Tråden om HV71

Givetvis inte alla, men en del t.ex. Malte.

Värva hem HV-killar. Pilut, Erik Brännström, David Gustafsson osv. Glifford och Liv. Men för framtiden ser det rätt dystert ut.

Och tydligen har vi en grym sniper i Malmö med hv-rötter som vi kan jobba hem om några år…

3 gillningar

Träff har lämnat. Reber och Hugo påväg att lämna. Jag tror dom lämnar för deras egen skull och framtid som hockeyspelare i kombination med att Blomman har för mycket prestige och vägra inse att han har fel. Pasic, Win och OSL går före en junior alla dagar i veckan i detta bygge.

Tråkigt men vi har Fransson och Malte kvar som det ändå går bra för. Slarva inte bort dom med tack!

4 gillningar

ALI, Nyhlin och ni andra i styrelsen. Se hit om ni är här inne och lurkar.

Jag har länge hävdat att den lånekarusell som HV satt i system sedan några år tillbaka inte är gynnsam för föreningen. Att låna ut några enstaka matcher visst. Men att inte ge unga spelare en möjlighet att bevisa sig i början av säsongen utan i stället direkt låna ut dem på säsongslån till HA-klubbar är direkt kontraproduktivt. Vi sakar egna unga talangfulla spelare som i värsta fall ledsnar och går vidare och vårt lag blir sämre, både på kort och lång sikt. HP-gate proves my point.

Ifjol tvingades Blomman lufta juniorer i samband med skador och JVM. Ska vi försöka se något positivt med fjolårssäsongen så var det just den perioden. Vi såg fröet till en framtida stomme med talangfulla spelare från de egna leden, spelare som inte heller gjorde bort sig utan visade att de var minst lika bra, om inte bättre än flera av våra dyra legoknektar.

Ifjol såg vi följande spelare visa att de kan ta en tröja i HV. Vad gjorde HV med dessa?

– Olof Glifford. Säsongslån till Oskarshamn. Idag är Glifford det bästa alternativ som finns på marknaden men vi har satt oss i en position att vi måste köpa loss vår egen spelare.
– Herman Träff. Bröt kontraktet. Kunde inte erbjuda honom den roll han ville ha. Så här med facit i hand hade Träff sannolikt haft en given plats i en tredjekedja och PP (istället för OSL, Lindström och Pasic).
– Hugo Pettersson. Lånades ut direkt. Liljander och Blomman valde istället att satsa på ett allsvenskt nyförvärv i Johnsen. Om det inte varit för den usla starten på säsongen hade HP gissningsvis aldrig kommit tillbaka.
– Jaromir Reber. Fjolårets succéman, en prospect. I HV ville Blomman inte ge honom en chans i början av säsongen. I Schweiz var i stort sett alla klubbar heta på att få Rebers signatur på papper.
– Wilhelm Hallquisth. Kom in och gjorde sådan succé att han spelade till sig en JVM-plats. Liksom övriga unga spelare fick han ta ett steg tillbaka så fort laget blev sånär skadefri. Det var tydligt att Blomman hellre satsade på ”etablerade” spelare”. Nu lever Hallquisth en undanskymd tillvaro i HA på lån, under vår förre demontränare AJ.
– Viggo Gustafsson. En ung talang som spelade JVM. Istället för att satsa på Viggo eller Hallquisth valde Liljander att ta in en okänd HA-back i Lagerberg.
– Karl Annborn. Gjorde SHL-debut redan ifjol. En supertalang som vi lånade ut direkt till HA och Västerås.
– Oscar Davidsson. Vi skriver kontrakt bara för att låna ut honom direkt till HA och Vimmerby. När vi väl tar tillbaka honom spelar vi hellre obskyra allsvenska kortidslån och låter Davidsson sitta på bänken som 13:e.

Det är som att Blomman och Liljander inte vill satsa på egna killar. De ger dem aldrig en chans från start, utan det ska lånas ut direkt till HA. Fransson i fjol var ett liknande exempel. Jag funderar på om det kan vara så enkelt att Blomman och Liljander, nu när de kommit till en SHL-klubb med större plånbok tycker det är ”häftigare” att få jobba med spelare som Rousek och Kloos än unga talanger? För det har de gjort tillräckligt i tidigare klubbar där resurserna varit mindre?

Oavsett vad. HV har haft alla möjligheter att redan nu bygga en stomme för framtiden, ett bygdens lag. Det har Blomman och Liljander aktivt valt bort. Och det är ett problem.

Med dessa vid rodret riskerar vi inte bara SHL-kontraktet i år, vi riskerar även vår framtid. Om ALI och styrelsen värdesätter kontinuitet, ja, då måste de göra sig av med den HC och SC som aktivt jobbar mot den.

35 gillningar

Kalle Random från HA går före juniorer som Skarby och Magnertoft med flera. Såna där som va med å stal en pinne i Göteborg men ändå inte dög.

Skjut mig. Snela.

5 gillningar

Såklart lett av världens bästa framtidscoach Anton, för han har kontrakt oavsett serie. Så nej finns ingen lösning i HA heller.

1 gillning

Exakt så. Blomman VILL INTE spela egna killar.

Jag förstår varför de unga spelarna flyr HV.

5 gillningar

Vet vi helt säkert att AB kontrakt gäller även för HA?, det första kontraktet på två år var det ju så, men det kanske förändrades i samband med den obegripliga förlängningen på två år?, man kan ju hoppas att HA ströks bort vid den förlängningen men det kanske är att be om för mycket.

Här tycker jag faktiskt något positivt om JP. Bra skrivet.

10 gillningar

De hade gärna kunnat trycka ännu lite hårdare men bra med lite kritik iallafall!

1 gillning

Precis, är nog bara en kortare sammanfattning. Kommer nog någon artikel om det.

1 gillning

Det visar också lite hur illa ställt det är med NBS och NBS tifo, när de inte ens kan läsa situationen och agera på ett resolut sätt. Nu kanske de trodde de satte någon slags standard för var saker skall vara. Men det landar mer som att de lever i en svunnen värld. De leker “riktiga” fans som stöttar i precis ALLA väder och hejjar glatt på mot avgrunden. Den enda ggn de vågade visa lite driv var EFTER vi undvek kvalet 22/23.

En notering jag gjort, under många år, det är viljan från dessa fans att alltid lägga allt ansvar på spelarna när saker går illa. “visa lite respekt för klubbmärket” etc. Det verkar vara den enda typ av kritik facebook-maffian klarar av att yttra. ALDRIG ett ont ord om föreningen eller de som styr och ställer. De lägger all sin frustration på spelare som inte “levererar”.

Detta har varit en liten hangup för mig, under lång tid… sorry att jag bearbetar mina demoner inför öppen ridå :sweat_smile:

11 gillningar

Med det sagt: snyggt tifo och all respekt till den tid folk lägger ner på detta. Däri ligger inte min kritik.

4 gillningar

NBS: De kör sina trötta ramsor och dunkar ryggar hela jävla tiden. Det är dags för en nytändning, #NBSOUT. Inget ont men nu börjar jag tröttna. Gör något eller “avgå”

HV: Det jag inte förstår är varför man vägrar fixa en ny HC. Anton var tänkt som AC och man skulle ha in en HC, eller om det var Lindbom som var tänkt. Svälj stoltheten och gör det ni skulle. Anton är inte redo för HC-ansvaret och kommer förmodligen aldrig att bli om han får fortsätta. Ta in en rutinerad HC, ni behöver inte sparka Anton. Det vill ni ju inte behöva göra. Så följ eran riktiga plan, befria Anton från Ansvaret.

Och nej, Beech är inte magisk. Ta bort honom från båset och hitta en ny roll åt honom.

1 gillning

Jo, nu behöver man det. Han är skadat gods i föreningen. Det är hans väg eller the highway. Föreningen har gått all in på honom. Han har misslyckats med detta. Att sätta honom som ass nu är ju helt omöjligt.

Han
skall
bort.

5 gillningar

Det tycker jag också såklart. Men man måste vara realistisk om man vill säga något till föreningen. De kommer inte sparka honom.

Anton ska vara historia enligt mig. Men det händer nog inte på ett bra tag.

Som sagt jag upplevde det högst märkvärdigt när klackledaren gapade och härjade under 0-8 matchen. För under efterföljande två medlemsmöten riktiga sina frågor mot ungdomssidan, arenan och damlaget.

Notera. Herrlaget är flaggskeppet, därtill är föreningsfrågor likt ovan av vikt. Jag tycker saker ska lyftas fram.

Sen behöver ju NBS ta avstånd och markera mer publikt.

Som det är nu, saker är inte bra. Vi behöver ammunition. Vi behöver en enad front. Vi är inte där. Frågan är om vi når tid. Jag är tvek.

2 gillningar

Ingen som visar missnöje och då händer inget.

Arenan fylls och publiken hejar. Allt är bra i Hv71.

2 gillningar

Jag erkänner att jag går på matcherna och hejar..jag får väl ta på mig dumstruten jag också. Men om inte jag köper biljetten köper ju någon annan den så det spelar ingen roll. Väldigt få förstår situationen verkar det som.

2 gillningar