Tråden om HV71

Bra inlägg!

Det är i alla verksamheter en helhet som ska hänga ihop.

Jag tycker HV som en enkel åtgärd borde titta på hur deras framgångsrika konkurrenter löst liknande uppgifter.

Idag har jag tittat runt på olika konkurrenters hemsidor för att undersöka hur andra gjort och HV är unika vad gäller både ordförande och Klubbdirektör med obefintlig bakgrund vad gäller kärnområden i en drottsklubb.

Det går inte föringa att kärnverksamheten i klubben handlar uteslutande om ishockey relaterade saker, hur ska man kunna vara ett bollplank? kunna prioritera mellan olika saker eller för den sakens skull fatta beslut ifall man helt saknar grundläggande kunskaper?

Om det vore så enkelt att HV var bäst i klassen och alla andra gjorde fel hade man fått acceptera denna unika väg men tyv’ärr är verkligheten exakt den motsatta.

Ett bolags styrelse ska kunna var hjälp och stöd i en mängd frågor men såklart är känrverksamheten där huvudfokuset måste ligga. I HV misstänker jag att man tänkt hel fel även inom detta område och vi är som sagt tok sämst.

Jag har inte lön av HV71 då jag bor på andra sidan Atlanten och åker dit imorgon igen :grinning_face:

2 gillningar

Känns väldigt korrekt :+1:

Gjorde du nån notering kring hur många av de på ledande positioner som tidigare varit spelare i resp klubb?

Tack :blush:

Tycker du skriver bra, tänkvärt och har rätt i mycket. Jag hänger dock upp mig på några saker, framförallt när det kommer till våra nyförvärv som Borgman, Hansson, Woods, Kloos, Heponiemi och Pasic som enligt dig är hämtade från fyndavdelningen/skadat gods. Att man därför kan ifrågasätta ett bristfälligt lagbygge.

En fråga: Hade dessa spelare haft en lika tuff start i Frölunda, Skellefteå eller Växjö? Jag tror inte det, men jag kan ha fel.

Om vi vänder på det, hade spelare som Gardiner, Rafferty och Elvenes gjort samma succé i HV? Hade LaLeggia, om han hade varit kvar, haft samma inledning som han haft i DIF? Jag tror inte det, men jag kan ha fel.

Den brist på spets du ser i PP och PK och att vi hamnar ute i hörnen håller jag med om, det är uppenbart och en stor anledning till att vi har 0 poäng, men frågan är om potentialen och skillsen finns inom laget eller inte, om allt detta går att rätta till med rätt coachning?

Jag tror till skillnad från dig att en bra tränare faktiskt skulle kunna förändra mycket av detta och förvalta truppens kvaliteter på ett mycket bättre sätt.

Den som lever får se!

2 gillningar

Många har verkligen gedigen erfarenhet av ledande befattningar men också från andra idrottsklubbar ex. Mats Grauers Frölunda.

Klubbchefer har en stor andel hockeybakgrund. För att nämna några exempel. Malmö, Örebro, Frölunda, Växjö och Luleå….

Tack!

Nja det är inte riktigt det jag skriver.

Jag skriver i tidigare inlägg att backsidan är uppgraderad men rollspelare saknas.

Det jag främst ifrågasätter är våra nyförvärv bland forwards.

Observera att HV71 hade bäst PP förra säsongen, detta beror främst på spets i form av Laleggia, AP och Borgström.

Alla lag som ligger högt i PP har en bred spets som driver detta.

Det känns att man i sin iver att göra om så mycket som möjligt samtidigt tog väck det som fungerade, tänker att man löste ett problem för att skapa andra.

Jag lovar att jag hoppas jag har helt fel som sagt den som lever får se.

3 gillningar

Håller med om att AP, Borgström och LaLeggia hade gjort HV ännu bättre denna säsong och att de stod för något som faktiskt fungerade. Borgström ville väl iväg själv, men AP och LaLeggia släppte (tappade) man iväg.

Men nog borde Woods, Pasic, Heponieni, Kloos m.fl. kunna matcha bättre än vad vi sett hittills?

1 gillning

Nu överdriver du trots allt lite hoppas jag.

Men då är det väl fel spel från början som HC:n har bestämt?

Om man inte har spelarna för ett visst spelsystem (låter som något man hört förut) så får man väl använda ett annat spelsystem?

Saknas spetsen får man väl skicka tre man och pucken på mål så ofta man bara kan och sen hoppas att den till slut studsar in av ren sannolikhet.

Hur kan man vara “spelmässigt bättre” om man har ett spel som inte leder till chanser och mål?

4 gillningar

Har ni sett Captain Hindsight på Southpark?
Superhjälten med kraften att i Efterhand tala om vad som skulle gjorts.
Vi är många!
Några av oss är särdeles katiga i Efterhand. Med en tvärsäkerhet och ett utspel som om vi vetat allt hela tiden.
Kanske har jag missat försäsongs inlägg som gediget varnat för vad komma skall?

Wennerholm har haft en teknik att i förhand i någon av sina krönikor att förutspå alla möjliga kommande scenarion. I Efterhand lyfter han fram ett litet eget citat: “Se, precis vad jag förutspådde.”

Överlag var forumet positivt till Liljanders lagbygge.
Såg inte mycket kritik om HV71 som organisation under sommaren.

Att efter fyra torsk komma farande med yxan och svepa hej vilt ser för mej ut som någon som legat i bakhåll och väntat på “Rätt Läge” att slå till.
Tänker främst på Nopa1995.
Har du en hund i fighten, Nopa? I dina inlägg kan jag se en privat agenda. Det som stör mig är att du försöker dölja den. Linda in. Ditt främsta mål sedan länge är Ordföranden. Hon kan inte hockey.
Om du berättar vad hon gjort dig personligen kan du kanske få mitt medhåll.

Blir kort svar då jag ska resa iväg.

Jag skrev redan i augusti omkring frågetecken i lagbygget, sedan är det såklart alltid svårt att i förväg veta hur spelare ifrån ex. AHL kommer prestera. Mina främsta invändningar var framförallt att centersidan återigen såg extremt tunn ut men också att rollspelare tycktes saknas.

Vad gäller högsta ledningen får man räkna med att bli synad i sömmarna då man trots allt är högst ansvarig och väljs av oss medlemmar. Det är tyvärr något man måste kunna acceptera som förtroendevald.

Hoppas att klubben kan vända detta och börja leverera resultat!

En bra SHL-coach löser detta och det är ju precis vad andra coacher gjort i mötena med HV. Växjö i synnerhet då de kom ut som ett nytt lag i 2:a perioden.

När jag hör Blomman tänker jag ofta på hotellkungen Stordalen som redan som ung fick lära sig att sälja de jordgubbarna han hade, det fanns inga andra och det gällde att få de sålda på bästa sätt.

Blomman verkar ha svårt för den devisen, ändå har han fått många av de jordgubbarna han önskade.

1 gillning

Elvenes va ju hoss oss men skeppades iväg direkt utan att passera gå!

2 gillningar

Vad beträffar organisationen från topp så håller jag med om att man bör nog kika lite på ex Färjestad med flera som är benhårt håller sig till folk med hockeybakgrund som toppstyr det hela i viss mån (behövs i en tuff miljö) med fingerspetzgefulen.

För egen del undrar jag varför man dumpade Agne Bengtsson, yrkesmajor, företagsekonom, bolags VD samt gedigen ledarbakgrund inom hockey, förvisso bara i lilla Nässjö HC, men jag kan lova..han styrde den föreningen med bravur efter de medlen som fanns. Agne välkomnade alla nya småttingar o föräldrar, pratade direkt om värdegrunden och de positioner som ska tillsättas i varje lagorganisation, dvs lagledare, tränare, materialare, kioskansvarig, lotteriansvarig, cupansvarig, sekreteriatsansvarig, etc. Han gav sig inte förrän detta var spikat, utöver det så var han själv lagledare för NHC s framgångsrika -91 kull som fostrade bl.a Jesper Fast. Agne var delaktig, oftast ansvarig för allt annat också i sista änden…Hockey Summer Camp tex, var det några bekymmer eller problem i något avseende så ringde man honom så löste det sig. Det kunde vara kontroverser i laget, missnöjda barn/föräldrar, åsikter om speltid, istider, avgifter, skador etc. Han var även involverad i uttagningar till hockegymnasiet. Med det sagt vill jag bara i debatten om HVs sammansättning med början från toppen styrelsen belysa en stark kandidat. Kanske kan man även få hem Anton från Rögle då ?

3 gillningar

Det bästa med Blomman är att vi har en allsvensk coach redo nästa år när vi spelar i Allsvenskan.

Därmed behöver vi inte nyrekrytera en coach nästa säsong :sweat_smile:

2 gillningar

Du svarar på din egen fråga. Bengtsson var säkerligen en bra som en organisatör av hela verksamheten och fick ordning på ekonomin. Men som du noterar i din uppräkning av meriter, så är det en viktig sak som han inte fick ordning på: om jag inte missminner mig var det också under denna eran som laget, d v s det som ska bära hela verksamheten presterade allt sämre. Det var under denna period som HV byggde upp den uppblåsta självbilden om sig själva som en storförening till en så överjävlig grad att Agne var ledande del i den förening som först gjorde sig av med Sundh och Thörnberg men ett år senare förlängde med den sportchef (Hult) som var ansvarig för att ha rekryterat HV rätt ner i Allsvenskan. Vilken rimlig förening med elitanspråk har en sådan hållning? Än idag håller jag Agnes krishantering halvvägs genom katastrofsäsongen som en av de mest tondöva insatserna i föreningens historia.

Han var alltså direkt ansvarig för att göra HV till väloljat inavlat maskineri utan professionell kravställan, vilket startade eran som vi alldeles nyss tagit oss ur. I teorin.

5 gillningar

Nytt avsnitt!

3 gillningar

Man kan nästan tro att Blomman var tränare alla de säsongerna….