Tråden om HV71

Vad är det som gör att ni tror att Abbott sitter på kontoret och rullar tummarna då? Varför skulle han inte jobba febrilt för att få fram spelare som gör truppen bättre? Jag har iaf inte fått intrycket att det är en herre som sitter nöjd och tittar på. Jag kan dock ha fel.

Men i så fall är det ju konstigt att ingen vill ha Strandell, han gjorde i alla fall 28 poäng och plus 13 i Mora. ( Det kanske borde funnits en tråd typ vilka passar inte in och hur ska vi bli av med dem).

1 gillning

Jag tror att Abbot är fullkomligt medveten om vilken shitstorm han gått in i, tror han sitter och drar i 200 trådar samtidigt as we speak både kring att skeppa spelare han vill bli av med och spelare som kan förstärka laget. Tycker verkligen synd om Blomman och Abbot för det är INGEN lätt sits de hamnat i

1 gillning

Vänta nu. Ni? Har jag uttryckligen sagt att Abbott rullar tummarna? Jag svarar på din fråga. Nej, det har jag inte.

Om det är någon som säger det så tillhör de minoriteten.

Känner att det här återigen börjar handla om huruvida man är en gnällspik eller inte, och att vissa stör sig på att folk är kritiska. Tips. Lägg sånt åt sidan. Vi diskuterar vad HV bör göra eller inte göra framöver för att ta sig ur den grop man satt sig i.

2 gillningar

Kul debatt. Inte så kul orsak till den dock.

Som jag ser det är det en delikat kombination av främst tre saker som gör att vi sitter i denna totala shitstorm:

1. Att ge istid till undermåliga spelare kommer inte hjälpa.
  2. De undermåliga spelarna sitter på kontrakt som de knappast vill bryta.
  3. Det finns inget intresse från någon annan att ta över några kontrakt från HV eftersom de undermåliga spelarna har löner som är 1-2 gånger högre än 1) deras värde och 2) vad någon annan skulle kunna tänka sig att betala.

Så slutsatsen blir ju att vi kommer inte att bli av med någon samtidigt som vi inte kommer att få ut nånting av spenderat kapital.

Finns två individer att tacka lite extra för denna soppa.

9 gillningar

Jag hoppas att CA och AB har samma syn på vilket håll laget ska gå och på vad som ska in. Skulle de dra åt olika håll blir det kris! Två starka individer som säkert inte backar i första taget.

Dra de åt samma håll kommer det att bli bra! Kanske att CA har bättre koll på lite fler spelare från andra sidan pölen å där med har fler möjligjeter än Nubben.

Klart att det finns hopp och om defensiven håller i sig som nu och några spetsspelare kommer tillbaka kanske de kan peta in ett eller två av de målen som saknas nu…

1 gillning

Spot on!

Blir också en tuff förhandlingssituation. Alla vet att vi sitter i skiten så då kanske man erbjuder 20-25% av lönen istället för 30-40%. Som konkurrerande sportchef hade jag frågat efter våra bra spelare eller kommit med skambud.

Svårt att skapa ett sämre scenario än det Nubben lyckats med.

2 gillningar

Grym idé! En tråd om alla spelare vi vill sparka- kommer garanterat bli en lång och läsvärd tråd :joy:
Jag kommer slå nytt personligt rekord i antal inlägg i en tråd iaf!

1 gillning

Sunk cost fallacy

the phenomenon whereby a person is reluctant to abandon a strategy or course of action because they have invested heavily in it, even when it is clear that abandonment would be more beneficial.

Många är inne på att vi inte ska sparka spelare utan att få något för dom, för deras kontrakt.

Jag vågar påstå att vi nog borde bita i det s k sura äpplet, acceptera att några investeringar sket sig å det grövsta – och helt enkelt avtacka två, tre spelare.

De gör inte laget bättre. De gör laget (aktivt) sämre.

Det kostar, är jag övertygad om, klubben mer att ha dessa kvar i truppen än att lösa ut dom.

Mina fem öre.

3 gillningar

Noll poäng på tre matcher. Innan säsongen lutade flera tips mot noll poäng efter fyra matcher. Förutspåddes således en tuff inledning så borde inte vara panik än eller var förväntningen egentligen betydligt högre.

Nytt spelsystem måste testas och utvärderas i skarp miljö och därför i ständig utveckling. Tre matcher in på säsongen kan vi därför inte förvänta oss att det ska sitta som vi aldrig gjort annat. Offensiva spelet haltar men Blomqvist verkar så här långt trots allt vara bekväm med att motståndarna har mycket av spelet och har väl en poäng i att korkade utvisningar fäller oss men till viss del även offensiva brister i skärpa.

Enkla lösningar på komplexa problem är inte trovärdigt.

4 gillningar

Visst är känslan att försvaret blivit bättre. MEN likväl är hv sämst i serien vad gäller statistiken för “skott mot eget mål i skottsektorn”, och 4:e sämst vad gäller totalt antal skott mot eget mål.

Oavsett vad som händer så vill jag inte byta tränare IGEN. Det är helt orimligt att det alltid är tränarens fel. Sanningen är helt enkelt att spelarna ÄR för dåliga, och de som är bra är skadade för ofta. Skulle vi börja sladda så hoppas jag att man gör som 12/13 eller när det var, när i princip en helt ny förstafemma värvades in. Salmela, Rajala, Christenssen, Campoli. Det enda rätta isåfall.

5 gillningar

KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP!

4 gillningar

Ur en ekonomisk aspekt så frigör vi inte ett skit.

Hade det funnits lag som var villiga att ta över måns, hansson, stakke eller tikkas kontrakt vid en utlåning eller värvning så tror jag nog inte att hv hade vart sena på bollen och skicka dem.

Enda lösningen för HV är att köpa ut dem från kontrakten, och det lär kosta istället för att frigöra. Löpa linan ut är nog hur man resonerar.

Sorry va för snabb, läste inte dina svar efter :grin:@lejacques

Hur är det egentligen med AP20? Vad är det för skada? Han måste spela.
Finns spelare som inte håller måttet, vilket har varit tydligt så länge. Tikka, Stakkestad, Hansson, Lindbäck är spelare som Hv inte har ngn som helst nytta av, de håller inte måttet. Allt är Nubbens fel. Sen MÅSTE spelare som är tilltänkt spets leverera mkt mer. Stål Lyrenäs, Borgström, Brännström måste höja sig, de levererar inte. Alldeles för ojämna. Precis som förra året, det håller inte. Det är framåt det inte funkar, defensivt är det bra. Det kommer att behövas värva in spets.

Helt rätt, i bland måste e man bita i det sura äpplet och inse att den där aktien man köpte inte kommer att stiga eller att Tikka inte blir bättre. Det kostar både monetärt och för självkänslan men man känner sig ren när man väl realiserat förlusten och kan gå framåt.

1 gillning

Diskussionen här inne är väldigt intressant att följa. Mycket bra invändningar från alla håll och kanter! :+1:t2:

Kan dock inte komma förbi att många ändå verkar reagera så ”hårt” på att vi förlorat de 3 första matcherna. Nej, det är inte bra. Inte alls. MEN trodde ni något annat? Jag är inte det minsta förvånad och därav inga större rubriker eller superlativ. Det känns ju som att det stått skrivet i stjärnorna en hygglig stund.

Det som gäller nu är att inte laget gräver ner sig. Det gäller att gå för det framöver. Vi har inte råd att slänga bort poäng på grund av ängslighet eller för att vi inte går för det.

12 gillningar

Just ängslighet är ett stort problem i Hv, spelare som OSL Bränna med mera verkar mer rädda för att göra fel än sin tro på sig själva. Hur är det med psykolog coach nu? Vi har ingen fortfarande?

1 gillning

Jag tror att dessa spelare har svårast att visa sina skills då det offensiva spelet är som bortblåst. Det offensiva har lämnats lite åt sitt öde och då blir det svårt eftersom spelet med puck är ett samspel som kräver synk. Vi har en spelare som kan göra saker på egen hand, men han har sin skada som inte vill ge sig…

Sedan har framförallt OSL var riktigt undermålig, men man måste möjliggöra och hitta nycklar.

1 gillning

Men ändå fördelas istiden till spelare som aldrig eller väldigt sällan skapat något kreativt tillsammans. Just detta tror jag är det som stör mest. Ta PP som exempel. PP är känt att inte fungera på rätt länge, då slänger man in 3 herrar som alla ville bli av med redan förra säsongen för att göra vadå? Jo spela sönder en hel minut.

2 gillningar