Älskade analysen, datan man använde för att hitta spelare, hur man byggde allting. Visionen. Satsningen. Rensningen. Allt jävlar all in. Älskade det! Det födde hopp och tro efter så många år.
Nu sitter man och inser att allt man hoppades och trodde på hängde på att de som styrde skeppet. De som skulle få raketen att lyfta - visste var dom gjorde.
Men den som gjorde planen var kass, den som skulle styra skeppet var kass. Allt var kasst.
Den finns nog inte. För det var ju inte så här det skulle gå. Björn Loser,….. jag menar Liljander, sa ju att det här skulle gå bra!? Att laget är bra byggt?! Att vi skulle gå till slutspel?!
Hahaha! Föreningen är ju kapad av imbeciller! Hade man haft en plan B så hade man väl effektuerat den nu? Bytt tränare? Värvat spelare?
Återigen. Stillman blarrar om att man har en plan som man jobbar stenhårt efter för att vända det här. Men ingenting händer ju! Ingenting blir bättre! Så antingen är Stillman dement, eller så finns det ingen plan! Båda förefaller lika rimliga i nuläget.
Men oavsett. Det här kommer aldrig att gå. I år finns inte ens den individuella skickligheten att klara kvalet på. Det har (******) Björn Liljander sett till. Tack för det Björn. Ett är ändå säkert, Björn. Du kommer bli ihågkommen.
Jag kan känna såhär, fantisera att Hv ringer “Tjena du detta låter random nu men vi vill fan att du ska träna Hv, grattis, kom nu och styr upp detta” Så står jag där, hobbycoach som nu blev tränare för Hv71. Okej tittar på laget och sen är jag nog lika förvirrad som Blomman sen. Fatta mig rätt, jag är också osäker på Blomman, hans resultat med Hv är INTE imponerande…Men, kan jag säga “man borde fan få ut mer av detta lag” ? nej…det kan jag inte säga, årets Hv71 är nog tamigfan det sämsta laget vi haft på pappret någonsin, så ska vi sparka ännu en tränare för att våra sportchefer suger ? vettifan alltså, kanske men ne jag vet inte
Jag tror inte HV71 är det sämsta laget någonsin. Men de har haft den sämsta tränaren någonsin som lagt den sämsta försäsongen och spelsystemet någonsin. Förstå krisen när en person som tror den vet vad den pysslar med lägger grunderna och ser till att sätta maktstrukturerna så hårt att ingen törs gå utanför det systemet eller ta egna initiativ.
Även om personen får gå nu så är ju säsongen körd eftersom hela strukturen är byggd på felaktiga bedömningar. Fel kedjekamrater. Fel taktik. Fel informella ledare. Och det är skitdrygt att vrida tillbaka felaktiga strukturer eftersom fel personer har getts informell makt men inte nödvändigtvis vill (eller kan) släppa den.
Usch. Att jag skulle få beskåda en sådan här botten av vanstyre trodde jag aldrig. Och då har klubben ändå varit orimligt vanskött de senaste åren.
Ja man kan ju undra hur det lagbygge som blomman skulle lyckas med ser ut? Två raka och helt olika lagbyggen har fullständigt misslyckats med att spela Blomman-hockey. Och det som är byggt för att spela Blomman-hockey presterar ju trumvirvel ÄNNU sämre än det lagbygge som ärvdes och som var byggt för ett annat spelsystem.
Så det lagbygge som så långt det är möjligt är skräddarsytt för blomman är sämre än det som inte var det!? Hur är det ens möjligt?! Nästan alla spelare som Blomman ville ha bort har plockats bort! Alla spelare som plockats in har plockats in pga att de ska passa för Blommans spelsystem. Och då går det ÄNNU SÄMRE?! Så återigen. Hur ser det lagbygge ut som kan spela Blomman-hockey? Jag kan svara - det finns inte!
För hur många spelare är kvar som Blomman inte vill ha? 3? Ska ett lag inte klara av att spela rätt spelsystem och på rätt sätt med 3 spelare som inte till 100% passar in?! Knappast!
De spelare man värvat inför säsong har långa kontrakt. Alltså trodde man på dem och deras kompatibilitet med Blomman-hockey. Och vad hände?! Allt blev totalt värdelöst! Men vad är det då som är värdelöst i allt det här? Jo en sak. Blomman-hockey. Punkt slut.
Nu är vi där igen. På en, näst intill, cenenterad kvalplats. Med ett sämre och mer karaktärslöst lag än någonsin. Lägg till det en HC som inte får laget att vinna tillräckligt med matcher. Och så har vi en GM, som satt ihop detta erbarmliga, som inte orkar stå upp i detta misslyckande.
Ska man ha någon som helst möjlighet att vända på säsongen, måste man I stort sett omgående byta HC och kanske nån mer i staben. Men det kommer inte att räcka.
Man måste förändra dynamiken och hierarkin i truppen. Man måste byta ut spelare. Har tidigare varit inne på att trada bort Rousek och håller fast vid det. Ytterligare en eller två forwards ut, kanske OSL och/eller Pasic. Fan vet vad, men man måste röra om i grytan. NU!
Och kommer inte Luoto tillbaka måste han ersättas. Tror man bör förändra backsidan också.
Visst, det kommer att kosta, men man behöver inte ta från översta hyllan utan varje förändring i dynamiken är positiv.
Man måste göra något, man måste förändra mycket för det här jäkla meslaget sitter så fast i gyttjan och de kommer aldrig ta sig därifrån.
Är det här ens samma klubb som tog guld 2017? Skulle hävda att det inte finns nåt kvar förutom en avdankad Tedenby. Kunde lika gärna sälja laget till valfri annan stad (likt NHL) för det finns inget kvar i förening som påminner varför man supportat detta lag sen 95.
Jag skriver under på allt och allt som måste göras. Men. Tyvärr. Det kräver saker som helt saknas i HV71 - kompetens, självinsikt och handlingskraft. Allt detta saknas i föreningen.
Kvalet säkrat. Och sannolikt även degraderingen. För när kvalet kommer så är det två saker som kan avgöra - individuell skicklighet och lagkänsla. Inget av detta finns i HV71.
En tanke kan faktiskt vara att vare sig man har köpt biljett/har säsongsbiljett låta bli att gå på hemmamatcher. Man straffar inte HV71 ekonomiskt men det kommer sätta rejäl press på styrelsen när media uppmärksammar att publiken sviker. Kanske svårt att få till då folk verkar helt apatiska och går på match trots dåliga resultat. Men det hade varit intressant att se om det hände något om max 2000 pers kom på matcherna de närmsta omgångarna.
Jag tror att vi gör fel i att bedöma spelares enskilda prestationer i detta läget.
Ingen människa, hockeyspelare inkluderat, kan prestera utan lust, passion och en tro på det man gör. Allt detta tar AB och Co död på, någon annan förklaring är svår att se då laget fullständigt faller igenom match efter match. Inte ens en bra start räcker eftersom rädslan att förlora är större än viljan att vinna, så kallad loosermentalitet.
Jag tycker det är märkligt att detta inte är fullständigt uppenbart för alla, styrelsen inkluderad.