Tråden om HV71

Kort svar/fundering på en lång fråga.

Som jag ser det:

Om en grupp inte tror på sin ledare levererar den bättre utan den. Då tar gruppen ansvar.

På kort sikt i alla fall, men inte tillräckligt över tid.

Så vad blir lösningen enligt dig?

Ledningen borde ersätta Blomman ASAP

1 gillning

Alltså, det slog mig att årets lagbygge inte har en enda HV-produkt (det var säkert några år sen i och för sig - vem var den senaste, Önegud va?) och de lokala killarna är väl Fransson, HP, Teden, Isac och Pasic varav den sistnämnda inte tagit vägen via HV upp. Ingen av dessa är några kulturbärare och/eller spelare som visar vägen.

HV borde tappa yngre supportrar en efter en, de som fortsatt är i en ålder där de kan välja ett annat lag. Vad har de för lokala förebilder här?

Istället för lokala idoler har vi istället fått jätten Hvist som maskot. Vi har blivit ett NHL-lag. På alla sätt förutom krav- och prestationsmässigt.

1 gillning

Spindeln krymper.
Snart osynliga?
Till och med Corsi sjunker…

1 gillning

Är väl vår enda chansen att spela shl nästa säsong. Att möta lhc i ett kval?

Maken till sämre hockeylag har jag aldrig sett. Baserat på matchen idag.

Lhc är vårt största hopp

Endast fyra omgångar spelade och redan krävs mer än en seger för att ta sig en enda placering uppåt i tabellen. Makalöst.

1 gillning

Haha vi kan inte klaga på hårt motstånd i början iallafall.

Av de 5 lagen som ligger i botten har vi mött 3 och förlorat. Vi får alltså stryk mot de sämsta lagen just nu.

2 gillningar

Vi behöver ju inte vara ett dåligt lag.

Det vi vet är att Blomman är helt inkompetent att få lagen han har, oavsett om det varit Nubbens lag (som Blomman iofs inte hade jättemycket emot) eller Liljanders, att prestera.

Lika illa är det som föregående säsong. Låt oss sparka snackpåsen all världens väg innan vi drar en slutsats om lagbygget.

För vi har egentligen ingen aning om vad som är vad så länge Anton Blomqvist är HC för HV71.

3 gillningar

Jag ser i ärlighetens namn ingenting som ens antyder att HV kommer ta en enda poäng de första 10 omgångarna. Kanske inte de första 15. Sen kanske det kan komma några poäng mot lag som skaffat sig tillräckligt många för att slappna av lite och i ren underskattning bjuda HV på lite poäng. Men att HV skulle lyckas att på egen hand ta tillräckligt med poäng under hela säsongen i nuvarande konstellation ser jag som en total omöjlighet. Det är bara en ren förhoppning att man skulle kunna reda ut detta på egen hand. 4 matcher spelade och man har inte ens varit nära att ta poäng. Skulle inte förvåna mig om vi säger samma sak efter 10 omgångar.

1 gillning

Patetisk rakt igenom…

Men kom igen nu! Blomman är helt kass - ja! Men spelarna på isen är ju lika kassa! Inget spelsystem i världen kan förklara den totala avsaknaden av individuell skicklighet som spelarna i HV71 visar. Det går inte att förklara med enbart Blomman, hur usel han än är.

1 gillning

Fast han har med hjälp av liljander fått de spelarna han tycker passar in i sitt grymma system?!

1 gillning

Rätt usel försäsong och 4 matcher senare är laget helt marinerade i Antons filosofi. En filosofi som inte ens fungerar i Allsvenskan. Jag följde inte laget på 70-talet däremot kan jag inte hitta en sämre tränare, inte i SHL eller i Allsvenskan. Det värsta av allt är att man såg stor potential i första matchen sen har det fan bara gått utför. Desto mer laget tränas av honom desto sämre blir det. Spiralen har bara börjat och det kommer skicka ner denna klubben till lägre divisioner om han inte försvinner. Det är som en elak sjukdom som bara växer i truppen där samtliga kommer smittas och när det sker finns det ingen återvändo! Anton är inte bra för laget, så enkelt är det. Spelar ingen roll hur mycket han vill eller försöker, det blir bara skit av allt ändå.

2 gillningar

Min poäng är att Liljander har försökt spela moneyball utan att alls förstå hur det ska spelas. Det handlar inte om Blomman är en bra tränare eller inte, för det vet alla med två hjärnhalvor att han inte är.

Men Liljander har försökt värva ett lag enbart baserat på underliggande siffror, precis som i moneyball. Men det som skiljer, vilket inte är en obetydlig skillnad, är att de som spelade verklighetens moneyball gjorde det genom att jämföra spelare för varje enskild position och roll.

Verkar det som att Liljander och hans handgångne man Leise har gjort det? Har man tittat på spelare för varje position utifrån vilken femma och roll i special teams som de ska spela? Knappast! Alla är ju likadana. Mellanmjölk. Mjukglass. Piss. Rakt igenom piss. Liljander och Leise har inte tittat position för position. De har värvar för ”någon/vilken som plats i laget”. Helt jävla värdelöst. Och nu ser vi resultatet. Också det helt jävla värdelöst.

Blomman är bara lök på laxen. Den ingrediens som ska säkerställa att allt går åt helvete.

Du missar poängen.

Tycker vi får ge spelare som Ruosek, Heponiemi och Hatakka ett gäng matcher till på sig. Nej hittills har de inte levererat, men det kan behövas tid för acklimatisering och ”få igång grejerna”. Johnsen gör sin första säsong i SHL och Lagerberg är tämligen färsk, men tycker dessa två gör det bra. Säsongen har inte heller varat så länge för varken Lindström eller Gösta-Klas och Rindell kommer ju från en miserabel tid i Leksand.

Lagbygget är skevt och framförallt endimensionellt, men nog finns det kvaliteter i laget. Tiden är knapp och jobbar tyvärr helt emot oss

8 gillningar

@shitkicker

Moneyball-konceptet ifrågasattes redan när Liljander och Leise drog igång under silly. Bland annat jag ifrågasatte det.

Blomman ifrågasattes innan dess.

Jag tycker det inte är orimligt att börja med att ta bort han som resultatmässigt varit direkt oduglig och förstört så många spelare innan vi ger oss på Liljander.

Blomman sparkas hem till Blekinge eller var han nu kommer ifrån. Sen tar vi itu med Liljander.

1 gillning

Osby. Nordöstra Skåne. Vi skyller inte på Blekinge i detta fall haha :slight_smile:

1 gillning

Sök på vem som lyfte moneyball först här på forumet när det kommer till liljanders lagbyggande

Återigen. Blomman är kass. Mr moneyball förlängde med honom. Nuff said.

2 gillningar