Tråden om HV71

Vi kanske inte har några juniorer som är bra

Inte sämre än nån annan heller…

Nu får ni ge er. Att HV lånar in spelare för enstaka matcher framför att ge juniorer chansen är väldigt ok. Junisarna får mer speltid i sina juniorlag så finns väldigt lite anledning att lyfta upp dem så länge de inte är top notch och lite till.

1 gillning

Well, i matchen där HV stal en poäng mot Frölunda så hade Annborn, Davidsson, Skarby och Magnertoft bäst defensiv game score i laget.
Men den insatsen dög inte så HV gick på låna in spåret istället.
Lyckat med Levin i en match.
Hur det lyckas idag vet vi fint lite om.

4 gillningar

Har ju fått till oss att man vågar inte ta risken med juniorer. Klubbhjärta och bra energi gäller inte.

För att förtydliga. Jag nonchalerar inte klubbhjärta.

Ex man lånade ut HP, för att han skulle växa till sig och mogna i spelet. Och det är ju så det i mångt och mycket går till.

I det här fallet tror jag att det är bullshit, HP föll inte i ramen för underliggande. Vilket han faktiskt gör om man tittar på HP och hur han faktiskt spelar hockey. BL och Leise har dribblat bort sig själva.

Juniorer kan vara en risk, pga av att dom inte är ”klara och färdiga” i sin hockey. Förståeligt. Men det finns också en potential och möjlighet att faktiskt få in energi och nytänkande. Det händer något, och så får man med förhoppning en junis vars dröm går uppfyllelse. Det tror jag här och nu är bättre än ex Linus Lindström och WIN.

Till sist. SAIK när dom låg 11 över en tid för något år sedan valde att inte spela med juniorer där och då. Risken va stor ansåg dom. Sen om det är sant eller inte, jag vet inte. Går bara på hörsägen.

Hv gör väl både och?

1 gillning

När vi talar om att ge juniorer (med klubbhjärta) chansen, ska man tänka på…

HV har i år ett väldigt ungt U-20 lag som dessutom ligger näst sist i sin serie.

Väldigt många i juniorlaget kommer utifrån och icke HV-fostrade apropå det där med klubbhjärta.

När dessutom shl-laget ständigt ligger på kvalplats, handlar det inte om att ge juniorer chansen. Det handlar om att optimera chansen att överleva tills vi får tillbaka lite folk.

Så helt rätt att låna in spelare just nu.

12 gillningar

Ang klubbhjärta.

Sen kan ju de utifrån ha hållit på HV sen innan eller börjat när de kom hit eller så finns ju oavsett chansen att bygga klubbhjärta hos dem om de får chansen. En sån som Sundh och Foppa fick ju mycket klubbhjärta - spelade ju inte ens i U-lag, även AP och Teden och HP och Hugo som är motsvarighet i ditt exempel (gått via U-lag, och ganska många andra. Jag tror att vi sällan exkluderar alla som inte har HV som moderklubb när vi pratar om att ta hand om juniorer för att skapa högre grad av klubbhjärta.

Sen undrar jag om det där med klubbhjärta finns i lika hög utsträckning som det gjorde förr. Unga spelare (och deras agenter och föräldrar) ser nog mest till…vad är bäst för min egen utveckling.

Två exempel: Viktor Olofsson, en rätt fantastisk j-20 spelare som gått från HVs skridskoskola upp till J-20 och dessutom debuterat i A-laget. Plötsligt lämnar han HV och går till Malmö. Klubbhjärta?

Wille Magnertoft, som tillbringat hela pojk- o juniortiden i Malmö, lämnar plötsligt och går till HV71. Klubbhjärta?

För en ung spelare tror jag att lockelser och egen utveckling går före klubbhjärta. Och…Jag har inga problem med det.

9 gillningar

Klubbhjärta? Jag tror det handlar om att få spela med sina vänner, vara en del av något. Jag har en känsla av att elitverksamheten och ungdomsverksamheten är så pass skilda att man inte känner någon gemenskap med a-laget. Särskillt när man kommer upp i junior åldern då utslagning börjar. Du kanske är bra och får spela vidare medans dina polare blir blir ratade och får lämna för mindre föreningar medans vi plockar in “bättre” spelare från hela världen för att ersätta dem. Legoknektar redan i junioråldern. Spelare som Reber. Som spelat en säsong i J20 och en i a-laget.

3 gillningar

Hv71 ungdomssatsning är väldigt elitinriktad. Hög träningsbelastning och låg tolerans för utövandet av andra idrotter. Långt ifrån vad som anses vara bra för barn. Drivet ska komma inifrån för att man ska bli bra. Att kröna allt hårt slit av att gå genom hv ungdomsakademi med att inte någon som gått hela vägen inte äns får provspela för a-laget måste vara riktigt moral dödande.

3 gillningar

Ja, så kan det ju vara, mer än tidigare, å andra sidan gäller det att vi ger dem chansen. Som vi gjort idag. Det ligger nog lite mittemellan där.

Man ser tydliga likheter med fjolårssäsongen där HV spelade som bäst i December när man saknade många etablerade spelare (då AP, Teden etc) var kort på folk och fick ge juniorer och inlånade HA-spelare chansen och stort ansvar på övriga.

Så fort folk kom tillbaka gick vi in i en stor formsvacka. Spelet gick från ett mer rakt på och obekvämt spel till bekvämt spel där man mest ligger på utsidan och passar runt.

Jag tror inte att det hade skadat med att skriva kontrakt med Malta, Magnertoft och Davidsson och matchat dom ofta för att öka konkurrensen.

9 gillningar

Jag tänker mest på vilka signaler det ger ner i juniorleden och vad HV:s absolut största problem är just nu.

Vad tror ni är de främsta orsakerna att HV lyckats bättre nu trots skadorna och bortfallet ?

Möjliga orsaker:

1. Vi har spelat småskadade spelare

2. Vi har kört på för hårt med vissa spelare och inte förstått att vila dem och ta in en fräsch junior eller annan spelare när kvaliteten sjunkit

3. Det är ett annat mindset på de som kommer in nu, de spelar med mindre mentalt bagage, vissa färska spelare kommer in utan bagaget och andra känner att det är ju ingen skam att förlora med alla dessa borta

4. AB har lyft sig och blivit en riktig demontränare under det korta uppehållet (denna är mest för Lejaques och Esa :wink: )

5. förändringar i tränarstaben som skett

6. Juniorerna och de som kommit är de facto till viss del bättre

7. Flyt / tur

… eller fyll på med en egen orsak 8) 9) osv om det är en NY orsak, när vi kommit fram till vad det beror på kan vi sparka halva laget och gå vidare !

2 gillningar

Nr 3. De ”nya” har inte hunnit indoktrineras i vår spelidé och fått det oket på sina axlar. Lite lättare skallar och precis som du säger, går många ut med inställningen att vi har allt att vinna med så många borta. Kraven känns något mindre i Blommans till synes oerhört kravfyllda hockey.

Nr 7. Vi har mött Djurgården och Örebro som gjort mycket svaga försvarsinsatser och även haft en del medstuds och fått med oss skitmålen.

Det är ändå på nåt vis sorgligt att det ska se ut såhär två år i rad. Bäst med längst skadelista.

Hade vi haft en annan tränare och en målvakt som inte bjuder på mål varje match hade vi inte varit på kvalplats.

4 gillningar

Ser ingen annan orsak än nummer tre, men ju längre de är kvar i laget desto mer klingar effekten av.

1 gillning

Hittade denna i Garden häromdagen. Några av er här har säkert läst den men nu har jag själv en stunds JP-blask att läsa. Ska bli intressant att se vad man faktiskt tänkte.

1 gillning

Skönt att känna att man lyckats med värvningar innan säsongen drar igång. Lite väl hög på sig själv kan jag tycka.

5 gillningar

Något jag har läst är att det är många som ville ha nummer 11 men inte fick, vad det kan innebära lämnar jag osagt. Dock känns det väl som att det numret hade använts om ingen annan får det. Tror inte vi får se Simon i HV-tröjan igen tyvärr.