Vaknar i dag med en klump i magen. Det här är inte det HV71 jag vill se, och det är svårt att förstå hur klubben gång på gång lyckas sätta krokben för sig själv.
Man kan prata om tålamod och att aldrig ge upp hur mycket man vill – men någonstans måste man också vara ärlig. Just nu saknas både struktur och glädje, och det syns tydligare för varje match. När spelarna själva ser ut att ha tappat tron… hur ska vi supportrar kunna ha den?
Ledarskapet i föreningen är, enligt min mening, långt ifrån tillräckligt. Problemen börjar i toppen och sipprar ner över hela verksamheten. Jag vet ärligt talat inte längre vad som krävs för att man ska känna hopp igen.
Fortsätter det så här går vi rakt mot ännu ett kval. Visst, vi har en chans mot Leksand – men man hade gärna sluppit stå här igen, med hjärtat i halsgropen och framtiden på spel.
HV71: gör de förändringar som behövs. Och gör dem nu. Annars riskerar vi att ännu en gång stå inför en degraderingsvår. Det här är inte värdigt klubben, spelarna eller supportrarna.
Hur länge ska vi supportrar behöva lida på grund av er inkompetens och avsaknad av ödmjukhet?
Ni har gjort ert i föreningen nu. Ni kommer aldrig bli glömda, visserligen av fel anledningar men ni är färdiga här nu. Ta ert pick o pack och flytta hem.
Word på den! Tror du sätter ord på precis det många av oss känner. Vi är djupt nere i skiten. Vissa hävdar att det bara finns en väg att gå och det är att börja om i HA, men håller själv inte alls med om det. Vi behöver vända detta här och nu. HV behöver vakna upp ur dvalan och agera med full handlingskraft. HV behöver göra praktik av de teoretiska begrepp man slängt sig med - man behöver agera utifrån prestation i relation till kravställan - med andra ord behöver man göra sig av med de som är högst ansvariga för de sportsliga resultaten. Det skulle vara en början. Det skulle kunna ge oss någon form av hopp och tro, där vi vänder blad och kanske, kanske kan sänka våra axlar åtminstone för en kort stund. Frågan är, hur nu det skulle gå till!!!??
Håller helt med dig. Det känns verkligen som att vi sitter fast i samma hjulspår år efter år, och nu är vi så djupt nere i skiten att det nästan är absurt att det fortfarande går att prata om “tålamod” och “process”. Vi har redan sett hur ett fall till HA kan sluta – det är ingen garanti för nystart, utan snarare en risk att problemen cementeras ännu mer. Jag delar helt din uppfattning om att vi måste vända det här nu, inte sen.
Att klubben pratar om kravställan, kultur och prestation är en sak – men just nu är det bara ord. Det händer för lite och det går för långsamt. Och ja, precis som du säger: ska man leva som man lär måste man börja med dem som bär det högsta ansvaret för de sportsliga resultaten. Det är där grunden måste skaka först om något faktiskt ska förändras.
Det är inte för att “hänga ut” någon, utan för att klubben själv satt ribban: ansvar ska motsvara resultat. Gör det inte det måste man agera. Punkt. Det är så professionella organisationer fungerar, och HV måste börja bete sig som en sådan igen.
Hur det skulle gå till? Det är väl just där frustrationen ligger. Vi supportrar vet vad som behövs, men vi kan inte göra det – bara klubben kan. Det minsta man kan begära är att ledningen tar ett steg fram, visar mod och faktiskt gör förändringar som visar att man menar allvar. Något som kan ge oss en gnutta hopp och en känsla av att den här föreningen fortfarande har en riktning.
För just nu… just nu känns det som att vi står och tittar på när skeppet tar in vatten, och ingen uppe på däck verkar höra att det knakar.
Äsch, vi kan bygga en ny billigare båt och segla lite på Munksjön istället. Där ute på Vättern blåser det för hårt och blir för mycket sjögång. Krävs en massa arbete och beslut hela tiden. Skeppargängets inkompetens kommer inte vara lika tydlig då heller.
Nu är vi fast med Leksand i botten och går nog mot en ny 50/50-strid i vår. Helt oavsett om vi kommer dit och hur den slutar så måste föreningen agera nu (eller för en månad sen) för att gjuta lite mod i matroserna. Om vi går in i ett kval med spelare som är helt under isen, med samma ledarstab, gissar jag att vi kommer att förlora. Leksand kommer inte vara lika usla på att spela för klubbmärket när det gäller.
Att tro på en process och eftersträva kontinuitet är en god filosofi förutsatt att utvecklingen går i rätt riktning, i annat fall är det ren dumhet.
Dumheten i HV tror jag är en blandning av inkompetens, feghet och indoktrinering i att tro att föreningen är något den inte längre är. HV är nämligen ingen storklubb längre oavsett hur mycket AB och BL försökt framhäva detta genom sin grandiosa hållning. En storklubb spelar inte kval flera år i rad utan utmanar om guldet och gör det med en stomme, inte med 13 nya spelare där det stora flertalet har noll koppling till klubbmärket.
Att ge AB och BL fria händer att bygga ett nytt HV var ett misstag och ett uppdrag de inte klarade av, låt oss först konstatera det och ta det därifrån.
På kort sikt ja, men HV71 är trots allt en medlemsstyrd idrottsförening där vi som medlemmar har möjlighet att påverka genom årsmötet. Den möjligheten har vi varit riktigt dåliga på att utnyttja, men som läget är nu börjar det bli dags.
Styrelsen är enligt stadgarna tvingade att utföra de beslut som fattas av stämman. En möjlighet är ju att samla ihop tillräckligt många medlemmar för att tvinga fram en extrastämma med enda punkten att begära en total omorganisation av den sportsliga organisationen i en välformulerad motion. Eller nyval av styrelse. Eller vad vi kommer fram till är lämpligast.
Så vi behöver någon som kan spika ihop ett bra upplägg och sen tillräckligt med röster för att avsätta nuvarande styrelse?
Löser någon detta har ni ett solklart JA från mig. Det verkar vara vår enda potentiella räddning då nuvarande ledning är så katastrofalt dålig så det är förnedrande. Fyfan.
Inför säsongen var jag helt såld på idén att rekrytera spelare utifrån bra underliggande siffror. Fick ett stort förtroende för Leise bland annat. Jag anser att vi har några spelare som bör kunna prestera bra mycket bättre. Därför undrar jag hur ledarteamets underliggande siffror ser ut? Hur ser deras spindel ut? För inte kan vi särbehandla spelarna vad gäller prestationskraven? Förstår att det inte går att jämföra rakt av, men vore ju intressant att fråga styrelsen/SC på vilka underliggande parametrar man satte ihop ledarteamet. För om man inte gjort det, varför då inte rekrytera spelare på mjuka värden och annat som inte syns i siffrorna också?
En annan sak som frustrerar mig i siffrordoktrinen:
När man vid rekrytering tittar på bra underliggande data hos spelare så undrar jag om man tar hänsyn till de förutsättningar och omgivning spelaren haft/befunnit sig kring. Känns naivt att tro att bra underliggande siffror bara följer med utan att fundera på hur man ska säkerställa just dessa förutsättningar, där ledarskapet sannolikt är en stor faktor. Givet hur våra nya spelare har presterat känns det knappast som att man har gjort den analysen.
Tog 4 och en halv timme att bli klar för nedflyttning igår. Nya ledningen hann inte rädda IFK Norrköping.
Kräftgången och annat har ökat mängden slödder i klacken till något ohanterbart. Många rädda barn igår när dårar okontrollerat sköt fyrverkerier på arenan och satte eld på planen. Därtill skulle det sjungas att ÖIS var horungar, en mindre sak i sammanhanget.
Jag kan uppskatta att HV-supportrar är präktiga och ibland lite godtrogna. Jag var med på 0-8 matchen och folk var arga och berusade men aldrig farliga. Jag kan stå för varenda ramsa som sjungs utom solna-tattare.
Kanske är förnekelse men till dess att jag ser en polisanmälan vägrar jag tro på att en HV-supporter hotat Blommans barn. För mig är det troligare att han ljuger för att få sympati.
Jag hoppas verkligen vi lyckas samla kraft och ta tillbaka vår förening för den är unik med så många dedikerade supportrar och så lite dumheter.
Hoppas jag slipper en nedflyttning till den här säsongen.
Extrainsatt möte kan vi kalla till om bara tillräckligt många skriver under.
Jag vill se en valberedning med eldsjälar som kärna och en större icke-beslutande referensgrupp som kan bidra med kandidater, testning, expertis och datasammanställning. Att göra jobbet som krävs på riktigt.
Jag hoppas också att vi slipper nedflyttning, men blir det inte samma visa återigen nästa år? Vem ska sparka vem? Ska Stillman sparka AB. Ska ALI sparka BL? Jag tror att det enkla svaret är, det finns ingen Denny Eriksson. Själv har jag givit upp men jag ska börja kolla på matcherna igen, bara för att jag vaknade i morse och kände ingen ångest längre. Kom att tänka på när jag som liten grabb tittade på Tre Kronor i VM mot Sovjet och hoppades att det skulle gå lite bättre än 1-13 förra matchen. Efter att ha lusläst forumet så är det bara att inse man mår intre bra, så jag tror att man måste släppa det och kanske lite hoppas på ett under.
Jag hjälper gärna till om det behövs. Tyvärr inte medlem. Delvis för att HV inte bryr sig om att fråga om man vill fortsätta vara medlem. Helt sjukt bara det. Det gör alltid vår lokala div 2-klubb. Delvis för att det har känts svårt motivera att ge pengar till HV dom de sköter det hela sista åren.
Bor lite för långt ifrån för att närvara hur som helst men bistår gärna om vi upprättar en grupp.
i ett nytt styre får det inte finnas nepotism/vändkapskorruption. Det ska vara tydliga roller och mandat. Prestation ska gälla
Tycker det är total tystnad i media angående HV71 sits! Sanny Lindström lägger in något då och då!
Men tror journalisterna är inne på vår linje. Ingen mening att skrika om sparka och avgå då det är totalt meningslöst! Ledningen har bestämt sig!
Anna-Lena Isaksson verkar inte bry sig överhuvudtaget om sitsen HV71 befinner sig i.
Herr, dam och juniorer ligger i botten! Allt precis allt är genomruttet!
HV71 enda räddning är att fans agerar på något sätt! Finns inget annat! För inte ens sponsorer verkar bry sig utan spottar bara ut pengar på skiten utan krav! Hur fan är det möjligt!
+1 jag åker ner om någon presenterar en plan för mig som jag är villig att rösta på. Då jag själv inte bor i närområdet har jag tyvärr noll kontakter att slänga upp på ett bord.
Vet inte läget kring ordföranden med alternativ! Men en klubbchef som Richard måste Det ju finnas kompetens!
Jesper Fasth, Niklas Hjalmarsson, David Petrasek! Pettans restaurang är så etablerad nu så att han inte ska behövas på plats. Har en nära kontakt som driver en etablerad restaurang som sköts av personal! Men sen ska det finnas ett intresse av honom och där är jag tveksam.
Men att ha två som inte kan något om hockey i dessa positioner är total katastrof!
Finns gott om hockeykompetens bland gamla spelare som borde kunna göra nytta i en styrelse. Pettan, Ullström, Tuppen, Hjalmarsson, Hult, Patrik Ross för att nämna några. Krävs att 10% av röstberättigade medlemmar går samman för att få till ett extra årsmöte