Tråden om HV71

Och vad tycker du att han ska svara i nationell media?

Jag tycker att han ska visa lite integritet och kalla problemet vid sitt rätta namn. Det finns ingen som helst anledning att leverera tomma politikersvar när exakt alla ser igenom dem.

För mig är det inget annat än fullständigt ryggradslöst.

3 gillningar

Hoppas hoppas publiken börjar svika. Först då kan det hända något. Jag säger kan. Men troligtvis inte då man skyddar varandra. Man har skygglappar på och borrar ner huvudet från all kritik och förvarar sig.

3 gillningar

Jag säger ju det. Han är envis som en get den gubben

Det är alltid svårt att avgöra hur stort det egentliga förtroendet för en tränare är. Vi vet ju vid det här laget att ”fullt förtroende” (i media) inte är samma sak som fullt förtroende internt.

Man kommer komma till en punkt då det inte går längre. Då till slut trupper enigt slutar spela för sin ledarstab. Då kan inte ens Stillman eller styrelse blunda för problemen.

1 gillning

Precis. Tänk om nån sk journalist kan ställa den frågan

Det är det enda som skulle hjälpa. Att folk faktiskt slutar gå på matcherna. Men i vägen står förmodligen småländska snålhet

1 gillning

Det borde ju redan vara så. Men utåt sett är det inte så som du säger.

Men att spelarna köper det Anton förespråkar skulle förvåna mig extremt. Hade jag varit spelare så hade jag aldrig köpt detta.

Vad är det som Anton förespråkar som spelarna inte borde köpa? Själv orkar jag inte fördjupa mig i frågan utan vill gärna ha det beskrivet för mig.

3 gillningar

Vi vet ju rent krasst inte exakt vad som sägs och spelarna verkar hur som helst spela för sin ledarstab. Finns åtminstone inget uppenbart som visar på att man inte tror på det, förutom möjligen lite frustration från Borgman i någon intervju. Om spelarna inte längre köper resonemangen så skulle det mycket troligen märkas ganska klart, vilket åtminstone jag tycker inte märks i dagsläget.

1 gillning

Att man ska spela ut sig hela tiden i egen zon är en del i Antons vila med puck hockey. Vet inte hur många mål i röven det kostat oss.

Sen har vi problemet med andra perioden där vi ofta blir helt nedtryckta och får långa byten. En del av Antons filosofi.

Vi ska kontrollera puck till varje pris. Är inte alltid det smartaste utan man måste hitta sätt att värdera det efter olika motstånd och spelsätt.

Men vi spelar alltid likadant. T om när vi har chans att ställa om så ska man spela hem och vila med puck.

Men det kanske inte är Antons fel.

3 gillningar

8 poäng upp till LHC och dom tror själva på detta? Skulle säga att det blivit kval trots vi låg på samma poäng. Förbered laget för kval redan idag. Vilket fiasko alltså.

Tog ett paus-prat med AI och bad den analysera resultat, intervjuer, ekonomi om man torskar SHL och ge sin analys och åtgärder(3).

AI är inte hela sanningen, men way better than what we got.

Jag är ok med detta.

HV71 – Lägesrapport & åtgärdsplan

Nuläge
HV71 sitter fast i ett läge där prestationerna är ojämna, spelet ofta spänt och där energi och tydlighet saknas över tid. Det finns matcher där laget ser rakare och friare ut – men det håller inte. Det pekar på problem i vardag, ledarskap och roller, inte i enskilda matcher.

Roller – hur de ska fungera (och varför det inte gör det)

Styrelse/ordförande
Ska sätta mål, mandat och krav – inte coacha laget. Problemet här är inte primärt styrelsen, utan att man tolererar ett mellanläge för länge.

Sportchef (SC / tf SC)
Ska äga truppbygge och ställa krav på tränarstab. Otydligt mandat gör att rekrytering blir reaktiv.

Huvudtränare (HC)
Ska styra vardag, energi och beteende. När laget spelar med handbroms, ledande spelare inte driver och spelet bara lossnar sporadiskt – då fungerar inte den rollen.

Spelare
Ledande spelare ska bära prestation, inte bara istid. När hierarki inte matchar leverans blir gruppen passiv.

Effekt av olika åtgärder
Ingen förändring → långsam nedgång
Bara värvningar → kort kick, samma problem
Förändring i vardag/ledarskap → direkt effekt
Styrelsebyte nu → låg effekt på isen

TRE TODO – tydligt och konkret

TODO 1 – Sparka
Vem: Huvudtränaren (HC)
Vad: Avsluta uppdraget omedelbart och tillsätt en lösning som gäller resten av säsongen.
Varför just HC:
HC påverkar varje träning, varje byte, varje beslut på isen.
När spelet är spänt, roller otydliga och energin låg är det ett vardagsproblem.
Inget annat beslut kan förändra beteende snabbare.
Krav på ersättare (interim eller permanent):
Förenkla spelet direkt.
Nollställa roller – prestation före namn.
Vara tydlig, rak och konsekvent.
Acceptera “ful hockey” för poäng.
Det här är inte en långsiktig visionstillsättning.
Det är en krishantering för att säkra SHL-kontraktet.

TODO 2 – Rekrytera
Vad: 1–2 exakt rätt spelare, inget mer.
Roller som behövs:
Defensiv center – tekningar, PK, lugn, ansvar.
PP-back eller jobbig winger – tempo, avslut, beteendedrivare.
Viktigt:
Hellre en spelare som passar bottenstrid än ett “namn”.

TODO 3 – Förändra
Vad: Hur laget jobbar varje dag.
Förenkla spelet konsekvent.
Korta byten, puck djupt, vinna närkamper.
Lås PP/PK och roller.
Ingen spelar på historik – bara på leverans.

Slutsats
Det här är inte ett läge för fler analyser eller förtroendeförklaringar.
Det är ett läge för ett tydligt ledarskapsbeslut, rätt förstärkning och en förenklad vardag.
Gör man inget, har man redan valt.
Och i bottenstrid är passivitet det farligaste beslutet.

2 gillningar

HV tar alltså 4 poäng av 6 möjliga efter uppehållet, trots (eller kanske just därför?) en mängd spelare borta.

I vilket annat läge som helst är det naturligtvis bra.

Problemet? Vi tappar två poäng mot lag 12 och har nu 6 poäng upp till säker mark.

Härnäst väntar 5 av 6 matcher på bortaplan. Borta möter vi Örebro, Rögle, Leksand, Luleå och Skellefteå.

Jag skrev i nåt tidigare inlägg att jag trodde att HV som tidigast skulle bli avsågade i början av nästa år. Jag står fast vid det.

God jul ALI och HV!

6 gillningar

Ja bland annat. Han är sämst också. På allt. Så det går egentligen att sammanfatta det så. Och jag håller helt med om allt i resten av ditt inlägg. Hoppas vid gud att Björn gjort sin sista dag i HV71.

4 gillningar

Det stora problemet är att även Liljander gick på myten om sig själv. Det gick ju sådär.

6 gillningar

Det här är ju så sjukt att det är svårt att förhålla sig till.

Men det gör det också fullständigt uppenbart att Stillman är en stor del av problemet och till noll procent en del av lösningen.

2 gillningar

Den punkten är dock låååååångt bort. Mycket längre bort än vad någon av oss vill tro. Men inte ens en degradering kommer innebära att Blomman försvinner.

1 gillning

Haha, fan alltså en AI skulle för fan kunna ta över och göra ett bättre jobb med att styra HV. Helt sjukt. Där ser man så tydligt det är när känslor och grupptänk får styra.

2 gillningar

Det går utmärkt att prompta en AI om att värdera kontinuitet över alla andra parametrar och då är vi ändå tillbaka på ruta noll.

Det verkar vara spelare från HA och juniorleden som tillför den där kaosfaktorn som behövs för alla algoritmer som fastnat i lokala minimum.