Jäklarrr vad jag gillar det nya HV71. Organisationen har gått från att agera som en lokal firma som inte kan fylla ut sin kostym till att agera som en stor välklädd koncern som inte läcker ett pip till medier och andra konkurrenter.
Det här kommer bli bra.
Förra säsogen hade HV 10 poäng efter 14 matcher. Det måste ju kunna slås denna säsongen?
Åt vilket håll…?
kuggis ju
Det rimliga är att vi står på 5p efter 5 matcher. 2p totalt mot Växjö, ZAIK(H), Frölunda, LHC. Sen tar vi första 3:an mot Modo(H). Allt mer än så är extremt oväntat.
Sen har vi Örebro(B), FBK(H), MIF(B), Rögle(H), Leksand(B).
Jag vill påstå att säsongens öde avgörs under dessa matcher. Vi måste upp på 1.5 p/match i snitt under dessa 5, annars hamnar vi för långt efter direkt. Dessutom möter vi två förmodade bottenkonkurrenter på bortaplan.
Med andra ord måste vi ligga runt 13p efter 10 matcher för att känna nån form av arbetsro, annars kommer det bli stress…
Jag tror allt att 4 poäng efter 4 matcher är rimligt här. Jag räknar nästan med 3p första hemmamatchen sen så tror jag HV kan skaka LHC eller Frölunda borta. Premiären blir dock tuff.
Försäsong är försäsong, ja. Resultatet i matcherna spelar ingen roll, utan det är snarare hur spelet ser ut som är det intressanta. Och här finns det fortfarande en hel del frågetecken och känslan av oro smyger sig så sakta på.
HV har inte kunnat visa upp ett konsekvent och fungerande spel i en hel match än så länge. Det som har varit absolut sämst är det offensiva spelet. Det verkar ha varit mer tillfälligheter än tanke och struktur som legat bakom de mål man gjort. Defensiven har sett bättre ut, och tur är väl det. Sämre än de senaste säsongernas defensiva spel är i princip omöjligt att åstadkomma på den här nivån.
Det jag tycker är oroväckande är dock att det fortfarande ser så tafatt och fantasilöst ut från både laget och flera spelare framåt. Inga av de spelare som varit ifrågasatta tidigare har visat att de har något på gång, förutom möjligen Brännström. Men de andra brunkarna utvecklas inte. Så vi kommer inte ha några problem att fylla 3st 4:e-kedjor i år heller.
Jag tycker det är oroväckande att det ser ut så här. Inte konstigt kanske, sett till förutsättningarna, men oroväckande. Jag hade inte varit lika orolig för att det sett ut så här under försäsongen, om vi hade haft en stomme i laget som bevisat att de kan prestera och leverera. Men det har vi ju inte. Stommen i laget har ju bevisat det rakt motsatta.
Säg att vi hamnat efter redan efter de 5 första omgångarna. Ett mycket troligt scenario. Vad händer då? Laget har säkert en bättre lagkänsla, man kommer garanterat kämpa mer, men kommer det räcka? Har man tillräckligt med skills? Tveksamt om man ser till försäsongen.
Vi kommer vara beroende av att Kero anpassar sig till stor rink, att Day gör underverk för backsidans offensiv, att OSL och Borgström hittar en jämn och framförallt högre nivå i sitt spel, att AP mirakulöst blir frisk, att backarna börjar hitta bladet på egna forwards istället för motståndarna. Annars?
Jag tror HV som förening har något bra på gång med de förändringar som gjorts. Men jag tror att även kommande säsong riskerar att bli en ökenvandring där det kommer att handla om en enda sak - att vinna sista matchen. Inte mycket tyder på något annat.
HV-Appen?
Kommer snart!!
Precis så. Otroligt ambivalent känsla inför säsongen. Å ena sidan pepp inför framtiden, å andra sidan rätt dyster syn på säsongen 24/25. Och det beror ju på som du skriver, förutsättningarna. Den där avsaknaden av offensivt spel beror ju till stor del på det lagbygge som Abbott ärvt. Han kan göra mycket men han kan inte göra om alla dessa spelare till något de inte är. Och det känns ju… trist. Jag har i princip sovit mig igenom försäsongsmatcherna men inte bara för det varit försäsongstråkigt, utan för att det varit precis så tråkigt och uddlöst som det varit de två senaste säsongerna.
Jag tror också det kommer bli en tuff säsong. Noterar att majoriteten här inne tippar HV på säker mark. Jag tror på kval. För mig handlar den här säsongen bara om att överleva. Det är först nästa år vi förhoppningsvis kan lyfta.
Säkert bara en glorifierad hemsida med viss exklusiv content bara för att dra dit användare som genererar intäkter med reklam eller dylikt.
Tippar på att det inte kommer vara något utöver det vanliga.
Tror det är något som alla klubbar i SHL kommer få/skaffa. Jag vet att Rögle lanserade “Rögle-appen” för ett par veckor sedan så är säkerligen något SHL styr och pushar.
Kollar med på den i Play Store så ser det onekligen inte ut att vara så mycket mer än deras hemsida i app-format.
Fanns ju en sån för några år sedan om jag inte missminner mig helt.
Eller hur? Det minns jag med. Den gjorde varken från eller till då heller.
Off topic: Framförallt hade ju SHL en egen app med liveresultat som var riktigt bra, men den gick i graven för typ 10-15 år sen tyvärr.
Flashscore kombinerat med Swehockey (för juniorlag under J20) är guld.
Tror för övrigt inte att det nya HV-appen kommer vara något jag lägger någon energi på. Kanske laddar ner den för att supporta men det känns mer som att den är riktad mot “Facebook-fans” än folk här på forumet (som rent allmänt är lite mer nördiga/insatta).
Kanske kan man integrera forumet här i HV-appen?? Då man får hela paketet? hmm hmm
Man skiter ganska mycket i resultaten, man bryr sig mer hur det ser ut. Jag tycker HV ser mer konsekventa ut i år än förra året. Det finns en tydligare idé hur man checkar, man ligger mycket lägre i år. Man tycker sig kunna se tydligare och mer resolut spel ur egen zon.
Sen tycker jag att det finns en viss virrighet framför eget mål. Det känns inte stabilt i år heller. Men iaf känns det som att tränarna tydligt identifierat detta, och jobbar på det. Kan vara därför man tog en back till.
Örebro var däremot inte bra igår. Jag tror de kommer få det svårt i år. Får HV bara ordning på försvarsspelet runt egna kassen så borde de vara bakom oss.
Bra kaptenssval tycker jag!