta är den bästa truppen sedan återkomsten?

Det kan ju inte vara så att blomman inte har fått rätt förutsättningar denna säsong? Om han inte är med och påverkar vilka spelare som värvas så är han ännu mer inkompetent än vad jag trodde.

Blomman är som ett bortskämt barn från Danderyd som trots speciallärare, fina skolor och pappas kontaktnät ändå lyckas strula till det för sig.

Tittat på presskonferensen efter att Brynäs nollat oss i vår hemmaborg med 4 baljor.

För mig blir det tydligt att Blomman är nersjunken i sina papper, koncentrerad på vad han ska säga som kan låta bra. Det blir inövat och konstlat. Gällstedt däremot är genuin och spontan och har inget manus.

Rätt talande och ifråga om att inge förtroende är det hästlängders skillnad.

3 gillningar

För övrigt var jag igår tvungen att ta reda på en sak som jag läst gång på gång härinne omkring att HV skulle betala lön sedan flera säsonger tillbaka på både spelare och ledare.

Jag ringde därför en agent och frågade hur detta fungerar numera, då mitt minne säger att så fungerade det iallafall inte på min tid.

Såhär ligger det till.

Om en klubb och en spelare kommer överens om att bryta ett kontrakt och spelaren får en ny arbetsgivare görs alltid en uppgörelse omkring ett utköp. Kostnaden för detta tas direkt av klubben som valt att bryta kontraktet och du kan inte sprida ut kostnaden över flera säsonger ifall inte spelaren utför tjänster för klubben.

Vad gäller ledare tycks det vara så att får man sparken och går arbetslös kommer klubben antingen betala lön tills vedebörande finner ett nytt arbete eller så gör man ett utköp även där.

Ofast får en sparkad ledare nytt jobb innebärande att då betalas ingen lön.

Kostnaden för att betala lön för en ledare som inte längre arbetar i en klubb ska reserveras så snart en sådan överenskommelse gjorts givet att han/hon inte utför arbete för klubben i fråga.

Så var det med det!

2 gillningar

Tänk på att det finns spelare kvar i föreningen som Björn ville skicka ut men det va inte genomförbart pga ekonomin. Så helt klar är han ju inte, inte än iaf.

Jag tycker vi har den svagaste forwardsuppställningen på väldigt länge om jag ska vara ärlig.

Backsidan är avsevärt mycket bättre i år men även saknas spets inte minst i PP, möjligen kanske Rindell kan växa in i den rollen men har blir aldrig en Laleggia eller Kaski.

1 gillning

Tycker inte jag. Äntligen har vi forwards så vi slipper ha OSL, Brännström och Tedenby i 1-3:e formationer.

Tycker vi skulle leta efter en bra defensiv billig center för 4:e kedjan dock för där har vi inga bra alternativ. Kunde kanske behållit Måns ändå.

Sen ser det ut som vi äntligen har två PP formationer som kan förlägga spelet i anfallszon. Finns dock mer att önska när man väl är där.

Eller en Tedenby som går in och tekar och kör både PP och BP. :shushing_face:

Självklart kan vi tycka olika, och hittills har du en poäng. Men vem mer än AP och Borgström hade du velat ha tillbaka för plats i årets trupp? OFM och Kero hade i sina roller som centrar definitivt kunnat få det men nog finns det mer skills i spelare som Rousek, Woods, Kloos, Pasic och Hepo?

Nu är vi inne i en lagbyggesdiskussion.

du har dina poänger där, absolut. Då är ju bara problemet att BL ihop med AB och övriga i staben i år har värvat det de tycker passar sättet de vill spela?

Jag som just fick en idé angående lagbygge, vilken tråd passar för det? Säsongen 25/26?