Det är väl ändå inte HV:s uppgift att offentligt framföra kritik mot sig själva?
Att svara på en kritisk fråga är väl inte detsamma som att kritisera sig själva eller?
Jag vill upprepa det jag skrivit flera gånger förut.
Om det går dåligt 1 år är det hos spelarna problemet sitter (dålig kompetens, felrekryteringar, oväntade skador etc).
Om det går dåligt 2 år i rad är det tränarens fel. Sannolikheten talar då för att de dåliga resultaten då härstammar från träningsmetoder, spelsystem, laguttragningar, match-coachning eller annat som en duktig coach ska klara av att fixa.
Om det går dåligt 3 år i rad är det organisationens ledning som är problemet. Då har de misslyckats göra de åtgärder som krävs för att få ett fungerande lag. Det kan handla om allt från att hitta rätt spelare, rätt tränare eller ordna tillräckligt mycket resurser för att upprätthålla erforderlig kvalitet.
Vi är nu inne på år 2. Halva laget är utbytt och det ser fortfarande exakt lika dåligt och håglöst ut i matcherna. Så om ledningen håller en rimlig professionell nivå behöver de alltså åtgärda coachingproblemet. Om inte nu, så inom en snar framtid. Det behöver inte vara att ge personen sparken, men de måste kunna identifiera var coaching-teamet brister och stötta/revidera/byta ut för att fixa problemet.
En fungerande organisation bör alltså nu vara hyper-obeservata på vad som händer på coaching-fronten och agera mycket snabbare om det inte fungerar, jämfört med en mer generös tolkning man kan ha första året.
(Jämför till exempel en skolorganisation där rektor behöver ha lite is i magen om det kommer protester mot en dålig lärare första året eftersom det då kan röra sig om dåliga elever som bara är missnöjda. Men det vore en dålig rektor om den inte reagerar superfort år 2 om nya elever kommer med samma klagomål)
Ja och oavsett vilken tränare man tar (men särskilt om mindre erfarna tränare) så blir det enormt viktigt att låta spelarna vara med och utforma playbook (och egentligen coaching och träning och hela köret, åtminstone utifrån majoriteten förstås) tillsammans. Något enkelt som alla förstår, känner glädje i och kan få ut sin potential igenom. Och en stor dos kreativitet och frihet, där har vi säker då lösningen på att bli mindre lättlästa. Låt formationerna bestämma om hur de vill lira och att de kan få utveckla/anpassa det från match till match.
Kan man dra ihop ett landslag och få det att funka på några träningar ska detta gå att lösa också. Tror HV måste tänka att det ska vara lika lätt att förstå som om det vore just en landslagsamling.
Eller är detta fel tänkt tro?
Det är nog rätt att det gäller att inte drabbas av panik. Men lika viktigt, eller kanske ännu viktigare är att inte drabbas av handlingsförlamning.
Jag tror nog att man jobbar med utvärdering av de saker du nämner, men jag sätter inte mycket hopp eller tro till den processen, eftersom det såg likadant ut förra året. Man kommer helt enkelt inte att komma fram till det svar som är det mest uppenbara och därigenom mest sannolika - att de själva inte är rätt personal för jobbet. Det skulle innebära att man tvingas avgå. Eller att man tvingas sparka någon som man byggt allting på, för och omkring. Och det kommer inte att hända.
Liljander och Blommans kontrakt gäller väl oavsett liga? Det gjorde man ju en stor sak av, om jag inte minns fel. Allt i syfte att vi som supportrar ska sluta drömma om framgång och för att vi ska kunna begrava allt hopp om förbättring. De inkompetenta är här för att stanna. Det har de själva sett till.
HV71 har ju tydligt sagt att man kommer gå Blomman. Kontinuitet är ledordet i Garden!
Sen om det kommer kosta oss SHL platsen så är det så. Man såg förra säsongen att Anton inte fixar jobbet som SHL coach. Man trodde att han tagit minsta lärdom av den säsongen. Men han står fortfarande och ordbajsar och inte ett skit händer. Han har fått allt han pekat på till denna säsong och ändå står vi med 0p och inget tyder på att vi ska vinna en enda match denna säsong. Det kommer vi göra men fler än 13 denna säsong som är Antons resultat från ifjol!?
En sportchef ska hela tiden sondera och ha en backupplan! Men har Björn detta tro? Tveksamt!
Jo, det har du helt rätt i - jag tror hur som helst på att ta ett välgrundat steg i taget och försöka byta den tydligt svagaste länken i ett kontinuerligt flöde … Exempel : Omedelbara åtgärder = värvning av en ny spelare och omdisponering av laget - snar åtgärd - kicka blomman eller ta in expertis som kan reducera Blomman till funktionär / saftblandare …
Rätta mig om jag har fel men kan det verkligen stämma? Att Blommans kontrakt gäller oavsett liga? Stämmer detta så är det ett tydligt bevis på den usla kravställan föreningen har haft flera år. Detta sänder så dåliga signaler att du som högst ansvarig tränare kan misslyckas så grovt att vi åker ut men ändå får fortsätta. Häpnadsväckande, finns det nån elitförening i Sverige som gjort samma sak? Föreningen indirekt accepterar en nedgradering. Blommans kontrakt borde självklart bara gälla OM laget är i SHL.
Bara att läsa inlägget HV gjorde vid förlängningen. Där va man tydliga med att de gällde oavsett serie.
Går bra för våra två kära representationslag.
10 matcher - 0p
Skiten sitter i väggarna
In med Daniel Ståhl som mental coach!
Jag är ny i forumet men gammalt HV-fan. Tycker sportsidan satsat galet i många år. Märkligt tex att man inte insåg Bengans betydelse för laget. Finns historiskt sett flera spelare man borde behållt o byggt laget runt
Välkommen hit!
Blir det kval igen hoppas jag man åker ur. Det vore det bästa. Förutsatt att alla fans och sponsorer ser till att vi får en gedigen ledarstab och en satsning på lokala förmågor.
Gick ju inget vidare senast dock
I intervjun med Daniel så berättade han hur han fokuserade positivt, vädret var fantastiskt etc. Det känns just nu som annorlunda verklighet än våran , kanske ska vi låta moderatorerna banna all negativitet i 4 veckor för att vända skutan - vi får bara hylla och vara positiva…..
Nja jag tänker mer på att inte falla ihop som ett korthus vid minsta motgång utan bita ihop och köra. Tycker de flesta av hans motkombatanter visade typisk HV-ryggradslöshet.
Hur går det för den inhyrde mentala coachen? Behöver han en psykolog?
Var inte han ekonomiprofessor eller blandar jag ihop det?
Hoppsan känsligt ämne.
Såklart spelar ingen varken tränare, sportchef, Klubbdirektör eller för den sakenskull någon ur styrelsen.
Dock bör det vara så att ledningen i klubben skapar förutsättningar för verksamheten och att man kritiskt följer upp dom olika verksamhets delarna som i vilket vanligt bolag som helst. Jag menar då att har man ingen erfarenhet eller tidigare kunskap anser jag envist att förutsättningarna för just detta blir betydligt svårare.
Tänk ex Ericsson när man insåg att satan nu är det fritt fall, då plockade man in Michael Treschow och Carl Henric Svanberg troligen den tidens mest erfarna personer i Sverige att ta sig an just detta uppdrag. När HV ska besätta positioner i klubben känns det ungefär som dagens lagbygge man kastar in lite folk här och där men vilken kompetens efterfågas och vilken resa står klubben inför?
Nåväl låt mig nu ta exempel på vad jag konfunderas över vad gäller det kategoriska skrivandet om att kicka tränare, vilket kanske är rätt väg men hur kan alla vara så säkra?
Jag har under dagen idag gått igenom alla våra 4 matcher innevarande säsong, vidare har jag kikat på våra på förhand tippade botten kollegor. Möjligen har jag fel men tittar jag på saker som hittills felat mest i HVs inledande matcher är det brist på spets inte minst i special teams både pk och pp, vidare blir vi ofta väldigt lätta och hamnar ute i hörnen och passar runt. Flera saker är klart bättre än förra säsongen och då tänker jag främst på struktur, urspel, spelet genom mittzon och zon entries.
Jag har helt ärligt svårt att se hur en tränare ska kunna förändra just detta….
När jag jämför våra spelare som ska göra skillnad exempelvis med Örebros och den matchen, så gör deras första lina alla deras fyra mål varav två i pp. Vi är direkt usla i PP och jag ser inte vilka spelare som ska lyfta detta? Vi har två av Leksands tilltänkta topp spelare i laget, Leksand som för övrigt legat i botten vad gäller PP flera säsongen i rad.
Vi är klart bättre spelmässigt än Örebro men saknar spets och det kan ingen huvudtränare i världen ändra på.
Hoppas såklart jag har fel!
För övrigt ser jag väldigt liten uppsida i Heponiemi, Rousek eller Riley Woods för att nämna några.
Vi ska ge dom tid och såklart ska vi det men sålänge dom behöver tid innebär väl det per automatik att laget också behöver tid? Tid som väl inte finns?
Jämför med Reid Gardiner, Brogan Rafferty eller Lucas Elvenes också nyförvärv i Växjö som öser in poäng och gör succe.
Eller Charles Hudon, Joe Snively eller Joey Laleggia i Djurgården som sett riktigt fina ut.
Har Lijander fått rätt färusättningar? Det känns som han letat på fynd avdelningen bland skadade spelare eller tvingats chansa och det komer kunna stå oss dyrt.
Så här uppenbart bristfälligt lagbygge känns minst sagt märkligt.